Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Överföra film från DV-kamera för att sedan bränna till DVD-skiva

eerie

Recommended Posts

Jag har aldrig sysslat med film eller filmredigering, men igår lyckades jag efter mycket glögg lova min flickväns morfar att föra över ca 60 minuters film från en DV-kamera till min macbook för att sedan bränna ut materialet (utan att behöva redigera det) till en DVD-skiva så hela släkten kan se deras semester på projektor nästa söndag.

Det enda videoredigeringsprogrammet jag har är iLife-08, där har jag provat att Dela>Mediadelare>och sedan konvertera till "hösta upplösing" (960x540) för att sedan bränna i iDVD.

Hur ska jag göra för att få bättre upplösning än 960x540?

(Det ska väl även, på något vis, gå att direkt bränna ut materialet från DV-kameran genom datorn, right? Men isåfall hur?)

DV har upplösningen 720x576...

Vill du ha högre upplösning får du titta på något annat format än DV. Visst kan du skala om det innan du bränner en DVD, men jag tror det blir helt ok att låta din projektor skala om bilden.

DV har upplösningen 720x576...

Vill du ha högre upplösning får du titta på något annat format än DV. Visst kan du skala om det innan du bränner en DVD, men jag tror det blir helt ok att låta din projektor skala om bilden.

Hmm vad underligt, då måste det vara något annat som gör att kvalitén blir sämre då jag sätter ihop materialet jag överfört från kameran i iMovie. Det är otydligare bild i det jag bearbetat än källmaterialet, vilket det inte borde bli om jag konverterar i högre upplösning?

Med QuickTime Player registrerad som Pro kan man göra "capture" från en DV-kamera. Har du testat den vägen istället?

Tänk på att iDVD konverterar din DV-ström till MPEG2, se även till att du väljer "bästa kvalitet" när du väljer inställning i iDVD.

Jag har aldrig sysslat med film eller filmredigering, men igår lyckades jag efter mycket glögg lova min flickväns morfar att föra över ca 60 minuters film från en DV-kamera till min macbook för att sedan bränna ut materialet (utan att behöva redigera det) till en DVD-skiva så hela släkten kan se deras semester på projektor nästa söndag.

Absolut enklast och snabbast är att använda iDVD och det som kallas "OneStepDVD". koppla in kameran sätt i en skiva och programmet gör resten. DVS du får hela materialet rakt av in på DVDn. Enkelt och smidigt, men som sagt helt oredigerat utan menyer etc.

(iLifeprogrammen är bra ! - dock är kanske nya iMovie 08 väl begränsat så därför finns gamla iMovieHD att tanka er gratis från Apples hemsida, men det var ju en annan historia...)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...