Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport Express och trådlöst


Pindus

Rekommendera Poster

Har läst runt ett tag nu, men kan inte hitta någon som har liknande problem

 

Inhandlade i förrgår min Airport Express och försökte förgäves att ansluta den till mitt redan existerande trådlösa nätverk. Gav upp efter en timme av omstarter och inställningar och anslöt den direkt till ethernet kabel, fick grönt ljus och allt var frid och fröjd.

 

Nu har frustrationen lagt sig lite, och jag tänkte åter igen få det trådlösa att fungera. Men nu tar det stopp. Har kopplat upp från min MBP till APE och bett APE att koppla upp sig mot det existerande trådlösa nätverket som jag har skyddat med WPA, sedan WEP, sedan utan något skydd alls.

 

När APE sparat inställningarna och startat om Blinkar den gult, och jag kan inte längre hitta den i listan med trådlösa nätverk.

 

Jag har bytt namn på den, satt samma namn som min router.. känns som jag testat allt. Alltid samma resultat. Den blinkar gult och jag kan inte längre hitta den när jag startat om den med de nya inställningarna.

 

Tur att den inte har några begränsade antal reseter till fabriksinställning :)

Någon som kanske kan komma på något jag inte testat??

 

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverket du ska koppla Expressen till, har du mac-adresser inlagda på den? I så fall, måste då Expressens läggas till?

Vet inte om det fungerar så, men frågan är i alla fall ställd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har tagit bort allt vad säkerhet heter på min router. Kunde ansluta min MBP utan problem när jag fick den. Det enda jag gjorde vara att dölja mitt nätverk samt lösenordsskydda det med WPA.

 

I vilket fall borde APE synas i listan med trådlösa nätverk. Då hade man kanske kunnat felsöka lite när man försöker få den att koppla upp mot routern. Men nu får man återställa den hela tiden, vilket inte underlättar när man felsöker :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Försöker du få APE att ansluta mot ett annat nätverk kommer APE inte att synas som ett eget nätverk i listan.

 

Pröva först att köra utan lösenord och se ifall APE kan ansluta till ditt befintliga trådlösa nät. Fungerar det kan du sedan pröva med WPA, men tänk på att välja ett lösenord med säkra bokstäver a...z och siffror. Inga mellanslag, skiljetecken eller annat.

 

Alternativet, som jag själv kör och funnit mest stabilt, är att stänga av den gamla routerns trådlösa nätverk, dra kabel till APE och låta den stå för all trådlös trafik. Det har tuffat på felfritt i halvår nu för min del. Tidigare fick man starta om såväl APE som min gamla netgear-router några gånger i kvartalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan det vara att APE inte syns i Nätverkslistan? Eller tar den automatiskt namnet från Routern ifall man ber den koppla sig till det redan existerande nätverket?

 

Jag har just nu tråd till APE, men funderar i framtiden på att utöka mitt nätverk med ännu en APE, men jag är inte så sugen att köpa ännu en om jag inte får detta att fungera.

 

Jag har testat utan någon som helst säkerhet från min nuvarande router (en simpel router från min Bredbandleverantör) men det verkar inte som APE får något ip, och det som störde mig mest vara att jag inte längre kan hitta den i nätverkslistan. Men då är kanske det normalt? Lite konsigt tycker jag. Jag kan inte heller hitta den med Airport verktyget.

 

Kan man fortfarande använda den med Itunes om man kopplar den till ett existerande trådlöst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Listan är en lista över trådlösa nätverk, inte vilka enheter som är aktiva i nätverket. Så skapar du nätverket "Pindus" kommer det bara synas ett enda "Pindus" oavsett hur många basstationer och routrar som är aktiva på det nätverket. Detta är normalförfarandet för Wifi-teknik.

 

Du sätter väl APE i det som kallas "bryggläge"? Ett vanligt misstag är annars att låta router nr. 2 försöka skapa ett nätverk med samma namn som router nr.1, men det är inte alls så det fungerar.

 

För att använda Airtunes-funktionen måste APE ha en fungerande tcp/ip-koppling, det är allt som skrävs. :) Så det har ingen betydelse hur den ansluter, bara den ansluter. Misstaget många gör här är att de skapar ett separat nätverk med APE och sedan undrar varför de inte surfa och spela musik samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstaget många gör här är att de skapar ett separat nätverk med APE och sedan undrar varför de inte surfa och spela musik samtidigt.

 

Misstaget är ju lätt gjort då det intuitiva Apple, under installationen och de val som kan göras, i detta fall inte beskriver skillnaden utan säger att det går bra med vilket som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Misstaget är ju lätt gjort då det intuitiva Apple, under installationen och de val som kan göras, i detta fall inte beskriver skillnaden utan säger att det går bra med vilket som.

 

Fast det stämmer ju! :)

 

Båda lösningarna ger musik via Airtunes, men vilken som är bäst beror på hur man har konstruerat eller vill konstruera sitt nätverk. Nätverk är egentligen inte så svårt, bara man får sitt aha! hur det fysiska och logiska hör ihop. Borde bli obligatoriskt ämne i grundskolan. Alla kommer någon i sitt liv behöva hantera en dator i nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas för din input!

 

Har kommit fram nu till att det inte verkar fungera för mig det här. Försökte koppla ihopa min router och APX med WDS, men min router stöder visst inte det. Så det är kört. Får köra kabel istället och köpa en ny router vid ett senare tillfälle.

 

Men jag kan hålla med om att man blir lite förvirrad när det står att man ska koppla APX till ett existerande nätverk, den blinkar gult (= ingen ipadress) och sen helt plötsligt kan man inte hitta den längre. Om den inte lyckas ansluta sig till ett nätverk borde den ju rimligen behålla sitt eget namn på nätverket och vara sökbar. Det får ju ingen tillgång till det redan existerande nätverket.

 

Men iaf, jag får ha sladd i och ansluta till APX:en trådlöst. Inte optimalt men jag kan leva med det :)

 

Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...