Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag blir så förbannad på bläckstråleskrivare


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

1172372094.jpg

FRÅGA: Jag är fly förbannad! Köpte nyligen en ny Epson bläckstråleskrivare eftersom min gamla Epson torkat in och inte gick att få igång. Den nya skrivaren funkade ungefär tills hälften av bläcket återstod, sen ville den inte spotta ut något bläck längre. Köpte nya patroner (över 700 spänn) och det funkade tills halva bläcket återstod, sen hjälpte ingenting. Köpte en ny omgång patroner och fick ut några sidor A4 och några foton och sen var det kört. Att köra rengöringsprogrammet får inte igång skrivaren, det förbrukar bara bläck. Nu sitter jag med två skrivare som är skrot. Jag vill att ni tar upp detta problem med bläckstråleskrivare. Tips om hur man kan få igång dem igen när dom har torkat in. Jag använde skrivaren dagligen. Eller ska man strunta i patronerna och köpa en ny skrivare varje gång? Jag vill se jämförelser mellan olika märken, finns det bättre skrivare som är mindre benägna att torka ihop? De skrivartester ni publicerat tidigare har inte tagit upp detta problem. /BengtLäs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft exakt samma problem själv.

 

Just på Epsonskrivare också(2st olika)

Om skrivaren inte användes på 1 månad så hade bläcket torkat.

Rengörning av huvudet hjälpte aldrig fullt ut, och som sagt slösar bort en massa dyrtbart bläck.

 

För ett par år sedan bytte jag till en Canonskivare.

Jag vet inte om dom har en annan teknik(eller om jag bara har haft tur)

Men den stod oanvänd i över ett år, och sedan skrev jag ut ett

färgfoto på första försöket klockrent!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Epson gav jag bort för den drog bläck i ENORMA mängder och köpte en Canon. Men den ger ränder nuförtiden som inte går att bota. Jag har för mig att bekymren kom när vi köpte piratbläck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Canon Pixma 5000 sen flera år och den fungerar felfritt även då den stått ett tag. Därför kan jag rekommendera Canons bläckstråleskrivare. Fast det är klart, bläcket är dyrt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Lexmark Z65 skrev jag just ut på efter att den stått i ett par tre veckor minst med bara nån enstaka utskrift emellan. Trodde faktiskt att de skulle ha torkat, men inte det. Funkar bra. Jag upplever att Lexmarks patroner inte torkar lika fort som om man köper refill dito.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en EPSON Stylus PHOTO 890 och har aldrig haft några problem med den.

Jag använder bara originalbläck. Jag tycker inte att det är värt risken att den ska torka,

genom att använda piratbläck, med tanke på att den var dyr.

Den börjar bli gammal nu och har fått ett ljud av tröghet, då den matar fram papper,

så det är väl dags snart att köpa nytt om det nu inte går att göra rent på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Epson 740 eller 750 (kan ej komma ihåg exakt) torkade hela tiden också. Slängde den när nya imacen köptes eftersom den inte hade USB.

 

Ska köpa en laser så snart ekonomin håller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Canon och den går ej att skriva ut normalt med. Dock kan jag skriva ut i High quality Photo läge. Skrivarhuvudet har tätnat? Nytt huvud nästan dyrare än ny skrivare. Någon som har tips på hur man gör rent skrivarhuvudet. Jag har provat en del men ej lyckats. Har bara använt originalbläck i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också haft stora problem med än Epson som jag köpte från Apple Store i samband med att jag köpte min nya iMac (två år sedan). Det verkar som om den läcker bläck, fast det blir inte kladdigt nånstans, ibland har det hänt att den sagt att helt nya oanvända bläckpatroner varit tomma. Långsam är den också. Hade problem med förra bläckstråleskrivaren från HP också, dom verkar ha en egen vilja. Nästa skrivare blir helt klart en laser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Epson Stylus Photo 925 som ofta beckar igen på någon färg och ofta måste rengöras trots att vi kör utskrifter varje dag. Använder bara originalbläck, så det blir otroligt dyrt. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låter sjukt iriterande med epson skrivarens bristande insikt om hur mycket bläck som finns kvar. du verkar inte vara ensam heller.

 

själv har jag en canon och är helnöjd den säger till när bläcket är nästan slut och sedan kan man trotsa det och få utskrifter som bleknar i färgen om man vill köra till sista droppen om man tycker på en knapp på skrivaren.

finns det ingen sådan knapp på epson skrivaren du missat?

 

Har en Canon och den går ej att skriva ut normalt med. Dock kan jag skriva ut i High quality Photo läge. Skrivarhuvudet har tätnat? Nytt huvud nästan dyrare än ny skrivare. Någon som har tips på hur man gör rent skrivarhuvudet. Jag har provat en del men ej lyckats. Har bara använt originalbläck i den.

