Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Wmware fusion


flam_man

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vill köra windows på min mac för att kunna spela lite.

Vad jag har förstått ska detta gå att göra med fusion?

Men hur gör man?

Kan man välja vilket OS man vill starta eller kör den båda samtidigt?

hjälp mig förstå! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WMWare fusion är ett program som alla andra och det har ett fönster som de flesta andra. Skillnaden är att man kan köra bland annat Windows i detta fönster. Man kan köra programmet i helskärmsläge och då funkar det som om man bara körde Windows. Det finns vissa restriktioner för Windowsprogram som är hårt styrda mot hårdvaran, som vissa spel.

 

Det räcker inte med att bara köpa WMWare Fusion, du måste äga en Windowslicens också (om du vill köra just Windows).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack!

Finns det möjlighet att på något sätt välja vilket os jag vill starta? Eller jag kan bara köra windows genom fusion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack!

Finns det möjlighet att på något sätt välja vilket os jag vill starta? Eller jag kan bara köra windows genom fusion?

Om du kör Fusion så startar du alltid i Mac OS X och sedan startar du Fusion för att köra Windows också. Då kan du enkelt byta mellan Windows och Mac OS X.

 

Om du vill starta i Windows så måste du köra Leopard. Där finns "Boot Camp" där du kan välja att starta i Windows. Men du kan inte köra både Windows och Mac OS X samtidigt. Vill du byta OS måste du starta om hela datorn. Men å andra sidan funkar spel bättre än i WMWare Fusion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, då tror jag att jag inhandlar ett exemplar av bootcamp, eftersom det är möjligheten att spela jag ville åt, lite synd iof, fusion verkar vääldigt smidigt. men jag kommer ju ändån från pc världen, där är man ju ganska van vid att starta om =) "du har nu bytt bakgrund, starta om datorn för att de nya inställningarna ska gälla"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du kan inte köpa BootCamp. Det ingår som en del av OS 10.5, Leopard. Du behöver i så fall bara en giltig licens av Windows XP SP2 eller Vista.

 

Det fanns tidigare en beta-version av BootCamp som kunde köras under 10.4. Den kunde laddas ner gratis från Apple men den är visst borttagen nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betänk att om du använder boot camp till att installera xp på en egen partition, att du kan använda fusion med den installationen med. Om du då vill göra något annat än det mest grafiktunga, så behöver du inte starta om :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

underbart!

Vad ska jag installera först? windows eller fusion? =)

 

Du ska göra det i den här ordningen:

1. Boot camp-assistenten

2. Vid uppmaning från BCA, installera win på "normalt" sätt

3. När win är färdiginstallerat på egen fin partition, starta fusion, vänta några långa ögonblick och välj din färdiga installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du installerar en oaktiverad version av windows först, för att prova prestandan, du kan ju bli missnöjd. Personligen skulle jag inte lägga ett öre på windows.

 

Måste tillägga att när jag provkörde windows genom bootcamp så hittade den varken spel eller andra cd-skivor för den delen. Det var alltså rätt så oanvändbart i ditt tänkta användningsområde.

 

Jag körde dock bootcamp beta till 10.4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...