Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

filmerna hackar..


jern

Rekommendera Poster

har en nätverkshårddisk (WD MyBook) inkopplad i routern (Netgear 54 Mbit/s) när jag sedan spelar upp filmer så hackar de.. i värsta fall blir det uppehåll i några sekunder.. kopplar jag istället in hårddisken med sladd funkar det fint.

vilken komponent kan det bero på? får låg hastighet på routern/wlan i datorn? kan hårddisken vara för slö?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa på för slö ( eller att den har mycket att jobba med), men jag vet inte något om extern hårdisk via nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för format på filmerna du försöker spela upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är vanliga .avi-filer.

spelar det någon roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja det kan ju iofs vara mkv filer (HD) rätta mig om jag har fel men det borde ju vara betydligt segare att spela upp 720p filer genom nätverket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har det betydelse vilken sorts filer det är. Jag är inte jätte duktig på detta men så mycket vet jag i alla fall. Nätverkets teoretiska hastighet är som bekant inte den faktiska hastigheten så om det är stora filer som HD eller DVD så kan det bli svårt att få dessa att streama felfritt. Skulle tro att problemet ligger i att wlanet ibland tappar lite hastighet men man kan aldrig vara säker. Men eftersom hårddisken fungerar bra när du kopplar den direkt till datorn så är det inte den som det är fel på.

När man kodar filmer finns det olika alternativ för att optimera filmen för streaming, skulle vara roligt att testa om det hjälper i sådant här läge. Det är väl inget alternativ i längden eftersom det är en mycket omständig lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade själv exakt samma problem. Det gick segt som sirap att titta på film över det trådlösa nätverket. Vanliga AVI filer gick väl sisådär sålänge dom inte var allt för högupplösta.

Var redo att införskaffa en ny router men så uppdaterade jag firmwaren i min gamla (skräp) Netgear router. Det var första gången i mitt liv jag installerat en updatering av liknande slag som gjort en otrolig skillnad!

Nu funkar det bra även med HD-material á 720p. Även hastigheten ut mot internet över det trådlösa tog ett glädjeskutt up till nästan samma hastighet som om jag körde med kabeln direkt till bredbandsmodemet.

 

Så har du inte testat det så kolla om det finns någon uppdatering på tillverkarens hemsida.. man vet aldrig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.. ska testa och se om det finns någon ny fw, hoppas :)

skulle vara ruskigt skönt om det kunde funka.. börjar bli riktigt "sladd-allergisk" :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Är lite nyfiken om du hittade någon ny uppdatering och om det löste ditt. problem. Sitter själv på en Mac Mini till TV:n och kan inte strömma film genom det trådlösa nätverket utan att det hackar. (Netgear 54Mbit, Lacie NAS)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...