Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finns en sån här back-up lösning


mdc

Rekommendera Poster

Ja nu när jag lärt mig den hårda vägen (hårddisk krasch) att man ska backa upp datan oftare så letar jag efter ett program som liknar iTunes till sättet. Ni vet när man kopplar in sin iPod till datorn och startar iTunes så kan man få den att synkronisera automatiskt mot en spellista.

 

Det jag vill ha är ett program som låter mig välja mappar på disk som ska backas upp, när jag ansluter min externa hårddisk så synkroniserar den innehållet likt iTunes. Det som finns på den externa skall alltså vara exakt samma som finns i de mappar jag valt.

 

Finns detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Timemachine? i Leopard alltså, man kan ju välja bort mappar som man inte vill att den ska kopiera så om man väljer bort allt utom den där mappen du ville så kan det ju gå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backar inte TimeMachine upp allt gång på gång, dvs 1 dec backas "MinMapp" upp, och 2 dec backas "MinMapp" upp igen, kvar på den externa finns då en MinMapp från 1dec och en MinMapp från 2dec = dubbla utrymmet?

 

Jag vill att MinMapp endast ska finnas i ett exemplar på den externa, och den skall efter varje gång jag kört backupen vara en exakt kopia av MinMapp på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backar inte TimeMachine upp allt gång på gång, dvs 1 dec backas "MinMapp" upp, och 2 dec backas "MinMapp" upp igen, kvar på den externa finns då en MinMapp från 1dec och en MinMapp från 2dec = dubbla utrymmet?

 

Jag vill att MinMapp endast ska finnas i ett exemplar på den externa, och den skall efter varje gång jag kört backupen vara en exakt kopia av MinMapp på datorn.

 

Alla backupprogram funkar som du har tänkt dig, även TimeMachine.

Annars skulle den externa backupdisken bli överfull på några dagar. Det som fyller backupdisken är de avvikelser som förekommer, har du en mapp som du tar bort finns den mappen kvar i backupen. Tillför du något i en mapp är det tillägget som läggs till.

Alltså en backupdisk blir fullare av både tillägg och borttagande men oförändrad då inga ändringar görs. Så kallade inkrementella backuper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, men hur kommer det sig att folk säger att TimeMachine käkar utrymme då?

Vilka program anses vara de bästa?

Om du laddar ner mycket film och inte valt bort den mappen så är det klart att den fylls snabbt, men att den käkar utrymme annars är fel.

Min TM disk har haft nästan samma utrymme ledigt sedan installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag. Men hur ser det ut på den externa disken efter TimeMachine kört back-up? Om jag valt att backa upp "MinMapp" - syns endast den senast uppdaterade och helt aktuella "MinMapp" på disken eller ligger det i någon jobbig filstruktur som TimeMachine skapat på disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag. Men hur ser det ut på den externa disken efter TimeMachine kört back-up? Om jag valt att backa upp "MinMapp" - syns endast den senast uppdaterade och helt aktuella "MinMapp" på disken eller ligger det i någon jobbig filstruktur som TimeMachine skapat på disken?

Så här ser det ut.

post-180-1196792562.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa datum-mappar innehåller endast ändringar av vad som skett den dagen då eller? Kan man ta bort gamla filer?

 

Alltså, om jag tar med min externa disk till en annan dator, kopplar in den och vill titta vad som finns i den senaste MinMapp med allt dess innehåll - kan jag göra det då genom att titta i senaste datum-mappen?

 

Jag vill ha en back-up lösning som både synkroniserar innehållet och samtidigt låter mig använda disken på flera datorer, flyttar jag den till en annan dator vill jag kunna gå till den färskaste uppdateringen av MinMapp.

 

Jag är inte säker på att TimeMachine är rätt för mig men kanske med lite mer förklaring =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kika på Apples instruktions/reklam-film om Leopard. Där beskrivs bland annat hur man använder Time Machine:

 

http://www.apple.com/se/macosx/guidedtour/

 

Tanken är nog inte att man ska in i filstrukturen och mecka, man ska använda Time Machine för att återställa filer. Precis som med iTunes och iPhoto. Håll fingrarna borta från Finder!

 

Otroligt smidigt om man får tro filmen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är därför jag är tveksam till om TimeMachine är något för mig. Jag vill ju kunna använda hårddisken för att flytta mellan olika datorer och då är det bra om det inte är en avancerad filstruktur bakom det jag vill ha uppbackat. Någon som vet något annat program som gör det jag önskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carbon Copy Cloner skapar en exakt kopia av det du vill. Men jag vet inte om det har backup-funktioner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske skulle gå bra med TimeMachine trots allt, här kan man läsa att innehållet i varje datum-mapp faktiskt innehåller alla filer (de har ändå inte kopierats om de inte ändrats precis som det sagts) men filerna finns där ändå. Vilket alltså betyder att jag när jag kopplar hårddisken till en annan dator kan gå in i det senaste datumet och dra över vad jag vill därifrån.

 

Fast kan jag ta bort tidigare datum jag inte vill spara längre? Skulle vara bra om man kunde sätta gränsen själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...