Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bokprojekt CS2 från Word


tema

Rekommendera Poster

Jag håller på med ett bokprojekt och hade tänkt mig att föra över det hela till inDesign för att göra pdf av det som jag sedan kan skicka till tryckeri. Haken är bara att jag knappt ens satt igång inDesign någon gång förut. Det kommer bli runt 100-150 sidor i ungefär A5-format. Just nu är sidorna sparade i word i A4-format men en sida ska gå till en A5-sida. Allt är väl "uppmärkt" med formatmallar.

 

Så nu några frågor:

 

1. Ska man göra innehållsförteckning och index i Word och sedan importera eller går det enklare/bättre att göra index, korsreferenser och innehållsförteckning i inDesign?

 

2. Hur ska man lägga upp sidor för utskriftordning osv., måste man tänka på bindning eller går det senare enkelt att ändra sidoföljd och sidostorlek?

 

3. Hur börjar man bäst? Lägger man upp någon slags master-sida och gör avdelningar/kapitel eller klistrar man bara in alltihop och snyggar till det efteråt?

 

4. Har man övrerhuvudtaget någon nytta av att ha välformaterade stilmallar i Word eller går de förlorade vid importen till inDesign?

 

5. Kan man lägga in index med sidhänvisning i inDesign eller måste det skötas i Word?

 

6. Finns det någon bra bok (gärna på engelska) eller webbsidor som beskriver hur det går till eller vad man bör tänka på?

 

(Som ni ser har jag noll aning men lite allmänna tips tar tacksamt emot innan jag sätter igång och sedan märker att jag måste göra om allt från början…)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag ger mig in i djungeln av Dina frågor: Är det inte enklare att lägga över detta på någon som vet hur man gör? Typ förlaget, om Du nu inte ger ut på eget förlag?

 

Känns som om det är bättre att folk som är bra på att skriva sköter det, medan formgivning etc sköts av dom som är bra på det. ^_^

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag ger mig in i djungeln av Dina frågor: Är det inte enklare att lägga över detta på någon som vet hur man gör? Typ förlaget, om Du nu inte ger ut på eget förlag?

 

Känns som om det är bättre att folk som är bra på att skriva sköter det, medan formgivning etc sköts av dom som är bra på det. ^_^

Du har helt rätt. Men eftersom jag jobbar mest hela dagarna med Photoshop och webdesign så känns det som ett naturligt steg att ta itu med… :shifty:

 

Med andra ord det är inte så viktigt (och framförallt inte brottom) att det blir ett superresultat på en gång. Jag ser det mer som en övning för få ordning på bokprojektet och koll på inDesign på en gång (det följde ju ändå med i CS2). Jag förväntar mig inga långa fullständiga förklaringar utan bara lite tips så jag har en aning om var jag kan gräva vidare senare. Framförallt gäller det nog vad som är bör göras i Word och vad som bör göras i inDesign (apropå index, sidhänvisningar, innehållsförteckning) så att man slipper göra dubbellarbete. Alltså, ingen skada skedd om man lär sig lite inDesign på vägen!

 

(Något förlag har jag inte för tillfället om det blir något utgivet överhuvudtaget är inte säkert.)

 

PS. Apropå

… medan formgivning etc sköts av dom som är bra på det. ^_^
i webdesign lägger man ju nuförtiden också ner en hel del tid på att finjustera marginaler och välja typsnitt och liknande så även om det är en helt annan sak med web och tryck så har man ju lite koll och irrar inte helt i mörkret… ;-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då säger jag så här:

 

Min erfarenhet av Word parat med InDesign är att programmen mår bäst av att sköta det som respektive program är bra på. Med andra ord ska Du använda Word främst till ordbehandling och InDesign främst till layout.

 

Sen finns det ju vissa gemensamma områden, där man kan låta det ena eller andra programmet få företräde. Hur man väljer där är en smaksak. Det man ska tänka på är dock att saker som görs i Word i många, och irriterande, fall inte kan överföras till InDesign.

 

Dit hör exempelvis en innehållsförteckning. Den är väldigt enkelt att konstruera i Word (om man nu gjort rätt med rubriker etc), men den funkar inte alls lika bra i InDesign. Där importeras den nämligen i princip som ren text. Det innebär att alla sidhänvisningar är värdelösa, såvida Du nu inte lyckas få exakt samma sidindelning - vilket blir ohyggligt svårt. Kanske inte ens eftertraktansvärt.

 

Som svar på Din första fråga, tycker jag alltså att det är bättre att sköta det i InDesign. (Anledningen till att det blir problem här, beror förmodligen på att Word kan hålla innehållet dynamiskt. Detta försvinner när Du importerar till InDesign, för det kan ju inte hålla reda på var Du har rubrik X någonstans. Du kanske inte ens har monterat den ännu!)

 

Fråga två: Utskriftsordningen ska Du inte alls bry Dig om. Montera sidorna i den ordning Du vill ha dom - resten sköter man vid utskrift/export. Däremot kan Du ju fundera på om boken ska vara inbunden eller liknande - då är det på sin plats att besluta om det ska vara mer luft mot bokens rygg än utåt. Fast det finns förstås folk som gör tvärtom också och tycker det är snyggt.

 

Fråga tre: Det beror på hur avancerat innehåll Du har. Du kan, om Du vill, sköta allt i en och samma master. Jag skulle tro att det fungerar bra i de flesta fall. Och jag är särskilt förtjust i "klistra in allting och snygga till det efteråt". Det är ju därför datorer är överlägsna skrivmaskiner. :ThumbsUp:

 

Fråga fyra: Det är så sällan jag låter Word styra InDesign, men jag har för mig att InDesign klarar de flesta stilmallar bra.

 

Fråga fem: Se fråga ett.

 

Fråga sex: Adobes sidor brukar vara matnyttiga.

 

 

Till sist: När Du väljer att montera ett Word-dokument i InDesign, se till att markera "Show Import Options" (har den engelska versionen). Då får Du upp en hel del val, vilka också gör att Du kan se ungefär vad InDesign klarar av att importera.

 

Hoppas att jag inte har ljugit alltför mycket nu.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för ett utförligt svar.

 

Dit hör exempelvis en innehållsförteckning. Den är väldigt enkelt att konstruera i Word (om man nu gjort rätt med rubriker etc), men den funkar inte alls lika bra i InDesign. Där importeras den nämligen i princip som ren text. Det innebär att alla sidhänvisningar är värdelösa, såvida Du nu inte lyckas få exakt samma sidindelning - vilket blir ohyggligt svårt. Kanske inte ens eftertraktansvärt.
Det var lite sånt här som jag misstänkte… Nu blir det alltså att lägga ner alla envetna försöka att markera upp allt för index och liknanade i Word och istället starta inDesign! ;-)

 

Ett par frågor till:

 

1. Kan man importera XML-filer och "mappa" innehållet till rubriker och stycken eller gäller samma sak här (formatering går förlorad)?

 

2. Hur är det med tabeller och grafik? Följer tabeller med text/data överhuvudtaget med in i inDesign från Word? Jag får anta att formatering av tabeller och läget på grafik i alla fall hamnar hur som helst vid import till inDesign… (Kanske dags att ge Pages en ärlig chans nu när man inser att det mesta av Words fantastiska funktioner inte gör någon nytta i slutändan…)

 

Och till sist - någon som har ett bra bokförslag, någon bra "manual" som inte är för enkel och helst bara inte bara går igenom alla funktioner utan beskriver hur man genomför olika vanliga uppgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...