Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Svensk moms..

Exdiaq

Recommended Posts

Som rubriken säger så ska jag beställa ett par saker från Tyskland med ett totalt värde på 4300kr. Jag är inte så insatt i regler om moms inom EU så undrar därför om jag måste betala någon svensk moms på varorna för att få ta hem det?

Enligt EU-reglerna ska ett företag som har en årlig utlandsförsäljning till ett land som överstiger ett visst belopp (några hundra tusen) ta betalt med mottagarens moms. Sen verkar detta inte "fungera" i praktiken.

Sen är det ju inte nån jättestor skillnad på svensk och tysk moms längre. Några procent bara. Gör väl ett par hundralappar på summan du köpt för.

Enligt EU-reglerna ska ett företag som har en årlig utlandsförsäljning till ett land som överstiger ett visst belopp (några hundra tusen) ta betalt med mottagarens moms. Sen verkar detta inte "fungera" i praktiken.

Sen är det ju inte nån jättestor skillnad på svensk och tysk moms längre. Några procent bara. Gör väl ett par hundralappar på summan du köpt för.

Så man behöver inte betala dubbel moms, tysk och svensk? Misstänker nämligen att tysk moms är inräknat i det priset på varan. Eller finns det lagar som ger mig möjligheten att be försäljaren dra av en av momsen?

Den som är bättre på tyska än vad jag är och har lust kan ju försöka fiska fram lite info om momsen ingår i priset. Länkar till sidan:

http://www.futspo.de/product_info.php/info...cc71fc1426221d2

Momsen betalar man bara en gång. Då är det antingen den tyska eller den svenska.

I ditt fall är det 19 % tysk moms du betalar. Inget mer när du får den till Sverige.

Momsen betalar man bara en gång. Då är det antingen den tyska eller den svenska.

I ditt fall är det 19 % tysk moms du betalar. Inget mer när du får den till Sverige.

OK, jag tackar för svaren! :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...