Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tangentbordet byter från svensk Pro till USA efter omstart?


Mariana

Rekommendera Poster

Mitt tangentbord är inställt på Svensk Pro och jag ser den symbolen uppe i kanten hela tiden. Men vid omstart av datorn så startar den alltid numera upp med USA symbolen. Varför? Verkar inte kunna hålla den inställningen däremot allt annat fungerar som det ska oavsett omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till Systeminställningar > Internationellt > Språk och bocka ur alla språk utom Svenska och Engelska - stäng fönstret.

Dra Svenska så det hamnar överst i listan för språk.

Kolla även Format och Indatamenyn så att USA eller något annat språk inte är ibockat.

Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som du sa, men när jag startade om datorn blev det iaf USA tangentbord :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tom kryssade ur rutan för USA se nedan

post-6426-1196703803.jpg

så att det bara fanns SvenskPro. Men när jag startade om var det iaf USA tangentbord och krysset var tillbaka :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bytt till en skrivbordsbild med någon konstig ändelse på filen? - byt till en med ändelsen jpg.

Annars får du logga in som root och göra om. Gå in under Hjälp i Finder och sök på aktivera root / avaktivera root.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite feg är jag när det gäller det där . Men jag får pröva senare om jag inte hittar nån annan lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite feg är jag när det gäller det där . Men jag får pröva senare om jag inte hittar nån annan lösning.

 

Det är inte svårare än att skapa en ny användare Mariana. När du är klar så avvaktiverar du root. Så är allt som vanligt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D ska prova det imorgon. I kväll har jag tagit ett glas vin och mer behöver inte jag :D så då pillar jag bara på säkra områden :lol: Men imorgon ska jag försöka.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag följde anvisningarna i "hjälpmenyn" och aktiverade root plus gav det ett lösenord. Men sedan stod det att jag skulle logga ut och vid inloggning skulle jag skriva "annan" plus mitt lösenord som var till root. Men vid inloggningen kom automatiskt mitt "Mariana" upp. Jag plockade då bort automatiken som var inkopplad. Kollade för säkerhets skull att den fortfarande stod som "aktivera rootkonto" och det gjorde det.

Loggade ut och sedan vid inloggningen angav jag det som stod i "hjälpen" men då ruskade loggrutan på huvudet :lol: snacka om att jag blev förfånad :D Den ville inte veta av nåt annat än "Mariana" :D

Trogen dator man har va :D

 

Måste jag göra ett konto åt den där "annan"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag hade ett liknande problem, men insåg för ett par dagar sen att datorn bytte tangentbordslayout på grund av ett kortkommando som var mycket likt de jag använder för quicksilver och spotlight... Det kan inte var något så enkelt? Eller det har löst sig?

 

Lycka till, Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...