Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Inköp av extern hårddisk!


Jonathan Burko

Rekommendera Poster

Jonathan Burko

Hej alla!

 

Har funderingar på att införskaffa en extern hårddisk till min ibook G4 med OS X 10.3.9, 512 mb. Således har jag några funderingar kring denna investering. Har läst en del av inläggen som har gjorts. Tackar för alla goda och kloka inlägg! Den externa hårddisken som jag är intresserad av kommer från tillverkaren Iomega 360 GB. http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE96578

Undrar därmed i fall det är någon som specifikt har erfarenheter utav denna modell eller tillverkare? Givetvis är det av intresse i fall det finns andra viktiga faktorer att tänka på vid inköp av extern hårddisk? På grund utav att jag inte har någon större kunskap om datorer. Är bra i fall denna modell är lätt hanterlig och smidig ”mackapär”.

 

Tack på förhand!

 

J.B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt ett exemplar av denna disk för att ha som Time Machine-disk till min nya MacBook. Har bara haft den i ca två veckor, men hittills har den tickat på utan problem. Relativt tyst är den också (men jag har ingen större erfarenhet av andra märken, har mest sysslat interna diskar tidigare).

 

När det gäller allmänna råd om att köpa externa hårddiskar så kan jag väl tipsa om att du bör fundera på om du vill ha en disk som du skall släpa med dig, då kanske det är bättre med en disk som får ström genom USB-anslutningen. Då handlar det väl oftast om 2.5-tums diskar, som ju också är mindre och lättare rent fysiskt. Den Iomega som du frågar om är en 3.5-tummare med egen a/c-adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonathan Burko

Hallå!

 

Några funderingar till… Den I-omegan har den en separat avstängningsknapp? Jag resonerar på följande vis gällande vilken strömförsörjning den externa hårddisken ska ha. Att oftast har jag redan med mig flertalet saker. Vilket inkluderar datorns adapter. Plus att om man ska använda en USB driven hårddisk så kommer det väl att dra ström från datorn? Därför kan jag nog anse mig kunna bära omkring en adapter till. Kanske fel att resonera på detta viset. Upplever ni själv att denna hårddisk är ”klumpig” med tanke på storleken på hårddisken? Samtidigt angående ljudet som hårddisken avger. Det är väl något man aldrig riktigt kan komma ifrån?

 

Tack på förhand!

 

J.B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tyst hårdisk är ju bra, men glöm inte bort fläkten. Mindre hårdiskar som drivs med ström via USB är ju bra om du t.ex. är ute och reser, men om du ska ha extra utrymme som ska slita dygnet runt är en med inbyggd fläkt att rekomendera. Hårdiskar med fläkt låter oftast mer och drivs med ström direkt ur väggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se definitivt till att få en disk med Firewire, usb är olidligt långsamt.

(Även 2.5":s diskar med Firewire kan utan problem drivas med bara firewiresladden.)

 

2.5":s diskar är normalt sett väldigt tysta eftersom de saknar fläkt och nya hårddiskar nu för tiden oftast inte ger särskilt mycket väsen av sig.

 

Men framförallt - se till att du får en Firewire-disk oavsett vilken storlek du väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
BjornHermanWahlsten

Jag hade tänkt göra backup med Time Machine en gång per dag, t.ex. mellan 16 - 17. Har inget behov av transportabel hårddisk. Om den externa hårddisken bara får ström via en timer i väggen mellan 16 - 17, borde det vara den optimala läsningen för mig, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se definitivt till att få en disk med Firewire, usb är olidligt långsamt.

Instämmer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...