Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd för scanner?


Thoht

Rekommendera Poster

Hej!

 

Behöver köpa mig en scanner, jag skall använda den till att scanna in teckningar från mitt skissblock som jag sedan tänkte färglägga i något ritprogram på datorn. Det behöver nog inte vara en jättehäftig scanner, men den får gärna vara liten och smidig, och den får helst inte kosta över 1000 SEK. Har kollat runt lite på recensionssajter, men de dissar scanners som inte pallar scanning av fotografier och sådant... Jag har inte så höga krav i dagsläget, så tacksam för råd! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar man inte scannrarna för att de inte klarar fotografier, eller för att de är dåliga? Om du inte har så höga krav kanske du kan köpa snart sagt vad som helst under tusenlappen, men lägger du till några hundra får du en scanner som kommer väl till pass när du börjar ställa högre krav (har man börjat med något billigare, utvecklar man snart smak för något dyrare). Fotoscannrarna är väldigt bra att ha när man vill digitalisera släktbilderna (som man kan ha sett i mosters gamla fotoalbum). Med andra ord, tänk litet längre än till ditt omedelbara behov av att scanna skisser.

 

Har själv en Canon 8600F (sannolikt billigare nu än i september, då de kostade från 1600 kr på nätet), vars mångsidighet kommit väl till pass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att de som tar strömmen ifrån USB-porten kan prestera lite sämre än de med riktig strömförsörjning men samtidigt kan det vara praktiskt att slippa en sladd till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju faktiskt inte haft behov av en scanner förut, men visst, det kanske dyker upp fler användningsområden. :-) Kan du förklara "mångsidigheten" av din Canon 8600F? Kollar lite på LiDE-modellerna just nu som verkar vara något mer i min prisklass. Har inte riktigt greppat vad skillnaden är mellan flatbädsscanners och filmscanners, Wikipedia tar inte upp den senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju faktiskt inte haft behov av en scanner förut, men visst, det kanske dyker upp fler användningsområden. :-) Kan du förklara "mångsidigheten" av din Canon 8600F? Kollar lite på LiDE-modellerna just nu som verkar vara något mer i min prisklass. Har inte riktigt greppat vad skillnaden är mellan flatbädsscanners och filmscanners, Wikipedia tar inte upp den senare.

Du kan få några exempel. Har scannat massor av förbigångna filmremsor, vars bildformat varit förlegade länge. Vem har inte försökt gissa vad negativ i gamla fotokuvert föreställt sedan släktingar knyckt papperskopiorna? Vissa bilder har inte ens kopierats, då fotolaboratoriet inte funnit kvaliteten god nog. Till synes dåliga bilder kan förbättras avsevärt med ett relativt enkelt program som iPhoto, men det som följer med scannern är mera avancerat. Vet inte hur det är jämfört med PS Elements, men det har varit till stor hjälp när jag kört fast i arbetet på någon målning, och enkelt testat alternativa lösningar på skärmen. Man kan skanna mycket annat än foton. Det är skönt att slippa böket med kopiator och pärmar, eftersom man kan ha kontoret på en skiva. Man drar sig inte för att scanna saker som man inte skulle ha kopierat för att spara toner och papper, t ex kvitton som bleknar innan de hunnit till revisorn. Läs recensioner på bl a PriceRunner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du ett fullgott alternativ till att scanna både foton och teckningar: Epson Perfection V200 Photo.

 

Kostar 935:- på Dustinhome: http://www.dustinhome.se/ProductDetails.as...odID=5010125256

 

Skillnaden mellan filmscanner och flatbedscanner: Med filmscanner scannar man direkt från negativ/dia. Med flatbed scannar man påsikt,dvs dokument typ teckningar,fotokopior på papper osv.

 

Efterbehandlingen kan man göra med t.ex. Photoshop Elements,räcker gott för amtörbruk.

 

Numera har de flesta flatbedscannrar en möjlighet att scanna från dia/neg men kvaliteten är inget vidare. Beror på vad man har för krav förstås.Jag är van att jobba med det bästa som fotograf/grafiker på Aftonbladet,DN m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...