Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Funkar hörlurar med mic?


good4way

Rekommendera Poster

Nu kommer jag med ännu fler dumma frågor :D

 

1. Finns det någon mic uttag på en mac för att koppla in ett headset med mic (sån med två sladdar en för ljud o en för mick)?

 

2. Funkar alla headsets med mac? Kan jag bara stoppa in mitt nuvarande headset och sen tuta o köra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. På Imac är det uttaget bredvid hörlursuttaget som är till micken.

 

2. Tror det. Jag kör med ett Koss headset med de två standardsladdarna du nämner och det är bara att plugga in och köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det brukar finnas en "ljudingång", men det brukar vara för linjesignaler (som är betydligt starkare än mikrofonsignaler). Du kan behöva en extern förstärkare till mikrofonen, exempelvis en Griffin iMic.

 

2. Nej, se ovan. Alla headset med USB funkar däremot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det brukar finnas en "ljudingång", men det brukar vara för linjesignaler (som är betydligt starkare än mikrofonsignaler). Du kan behöva en extern förstärkare till mikrofonen, exempelvis en Griffin iMic.

 

2. Nej, se ovan. Alla headset med USB funkar däremot.

 

För mig funkar det då alldeles utmärkt att ansluta mikrofonen till ljudingången utan någon form av förstärkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu köpt ett par skullcandy på macsupport o den har 2 sladdar, och tror inte de säljer headset som inte funkar till mac där :P

 

Aja, tråden kan låsas. Tack för svaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu köpt ett par skullcandy på macsupport o den har 2 sladdar, och tror inte de säljer headset som inte funkar till mac där :P

 

Aja, tråden kan låsas. Tack för svaren

Har du testat om de funkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig funkar det då alldeles utmärkt att ansluta mikrofonen till ljudingången utan någon form av förstärkare.

Det var märkligt. Då måste den ha extra stark utsignal.

 

Här är en som inte har lika stor tur:

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...mp;#entry687538

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat om de funkar?

Tar upp tråden nu igen istället för att skapa en ny.

 

Har pluggat in allt i imacen men micken tilll hörlurarna fungerar inte. Den använder bara imacens inbyggda mic. När ja väljer i inställningarna ljud in så kommer det inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar upp tråden nu igen istället för att skapa en ny.

 

Har pluggat in allt i imacen men micken tilll hörlurarna fungerar inte. Den använder bara imacens inbyggda mic. När ja väljer i inställningarna ljud in så kommer det inget.

Då får du väl reklamera dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får du väl reklamera dem.

Kan man göra de även om den är öppnad o allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man göra de även om den är öppnad o allt?

Det brukar gå.

 

Nästa gång ska du lyssna på Telly82 :utskallning::P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar gå.

 

Nästa gång ska du lyssna på Telly82 :utskallning::P

 

Oj förlåt glömde bort detta, hörlurarna fungerade med windows på mammas bärbara. Men inte på macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj förlåt glömde bort detta, hörlurarna fungerade med windows på mammas bärbara. Men inte på macen.

Det är nog för att det finns en mic in på den då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderna Macar har ingen mikrofoningång. Det är bara så. De har en linjeingång .

 

Skillnaden är att en mikrofon levererar en utsignal på ca 5mV. En linjeingång kräver normalt 100mV - 1V. Så om du kopplar in en mikrofon där så lär det bli väldigt svag signal.

 

Detta går att lösa genom att sätta en mikrofonförstärkare mellan mikrofonen och linjeingången, t ex iMic. Det finns också mikrofoner med inbyggd förstärkare, som då alltså levererar linjenivå till datorn. Det finns, om jag inte missminner mig, extra stift i Macens linjeingång som kan ge strömförsörjning till en sådan mikrofonförstärkare, men det kräver en specialkontakt (något längre och flera stift).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...