Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

NY macbook äter ramminne, fläkt varvar, cpu A hög.. knas?


gurri

Rekommendera Poster

jaaa... ni ser min rubrik..

 

har en 2 dagar gammal macbook, temperaturen på bla. "cpu A" varierar ifrån allt från 50 - 75 grader... (vid vanligt vanligt oskyldigt surfande) fläkten följer efter å stiger till 4000rpm.. datorn äter 930mb ramminne.. på att bara skriva detta inlägg, och och kolla på en video på youtube...

 

ochhelt plötsligt sjunker fläkten till 1500rpm, cpu A till 50 och 500mb ram används... vadfan?

 

 

fattar inte, är allt som det ska??

 

 

hoppas på fina svar. hej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CPUn och därav fläkten går igång på max när du tittar på flash, vilket iaf jag stör mig något enormt på då nästan all video- och ljud media på internet är flash.

Vad det beror på att ram-minnet sticker iväg vet jag inte, vad är det som tar minnet? Provat en annan webbläsare om det är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
jaaa... ni ser min rubrik..

 

har en 2 dagar gammal macbook, temperaturen på bla. "cpu A" varierar ifrån allt från 50 - 75 grader... (vid vanligt vanligt oskyldigt surfande) fläkten följer efter å stiger till 4000rpm.. datorn äter 930mb ramminne.. på att bara skriva detta inlägg, och och kolla på en video på youtube...

 

ochhelt plötsligt sjunker fläkten till 1500rpm, cpu A till 50 och 500mb ram används... vadfan?

fattar inte, är allt som det ska??

hoppas på fina svar. hej

 

Har samma fråga angående minneshungern. Ny macbook med 1gb standard gav runt 3-500 mb upptaget minne med firefox, ical och ex textredigering. Uppgraderade till 4 gb, satt och pös åt min maxade bok men plötsligt med samma program igång gick upptagtet minne upp till 900mb-1gb. Kan det vara att systemet överger virtuellt minne när den känner av fysiskt ram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men går det segare av att programmen använder mer ram eller?

är väl onödigt att ha 3gb ram som inte används av sina 4 :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men går det segare av att programmen använder mer ram eller?

är väl onödigt att ha 3gb ram som inte används av sina 4 :P

 

Tanken bakom mer ram är att det ska gå lite rappare, vilket det helt enligt ryktet gör. Tanken bakom min fråga om ökad minnesåtgång är om det beror på maxat ramminne, som gör virtuellt minne "överflödigt". Och därmed lägger beslag på mer riktigt RAM. De 3gb som blir över är där enbart för skådebröd, digitala kylarprydnader, en resurs att häckla omgivningen med. Givetvis.

 

Fast jag kan ha fel, det har hänt förr...

 

:totaltgalen::propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamla XP-användare blir ofta förvånade över hur mycket minne som macen äter upp, men som sagt så beror det på att den tilldelar det till öppna program istället för det virtuella minnet. Eftersom RAM är så snabbt så får man en prestandavinst med det systemet!

 

Titta inte för mycket på siffrorna om hur mycket minne som är ledigt, utan istället på om datorn blir seg med många program igång, då har man för lite minne nämligen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också lite problem när det gäller RAM...

 

De programmen jag nästan alltid har igång är Safari, iTunes och Transmission. Även Adium är igång en del.

Ofta badbollar det i Safari när jag hoppar mellan flikar. När jag skrollar händer det ibland att det tar ett tag innan det händer något.

 

Med en uptime på 4 dagar har jag nu 50,000 page outs.

Ska det verkligen vara så med 2Gb RAM?

Det är ju inte några tunga program som körs direkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också lite problem när det gäller RAM...

 

De programmen jag nästan alltid har igång är Safari, iTunes och Transmission. Även Adium är igång en del.

Ofta badbollar det i Safari när jag hoppar mellan flikar. När jag skrollar händer det ibland att det tar ett tag innan det händer något.

 

Med en uptime på 4 dagar har jag nu 50,000 page outs.

Ska det verkligen vara så med 2Gb RAM?

Det är ju inte några tunga program som körs direkt...

Nej det låter däremot konstigt... Vad är det för hemsidor du har uppe, typ Aftonbladet med massa flashreklam etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae... Ibland händer det att Aftonbladet är igång, men inte ofta.

Jag är medveten om att Aftonbladet och Youtube är "fläkt-startare" utan dess like pga Adobe är lata idioter.

Men käkar det mycket RAM när Flash visas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...