Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Leopard krashar i vila


Roccella

Rekommendera Poster

Efter installation av Leopard krashar MacOS X när jag skall väcka in MacPro från vila. Inte alltid. Vila i kortare perioder går bra men vila över natten resulterar m el m alltid i krash. D v s när jag försöker väcka den är skärmen bara svart. Det enda som hjälper är omstart. Om jag sätter den i vila med kortkommando krashar den säkert. Jag installerade om Leopard och det hjälpte en dag eller två men nu har det börjat igen. Min MacBook Pro har inte detta problem. Någon som vet vad detta handlar om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter installation av Leopard krashar MacOS X när jag skall väcka in MacPro från vila. Inte alltid. Vila i kortare perioder går bra men vila över natten resulterar m el m alltid i krash. D v s när jag försöker väcka den är skärmen bara svart. Det enda som hjälper är omstart. Om jag sätter den i vila med kortkommando krashar den säkert. Jag installerade om Leopard och det hjälpte en dag eller två men nu har det börjat igen. Min MacBook Pro har inte detta problem. Någon som vet vad detta handlar om?

 

Jag har ingen riktig lösning eller uppfattning om eventuell fix för detta, men av nyfikenhet så måste jag ju fråga: hur gick Leopard-installationen till på din Mac Pro? Var det en enkel uppgradering eller en formatering och installering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem på min Powerbook och det som hjälpte var förljande 2 saker....

1. Jag körde DiskWarrior 4 på den och då reparerade den hundratals... ja, kanske tusentals "fel" i systemet och sedan mådde datorn mycket bättre.

2. Uppdateringen till 10.5.1 rättade nästan till problemet helt.

 

Det har hänt 1 eller 2 gånger sedan dess men det var ett tag sedan nu.

 

Problemet för mig och för många andra har också varit att tangentbordet har låst sig efter vila men lika ofta så låste sig hela systemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde installera nytt system och behåll inställningarna båda gångerna. Diskwarrior vågar jag inte använda tillsammans med leopard.

 

Men, idag fick jag min nya 30-tumsskärm och när jag installerade den visade det sig att det (troligen) är fel på grafikkortet. Det blev bara halv upplösning med den nya skärmen. Kanske har vilokrasherna med grafikkortet att göra?

 

För övrigt tycker jag inte leopard är mycket att hurra för. Båda mina datorer har blivit konstiga i alla möjliga småsaker. Just nu fungerar t ex skrollknappen bara uppåt, inte neråt. Det behöver ju inte ha med leopard att göra men jag kan bara konstatera att det händer en massa konstigheter efter uppgradering. Tacka vet jag tiger. Något mer stabilt och pålitligt får man leta efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt tycker jag inte leopard är mycket att hurra för. Båda mina datorer har blivit konstiga i alla möjliga småsaker. Just nu fungerar t ex skrollknappen bara uppåt, inte neråt. Det behöver ju inte ha med leopard att göra men jag kan bara konstatera att det händer en massa konstigheter efter uppgradering. Tacka vet jag tiger. Något mer stabilt och pålitligt får man leta efter.

 

Leoparden är fortfarande väldigt ung, då får man räkna med sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att komma med kommentarer att Leopard är ungt och att vi som köpare ska ha förståelse för en dålig produkt låter som ett svar från en apple-anställd.

Tyvärr måste även jag meddela att jag får exakt samma problem dvs Leopard kraschar i vila. Får den fyrkantiga rutan med information att datorn ska startas om . Vid uppstart kommer felmeddelande att Mac OS X har oväntat avslutats. Tycker att detta är svagt och inte minst på grund av all reklam om hur bra Leopard skulle vara. Jag har haft flera följd problem med Leopard som jag nu har åtgärdat genom bra support från detta forum och olika US baserade forum.

Kan inte rekommendera någon att köpa Leopard ==> Har skapat flera problem med Airport Express,

nedladdningsprogram etc!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Apple program har dålig kompatiblitet med leopard är dåligt från Apples sida, men att programvaror utvecklade av andra företag fungerar dåligt beror nog inte på leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tiger = en rullgardinskrasch, ingen vilokrasch sedan den släpptes

Leopard = 6 rullgardinskraschar + oräkneliga vilokraschar bara under denna korta tid sedan den släpptes. För att inte tala om alla omstarter eller ut- och inloggningar jag har behövt göra för att bli av med irriterande småfel.

 

Att sedan leopard har en funktion som jag verkligen gillar, Överblick, dvs snabbtitta på dokument, samt den lilla detaljen att inte filändelsen markeras när man skall byta filnamn, kan knappast kompensera skakigheten.

 

Men det blir väl bättre med tiden får vi hoppas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du har Logitech's Control Center installerat till din mus?

Jag hade stora problem med det i Tiger & lite mindre i Leopard men ändå tillräckligt för irritera mig det grövsta. Efter avinstallation så fungerar Leo bättre utan hängningar.

 

//H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem med min Mac Pro med 23"-skärm. Vila kortare perioder är Ok, över natten ger Kernel Panic

 

Gjorde en erase/install så det ska inte finnas några Tiger-grejor på hårddisken...

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem med min iBook G4 är lösta efter uppgradering till 10.5.1

Har inte haft någon vilokrasch efter detta, bara enstaka programkrascher.

 

Däremot kvarstår att Photoshop Elements 2.0 ej längre stöds.

 

Sleep well.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem med min Mac Pro med 23"-skärm. Vila kortare perioder är Ok, över natten ger Kernel Panic

 

Gjorde en erase/install så det ska inte finnas några Tiger-grejor på hårddisken...

/Jonas

 

Alltså, nästan identiskt med mina problem. Min MacPro är inne på lagning nu (jag klarade garantitiden med en vecka :-)

 

Skall bli intressant att se hur den uppför sig när jag får tillbaka den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och inte har du tecknat appleCare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det kostar pengar, för två års extra heltäckande garanti, och har du en krasslig dator hade jag inte tvekat.

Chansa kan man alltid göra, gör jag i spel, om jag har råd att förlora insatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft snarlika problem just i samband med viloläget, men inte alls så omfattande som ovanstående skriver. Jag gjorde först en uppgradering av Tiger, men det fungerade så skakigt att jag gjorde en nyinstallation, och det blev stor skillnad.

Jag upplever även att det blev stor skillnad efter senaste uppdateringen av Leopard, mitt problem med Airportkontakten sker nu bara var 10:e gång istället för alltid.

 

Det där med Applecare har jag inte fattat, jag trodde konsumentköplagen reglerade 2 års garanti, vad får man utöver det vanliga garantiåttagandet? Att man slipper vara påläst på lagarna kanske? Ibland känns det som att man måste presentera sig som Sverker Olofsson för att få gehör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkstaden (LAN-Master) där jag lämnad in min MacPro för grafikkortet berättade att vilokrasch är en känd bugg i Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...