Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med att komma åt filer på windows dator


clabboss

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har varit macbook ägare nu i inte mer än en vecka, så jag är ganska så grön när det gäller mac. Problemet är att jag är ganska dålig på datorer över huvud taget. Jag vill komma åt min musik och mina bilder på min gamla pc och lägga över detta på min macbook, men jag vet inte hur.

 

Läste i en annan tråd om en som hade samma problem, och jag försökte följa tipsen, men jag är rädd för att jag behöver mer grundläggande vägledning än så.

 

Hoppas nån kan hjälpa mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är väl att bränna på CD/DVD eller spara på en extern hårddisk?

Annars så är det enda sättet att föra över via en nätverkskabel, men det kan vara ganska knepigt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag inte har nån dvd brännare så det skulle gå åt ganska många cd skivor. Dessutom äger jag ingen extern hårdisk...

 

Det jag hade tänkt mig var att föra över via nätverkskabel, men jag är inte så haj på sånt där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök med Systeminställningar -> Delning -> Markera Fildelning och klicka Alternativ ->

Markera "Dela filer och mappar med SMB" sedan Klar

Finder -> Gå -> Anslut till server och skriv smb://"namnet på windowsdatorn" (utan citationstecken)

Alternativt från Windows-datorn, sök i nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh, tänkte inte på att din windows-maskin inte sitter på ett nätverk, i det fallet gäller bara bränning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker om du har en korsad nätverkskabel.(brukar gå bra med en okorsad ibland också) Koppla ihop datorerna med kabeln och aktivera "windows fildelning" på MacBooken och aktivera sen fildelning på windowsmaskinen. Ta sedan och sök med windowsdatorn efter datorer -> sen söker du efter macdatorns ip-adress. sen öppnar du macdatorn och klistrar in filerna du vill ha in på macen.

det är det enklaste sättet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du råkar inte ha en stor iPod eller någon polare som äger en extern hårdisk?

Det skulle nog gå mycket lättare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt med nätverkskabel, men jag får det inte att fungera.... Jag har stängt av brandväggen i windows, aktiverat fildelning med smb på macen, men när jag söker på datorns namn i macen går det inte, och det går inte att söka fram macen i windows... Båda datorerna är iaf anslutna till nätverket står det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...