Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finder krånglar


matte_84

Rekommendera Poster

Hej!

Jag använder Osx Leopard och det har fungerat bra fram till nu. Jag vet inte vad det beror på, men av någon anledning så vägrar min macbook att öppna Finder ibland. Det spelar ingen roll vad jag gör. Startar jag om datorn blir det ibland bättre. Dock bara en liten stund senare börjar problemen igen. Är det inte att finder vägrar att öppna så är det istället att finder hackar upp sig när jag försöker öppna en mapp. Sedan bara laddar den hela tiden och väljer man att starta om finder så försvinner hela skrivbordet.

 

Är det någon som känner till detta problem, eller åtminstone har nåt tips jag kan försöka mig på?

 

// Matte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

korrupta preference-filer kan spöka till saker och ting ibland. I detta fall skulle jag testa att slänga com.apple.finder.plist (sök med spotlight efter den).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då ska jag testa det. Men vad gör den filen då? Tänkte så att jag inte förstör någonting annat bara. Har inte så jättestor koll nämligen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den håller koll på en del inställningar (preferences). i finder finns det ju inte sådär jättemånga inställningar som man eventuellt behöver göra om. I andra program kan det ju vara värre... men om man vill vara på säkra sidan så kan man ju bara lägga ut filen på skrivbordet exempelvis. Finns inte filen på sin plats så återskapas den. Kvarstår felen så kan du ju då lägga tillbaka originalet.

 

Möjligt att man måste starta om finder när man har plockat undan filen förresten. Det gör du via Äpple -> tvångsavsluta. Markera Finder i rutan så byter knappen namn till Starta om (istället för tvångsavsluta för andra program).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar jag den där filen någonstans? Det är samma problem med spotlight nämligen. När jag skriver in första bokstaven börjar den söka och nästa bokstav går aldrig att skriva in. Nu när jag försökte starta om datorn gick inte heller det. Den står bara och laddar. Efter 5 minuter bestämde jag mig för att stänga av med knappen istället. Nu när jag startar om fungerar det att öppna finder men det går inte att mata ut externa hårddisken och den är en jävul på att ladda och allting krånglar som jag vill göra därifrån. Spotlight fungerar fortfarande inte efter omstart.

 

Kan det vara någon trojan som spökar eller nåt? Vad kan jag i sådana fall använda mig av för program?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hem > Bibliotek> Preferencer > com.apple.finder.plist

 

Släng filen och logga ur, och logga in igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Finder fungerar lite bättre nu men inte felfritt. Jag lyckas tillexempel inte föra över dokument till iDisc eftersom den aldrig slutar ladda. Därimot fungerar spotlight bra nu! Sedan har volymen börjat krångla efter att jag tog bort den där filen. Det går inte höja och sänka längre med hjälp av F4 och F5.

 

Ett annat problem jag har är att datorn har jättesvårt att komma åt filer på den externa hårdisken. Det går heller inte att reparera skivan i skivverktyg. Inte ens från installationsskivan. Det kommer upp en liten ruta där det står att det inte gick att utföra en kontroll eller reparation. Sedan när jag startar upp datorn igen kommer en varning upp där det står nåt i stil med att "Skivreparationen av element2 misslyckades av datorn och du har därför bara begränsad behörighet till skivan. Vi rekommenderar att kopiera och formatera om hårdisken fortast möjligt"!

 

Jag tycker det är konstigt att allting bara börjat krångla helt plötsligt när det annars alltid fungerat så bra. Är det någon som vet vad detta kan bero på? Eller är det enklaste alternativet att formatera om hela mac os X helt enkelt? Som det är nu kan jag ju inte ens göra backup med time machine. Mycket annat känns dessutom som dt tar onödigt lång tid i jämförelse mot tidigare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...