Jump to content
Just nu i M3-nätverket

32 el 64 bits, var kan jag se det?

stodd

Recommended Posts

Varför vill du veta det? Är du bara nyfiken, eller finns det verkligen en teknisk anledning att ta reda på det?

(Nej, jag vet inte hur man tar reda på det och jag tror det kvittar vilket.)

Det beror på vilken CPU du har.

Core Solo och Core Duo och PPC G4 och äldre är 32bit. (förutom en special G4 som aldrig producerades var 64bit.)

PPC G5, Core2Duo, Xeon är 64bit.

Det beror på vilken CPU du har.

Core Solo och Core Duo och PPC G4 och äldre är 32bit. (förutom en special G4 som aldrig producerades var 64bit.)

PPC G5, Core2Duo, Xeon är 64bit.

Det beror ju också på programmet som man vill köra. Ett program som bara är kompilerat för 32bitar kan enbart köras i 32bitars läge (vill bara påpeka att alla 64bitars processorer som sitter i Macar kan köra i 32bitars läge när det behövs).

Måste veta om jag kör i 32 eller 64 pga att jag har ett problem med en programvara som bara funkar i 32 bits men är inte säker om det är problemet och behöver därför veta om den går i 32 eller 64 bit

Måste veta om jag kör i 32 eller 64 pga att jag har ett problem med en programvara som bara funkar i 32 bits men är inte säker om det är problemet och behöver därför veta om den går i 32 eller 64 bit

Alla Macar kan köra 32-bitars program, så problemet är ett annat.

Det är väldigt få programvaror som fungerar i 64bits än så länge. Ett program som inte fungerar i 64bits körs i 32bits och kan inte startas i 64bits. Vill du ha hjälp med ditt problem så kan du posta lite mer info så kanske någon här har information eller tips om hur du kan gå tillväga. Om du inte redan löst problemet med den informationen som tråden redan har då såklart. I det fallet kanske det vore intressant för vissa om du postade problemet och din lösning ifall någon annan råkar ut för samma problem. :kaffe:

Hej igen,

Men jag vill ändå fortfarande se om jag verkligen kör ett 32bits el 64bits Mac OS, är det helt omöjligt att kolla det i Mac?

Hej igen,

Men jag vill ändå fortfarande se om jag verkligen kör ett 32bits el 64bits Mac OS, är det helt omöjligt att kolla det i Mac?

Kör du Tiger så är det delvis 64-bitars.

Kör du Leopard så är det nästan helt 64-bitars.

Båda kör 32-bitars applikationer utan problem.

http://www.google.com/search?client=safari...-8&oe=UTF-8

Återigen:

* Varför vill du veta det?

* Vad är det för applikation du har problem med och vad är problemen?

Thomas Ytterberg
Hej igen,

Du kör både och. Huruvida det är 32- eller 64-bitars kod som exekveras beror på kombinationen av situation, systemversion samt hård- och mjukvara. Vilket som körs för tillfället är egentligen irrelevant, åtminstone ur användarsynpunkt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...