Jump to content
Just nu i M3-nätverket

IDN Spoof i Safari?

Balooba

Recommended Posts

Nej, det där är ingen fara, det verkar bara som att Safari inte hänger med i svängarna när internationaliserade domännamn används. Ett IDN har ju egentligen två adresser - den som du ser och skriver in i adressraden och en "riktigt", den som används av dns-servrarna och sen översätts av browsern till "svenska tecken". Den riktiga" adressen visas ju oxå av Safari i meddelandet.

Nej, det där är ingen fara, det verkar bara som att Safari inte hänger med i svängarna när internationaliserade domännamn används. Ett IDN har ju egentligen två adresser - den som du ser och skriver in i adressraden och en "riktigt", den som används av dns-servrarna och sen översätts av browsern till "svenska tecken". Den riktiga" adressen visas ju oxå av Safari i meddelandet.

Men är det Safari som skräms så där eller är det PitHelmet?

Hade en svag misstanke om att det var det svneska tecknet som spökade, men varför denna dramatik? Det är ju nästan som att man kör Windows!

Sälj trick, I'm sure.

Sa att min Safari var medium critica och att jag hade Safari 1.x. :chockadskeptisk:

Tuff luck buddy.

Jag har 3.0.4 :whistling:

Stick och lura några stackars XP användare istället. :elaktflin:

Men är det Safari som skräms så där eller är det PitHelmet?

Hade en svag misstanke om att det var det svneska tecknet som spökade, men varför denna dramatik? Det är ju nästan som att man kör Windows!

Jag vet inte säkert eftersom jag varken kör PitHelmet eller Safari, men det där borde ju vara en inställningsfråga, dvs att mankan slå av och på varningsrutorna. I och för sig är det ju jäkligt bra att webbläsaren varnar, eftersom risken alltid finns/kommer att finnas för spoofing vid tex phising-försök.

• 1 month later...

Har också problem med Expressens idiotiska tilltag att blanda in svenska tecken i adresserna. Man kan enkelt klicka bort varningen via inställningarna i PithHelmet, men då tappar man ju den kollen på andra sidor.

Skäll på Expressen och deras dumhet! För övrigt skitjobbigt att minsta lilla artikel tar en in på en lokalsida, som man sen inte enkelt kan navigera ut ur, mer än att backa då. Korkat som tusan!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...