Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Leopard Uppgraderingsskiva?


helge

Rekommendera Poster

Hallå igen

Köpte en Macbook i oktober och tänkte utnyttja Apples Up To Date för att få Leopard senare. Av någon anledning tog min leverens ovanligt lång tid och när jag fick den så hade Leo redan kommit ut. Någon hade också varit snäll nog att lägga med en Leo skiva i lådan. Nu till min fråga:

Är detta samma Leo skiva som den man köper eller är detta en uppgraderingsskiva som kräver Tiger installerat först? Testade att installera genom att följa instruktionerna dvs. "stoppa in skivan och tryck på ikonen uppgradera". Funkade bra men för framtida behov kan det ju vara bra att slippa dra in Tiger först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står på skivan om det är en uppgradering eller "full".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står på skivan om det är en uppgradering eller "full".

 

Har inte skivan framför mig nu men jag har för mig att det står uppgradering.

Får nog bli att beställa en up to date ändå..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte skivan framför mig nu men jag har för mig att det står uppgradering.

Får nog bli att beställa en up to date ändå..

 

Tänkte bara klargöra lite här:

* Du lär inte kunna beställa en up-to-date-skiva om du fick med Leopard i kartongen. Up-to-date är endast för användare som inte fick med Leopard.

* Up-to-date-skivan är en uppdateringsskiva, vilket kräver Tiger installerat för att kunna installera. Jag kan satsa ganska mycket på att up-to-date-skivan är en exakt likadan skiva som den som låg i din macbook-kartong vid leverens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beställde en MacBook Pro efter att Leoprad hade släppt och när jag fick hem datorn, fanns Tiger installerat i den och det medföljde både Tigerskivor (2 st) och en Leopardskiva. Leopardskivan heter "Mac OS X Leopard - CPU Drop-in DVD", dvs det står ingenting om att det skulle vara någon uppdateringsskiva.

 

När jag fick datorn, så satte jag i Leopardskivan och valde att installera Leopard, men först raderade jag hela hårddisken så att ingen Tiger skulle finans kvar. Det gick hur bra som helst att installera på datorn och det utan att behöva uppdater från Tiger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv up-to-date skivan, (står Upgrade på den) och man behöver inte installera om Tiger varje gång man vill ominstallera Leopard. Installation startar med att undersöka om du har Tiger 10.4.10 eller senare inlagt innan installationen startar som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många rekommenderar att man ska välja Arkiver installation (?) istället för att uppgradera.

Men det går väl inte om man har upgrade-skivan? Det enda valet jag hade var att installera men jag tror det beror på att Tiger måste finnas innan man installerar Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upgrade-skivan är som en "vanlig" skiva förutom att en kräver att 10.4 finns installerat på någon disk på datorn, behöver inte vara den disk man ska installera 10.5 på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många rekommenderar att man ska välja Arkiver installation (?) istället för att uppgradera.

Men det går väl inte om man har upgrade-skivan? Det enda valet jag hade var att installera men jag tror det beror på att Tiger måste finnas innan man installerar Leopard.

 

Upgrade-skivan är identisk med den vanliga versionen utav installationsskivan. Du behöver inte ha Mac OS X för att installera och du har exakt samma val när du installerar som med en vanlig skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upgrade-skivan är identisk med den vanliga versionen utav installationsskivan. Du behöver inte ha Mac OS X för att installera och du har exakt samma val när du installerar som med en vanlig skiva.

Du måste ha Mac OS X för att installera jo, tills man väljer tex "radera installera" kan eventuellt lägga upp bild sen om du inte tror mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha Mac OS X för att installera jo, tills man väljer tex "radera installera" kan eventuellt lägga upp bild sen om du inte tror mig.

 

Här är bilden jag nyss tog på min dator för att visa att Tiger eller senare KRÄVS för att installera leopard, men det betyder inte att man kan trycka "radera installera".

 

post-11059-1196977681.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha Mac OS X för att installera jo, tills man väljer tex "radera installera" kan eventuellt lägga upp bild sen om du inte tror mig.

 

Underligt, så har det (vad jag vet) inte varit förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underligt, så har det (vad jag vet) inte varit förr.

Sen 10.4 iallafall, för jag kommer ihåg jag var tvungen å ha 10.3 när jag skulle installera det. =), innan det vet jag inte =P, har inte varit maccare så himla länge xD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underligt, så har det (vad jag vet) inte varit förr.

det skall väl inte vara så svårt att ta reda på....

återkommer senare i frågan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...