Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook till tv


Gfer

Rekommendera Poster

När jag kopplar min macbook med minidvi-->vga adapter till min tv så får jag en marginal på höger sida, det är en liten svart list som är störande om man vill kolla på film etc, finns det något program som gör så att man kan finjustera positionen på bilden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kontrollera först så att inte teven själv har reglage för justering av position eller en autojusteringsfunktion. Sedan finns det teveapparater som har sådana funktioner men de räcker ändå inte hela vägen fram.

 

Pröva också olika upplösningar och frekvenser. Den frekvensen som är tillämplig är 60 Hz och försöker man med andra frekvenser kan ditt fenomen uppstå.

 

Efter det får du pröva att programmera en egen upplösning med programmet SwitchresX. Där får du också positionsreglage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd upplösningen 1024X768 i 60 hz bör det fungera bra. Använd sedan autojusteringen så bör allt fungera bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Nackdelen med 1024x768 pixlar är att bilden blir förvrängd, 33 procent för bred. En lämplig kompromiss, vilken fungerar nästan lika ofta, är 1280x768 pixlar där de ca 7 procenten inte alls är lika störande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Switchresx var det jag letade efter! Jag kan inte justera positionen på min tv, men om det funkar genom programmet så är det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...