Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Falska diplom för "fräscha lokaler"


ClCdCm

Rekommendera Poster

Det blev en pizza från den lokala pizzerian i går, och när jag väntade på att den skulle bli klar, fick jag syn på ett inramat diplom som hängde vid kassadisken.

 

"Fräsch lokal 2007/2008" stod det, och diplomet kom från Svenska Livsmedelslokalers Riksorganisation.

 

Jag tänkte direkt att detta måste vara nåt blufföretag som lurar företagare som inte har full koll på alla lagar och regler.

 

Googlade lite på detta nyss, och fick mina misstankar bekräftade. Pizzerian har alltså betalat ca 2000 kr för diplomet. SLLRO, som de kallar sig, har ingen myndighetsroll och är heller ingen erkänd branschorganisation, utan verkar främst syssla med att lura folk på pengar.

 

Det de gör är att gå in i lokalen, se sig omkring, kolla kundtoaletten, och sen gå. Baserat på detta kontaktar de sen företaget och erbjuder dem diplom och klistermärken som bevisar att lokalerna är "fräscha"...

 

Nu vet jag inte hur ägarna till den lokala pizzerian resonerat. Kanske har de lurats fullständigt. De pratar rätt knackig svenska, så jag vet inte hur bra de är på att läsa svenska. Kanske har de inte förstått vad SLLRO erbjuder.

 

Eller, så har de förstått att det handlar om en sorts bluff, men att de tänker att diplomet kanske gör att kunderna luras lika lätt som SLLRO utgår från att företagarna själva luras...

 

Jag vet inte vilket, och det spelar ju ingen roll nu, när de redan har "diplomet".

 

Sen ska jag säga att lokalen faktiskt ÄR fräsch och trevlig, men det kan ju kunderna själva se när de kommer in, vare sig det hänger ett diplom på väggen eller inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gav upphov till dina misstankar?

 

Dels såg diplomet ganska "billigt" ut, och dels hade jag nog läst om nåt liknande (eller samma) nån gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tipsa en tidning om dina misstankar, och du får nyhetsbelöning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tipsa en tidning om dina misstankar, och du får nyhetsbelöning...

 

Nä. Detta är ju inget nytt, eftersom jag hittade en hel del om det när jag sökte på det. Så alla tidningar har säkert redan gjort ett varv på detta.

 

Dessutom vet jag som sagt inte varför just detta stället satt upp det. De kanske inte alls känner sig lurade, utan räknar kallt med att kunderna ska "luras" av diplomet i stället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Köpte en pizza där igen nyligen. Nu är "diplomet" flyttat till en undanskymd plats vid sidan av kassabänken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...