 

på en del canon skrivare har dom två svarta en foto svart som är extra djup. kanske är så att din vanliga torkat och att bara den ena fungerar. vet inte vad du har för modell. om du öppnar skrivaren i biblotetk> printers> och skrivarens namn(eller söker på skrivarens namn i finder) och sedan trycker på verktygs knappen så finns det funktioner för att rensa och kolla material nivå mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter åratal med trasslande bläckstråleskrivare och intorkat bläck har jag lagt ned allt vad bläckstråle heter och skaffat laserskrivare. Alla texter och liknande skrivs ut på lasern, foton skickar jag på framkallning till labb - det blir ändå billigare i slutänden jämfört med bläckstråleskrivare, bläck och fotopapper - alla misslyckade utskrifter ej inräknade. Behöver jag någon gång snyggare utskrifter, typ broschyrer med falsning och häftning kör jag dem på färglasern på jobbet (och betalar för mig!)

 

Aldrig mera bläck! :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter åratal med trasslande bläckstråleskrivare och intorkat bläck har jag lagt ned allt vad bläckstråle heter och skaffat laserskrivare. Alla texter och liknande skrivs ut på lasern, foton skickar jag på framkallning till labb - det blir ändå billigare i slutänden jämfört med bläckstråleskrivare, bläck och fotopapper - alla misslyckade utskrifter ej inräknade. Behöver jag någon gång snyggare utskrifter, typ broschyrer med falsning och häftning kör jag dem på färglasern på jobbet (och betalar för mig!)

 

Aldrig mera bläck! :armskeptisk:

Bra talat.... härmed utnämner jag imatte till dagens vardags hjälte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också skaffat laserskrivare. Har endast svart bläckpatron i bläckstråleskrivaren och när den är tömd så kommer jag inte att använda den på ett bra tag. Ska vara om jag nån gång måste ha färgutskrifter. Men annars lär den bli stående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som köpt laser, vilka modeller kan ni rekomendera?

 

Det finns flera bra och billiga som funkar bra med Mac. Jag kan rekommendera Brother HL-2030. Går att hitta för runt 700 kronor och då hänger en tonerpatron med som räcker väldigt länge. Jag har iofs inte kollat om det finns drivrutiner som fungerar i Leopard... Fungerar klockrent i Tiger i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en EpsonStylus PHOTO R220 två år gammal. Har skrivit ut jättemycket med både original och andra patroner. ALDRIG SÅ MYCKET SOM ETT ENDA PROBLEM! Den bara fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som köpt laser, vilka modeller kan ni rekomendera?

Köpte en Lexmark E120n. Lite plastig är den men gör sitt jobb. Jag skriver inte ut alltför mycket och ofta. Den finns testad i nåt nummer av MacWorld med bra betyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera bra och billiga som funkar bra med Mac. Jag kan rekommendera Brother HL-2030. Går att hitta för runt 700 kronor och då hänger en tonerpatron med som räcker väldigt länge. Jag har iofs inte kollat om det finns drivrutiner som fungerar i Leopard... Fungerar klockrent i Tiger i alla fall.

Har en Brother 2040 som funkat perfekt utan ngt mankemang i några år nu, jag tröttnade på bläckstråleskrivare för flera år sen... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. Tips som alla säkert vet är att blöta upp toa/hushållspapper med varmt vatten och ställa patronen med munstyckena nedåt i kontakt med det blöta papperet så det fuktar sig ordentligt (kanske en droppe diskmedel kanske, har inte testat men låter ju som nåt att testa), ha ett fat el diskbänk inunder, byt papper några ggr. Sen kör rengöringsprogrammet. Och skriv ut några sidor för vattnet kan ha trängt in i patronen och spätt ut färgen i loppet s a s. Funkar inte det så är det laser som gäller. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tröttnade på problematiska och dyra färgskrivare

och tog satsade på en s/v HP V370 laser skrivare.

 

Fungerar så enormt bra och kan stå en längre tid

eller så skriver jag ut en sida då och då.

 

Behöver jag bara lite färg, så färglägger jag en aning efteråt.

Vilket blir aningen konstnärligt.

Behöver jag kvalité på färgen, går jag till prof. printers.

 

Detta blir avsevärt billigare i längden och bättre för miljön,

eftersom man inte behöver köpa färgpatroner tit som tätt.

...............

 

Hej Jochum.

Kul att se dig.

Det var ett tag sen.

Undrade just var du höll till.

Hur är läget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jochum.

Kul att se dig.

Det var ett tag sen.

Undrade just var du höll till.

Hur är läget?

Jochum smyger i vassen ibland. Men han är alltid närvarande. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brother låter ju bra och billigt men håller den i längden?, om jag köper en laserskrivare så vill jag ju att den bränner några år framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...