Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag tror jag har fått virus


Johanna84

Rekommendera Poster

Hej. hoppas att någon kan hjälp mig, jag tror att jag har fått ett virus via msn. har ingen aning om hur jag ska göra för att ens hitta det antivirusprogram som jag tror att jag har. Är ny macanvändare.

 

Snälla hjälp

 

Johanna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har knappat in ditt lösenord när du har fått något program om det nu är ett program så behöver du inte oroa dig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. hoppas att någon kan hjälp mig, jag tror att jag har fått ett virus via msn. har ingen aning om hur jag ska göra för att ens hitta det antivirusprogram som jag tror att jag har. Är ny macanvändare.

 

Snälla hjälp

 

Johanna

 

Varför tror du att du fått virus? Vad händer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, för att jag fick en meddelande på msn med en hemsida som tydligen skickas vidare till alla på min lista och så pratade jag med en kille som är mer haj på det här med datorer än jag och han sa att jag skulle på nåt scanna för att se om jag hade fått nåt virus men han visste inte hur man gjorde dt på mac. så därför frågar jag här. kan man göra det på mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, för att jag fick en meddelande på msn med en hemsida som tydligen skickas vidare till alla på min lista och så pratade jag med en kille som är mer haj på det här med datorer än jag och han sa att jag skulle på nåt scanna för att se om jag hade fått nåt virus men han visste inte hur man gjorde dt på mac. så därför frågar jag här. kan man göra det på mac?

 

Nej, virus är Windows-program och dessa fungerar inte på Mac. Det finns inget MSN-virus för Mac därför kan du känna dig säker - du kanske tog emot en virusfil men den kan absolut inte aktiveras på ditt system, så du går säker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...fast, om du har problem med något så blir det ju inte mycket bättre för att det inte är virus. Har du själv märkt av något så kan du ju skriva vad som händer och när det uppkommer osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack tack för alla snabba svar. nu känner jag mig lugnare

 

Kan nämna att jag blivit "utsatt" för många virusattacker via MSN, många av mina kompisars datorer har blivit utslagna i samma attacker som jag varit med om, men eftersom jag har Mac så märkte jag inte det (eftersom ingenting hände med min dator) förrän jag fick samtal på mobilen från omtänksamma (men bekymrade) kompisar som förbjöd mig att öppna något som deras användare kanske skickar mig. Det är i sånna lägen man riktigt vill trycka PC-maskinernas ofullkomlighet i deras ansikten - men man har inte hjärta till det, i sånna situationer.

 

Men nånstans inombords så ler man lite elakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nämna att jag blivit "utsatt" för många virusattacker via MSN, många av mina kompisars datorer har blivit utslagna i samma attacker som jag varit med om, men eftersom jag har Mac så märkte jag inte det (eftersom ingenting hände med min dator) förrän jag fick samtal på mobilen från omtänksamma (men bekymrade) kompisar som förbjöd mig att öppna något som deras användare kanske skickar mig. Det är i sånna lägen man riktigt vill trycka PC-maskinernas ofullkomlighet i deras ansikten - men man har inte hjärta till det, i sånna situationer.

 

Men nånstans inombords så ler man lite elakt.

Att inte utnyttjar situationen för att hålla tal om mac:ens förträfflighet är sympatiskt. Men jag tycker nog man lungt kan säga "- Det är ingen fara, jag har mac så jag kan inte få (pc-)virus."
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

det enda du rent teknisk skulle kunna få via msn är en trojan (ett program som utger sig för att vara något annat än det egentligen är, ofta med syfte att kartlägga dina surfvanor eller stjäla lösenord osv). Då måste du själv godkänna det med ditt adminlösenord. Det finns hittils 2 st kända sådana trojaner för Mac. Virus, maskar och annat jox finns inte.

 

jag har också fått en variant av denna trojan via msn, men den går inte att starta på en Mac eftersom Windowsexekverbar kod inte funkar i OS X. Ett Windowsprogram kan alltså inte läsa Macens filsystem HFS+ och därmed utgör det heller ingen risk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte utnyttjar situationen för att hålla tal om mac:ens förträfflighet är sympatiskt. Men jag tycker nog man lungt kan säga "- Det är ingen fara, jag har mac så jag kan inte få (pc-)virus."

 

Jorå, när jag fick samtalen så var det lite så jag sammanfattade situationen; "jaså? Gud vad hemskt. Nej, men vad säger du? Ojoj, stackars dig, men hur ska du... Va, jag? Nej, men det är lugnt - jag har Mac".

 

Typ så såg hela nattens samtal ut. Det är väl aldrig roligt när en kompisars datorer helt slås ut och allt av värde på hårddiskarna försvinner för evigt. Nog hade jag velat säga "köp Mac" och bara nämna "Time machine", men jag kunde inte.

 

Men tro på att de fick sig gliringar när väl lugnet lagt sig. Så mycket är jag skyldig Macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

man ska dock inte vara för självgod. Det finns djävulskap för Macen också, om än lite men det kommer säkerligen komma fler försök, hur många som lyckas låter jag var osagt.

 

*Besparar mig alla kommentarer om hur rootaccess i Mac OS är uppbyggt, jag är redan medveten om säkerheten i OS X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, för att jag fick en meddelande på msn med en hemsida som tydligen skickas vidare till alla på min lista och så pratade jag med en kille som är mer haj på det här med datorer än jag och han sa att jag skulle på nåt scanna för att se om jag hade fått nåt virus men han visste inte hur man gjorde dt på mac. så därför frågar jag här. kan man göra det på mac?

 

Det där är en känd grej som drar fram över nätet just nu, men det är varken ett virus eller en trojan, utan vad man kallar "phising". Så här fungerar det:

 

1) Du får en länk i ett meddelande som ser ut att komma från någon du känner.

2) Länken leder till en sida där du ska skriva in ditt lösenord (i det aktuella fallet ska man göra det för att få veta vilka som blockat dig på MSN, vilket så klart bara är ljug)

3) När du har skrivit in lösenordet har du gett bort det till "skurkarna", som nu kan komma åt ditt MSN-konto. Lite senare loggar en nätrobot in på ditt konto med hjälp av det lösenord du gav bort och skickar samma länk till alla i din kontaktlista.

4) Dina kompisar får länken till synes från dig...ja, och så vidare...

 

Det du måste göra omedelbart är att byta msn-lösenord. Innan du har gjort det har nån annan tillgång till ditt konto. Nästa sak du måste göra är att ta lärdom av detta och inte gå på så enkla stötar i framtiden... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu låter det ju inte som att du har allt för datorkunniga kompisar, för det är faktiskt lite av en ansträngning att kunna få virus när man kör Windows. Man får vara väldigt oförsiktig för att lyckas med det enligt mig (att klicka på "Sarah just sent you a video request to see her titties LIVE, Accept?" är ett exempel på det)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smidigast är väl att aldrig skriva in ditt lösenord eller klicka på länkar för skit som du inte beställt själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en vän på min msnlista som alltid skickar "Hi, this is my new boyfriend - pic.exe"

Den bilden är alltid rolig att öppna om man är riktigt nyfiken! ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...