Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny användare signar in! MacBook, iTunes & tillbehör


Primalisten

Rekommendera Poster

Hallo alles.

Här kommer ännu en PC-användare som låtit sig snärjas av en Macförespråkande vän, och imorrn eller strax därefter ska jag inhandla en bärbar MacBook eller MacBook Pro.

 

Här på forumet verkar all tänkbar information finnas, och jag har läst runt lite under hela kvällen/natten, men har ändå lite personliga funderingar som ni gärna får svara på.

 

 

MacBook eller MacBook Pro?

Jag använder i huvudsak mina datorer till att surfa på, kolla på filmer och lägga in digitalfoton. Sedan jag la ner WoW i våras har jag inte spelat nåt alls, och kommer nog inte behöva någon mer speldator framöver heller.

Däremot gillar jag snabba och smidiga datorer, med stilrent utseende och fiffiga finesser, och gärna så stor HD som möjligt.

 

Vilka är skillnaderna mellan MacBook och MacBook Pro? bortsett från de större skärmarna och något bättre grafikkorten. Räcker MacBook långt eller är det en budgetdator?

 

Jag ska förstås leta mig ner till Macoteket och känna och klämma på alla möjliga datorer, men tar tacksamt emot lite åsikter från er istället för en försäljare med vinstintresse.

 

 

Externa tillbehör

Trots att jag köper en bärbar dator så sitter jag ändå mestadels hemma vid skrivbordet och jobbar med den.

Därför vill jag köpa till följande tillbehör, och tar tacksamt emot tips på olika produkter som ni gillar.

 

Platt Skärm, ca 19".

Den ska vara snygg och ha dugligt bra bildkvalitet. Funkar det med alla typer av skärmar? eller krävs det särskilda Apple-skärmar?

 

Extern Hårddisk.

Är i behov av totalt ca 600 GB utrymme, så en eller två externa hårddiskar kanske kan behövas kopplas in i datorn. Samma sak här, krävs det särskilda hårddiskar från Apple?

De får gärna vara snyggt designade, då de ska stå på skrivbordet och glänsa för det mesta.

 

Trådlös mus & tangentbord.

Jo, min bärbara dator kommer användas väldigt mycket på samma sätt som en stationär, och jag "borde" kanske köpa en sådan. Men jag tar med mig datorn tillräckligt ofta för att vilja ha en bärbar.

Jag vill därför ha ett skönt trådlöst tangentbord + mus att arbeta med när jag är hemma. Tips på sådant?

Gissar att det är rätt meningslöst att köpa annat än ett Mac-tangentbord.

 

 

iTunes

En fråga som kanske inte hör hemma här, men jag passar på.

Idag använder jag iTunes som mp3-spelare även på min PC, och har lagt en massa tid och energi på att betygsätta låtarna, döpa om dom, och tilldela albumbilder m.m.

Finns det nån smart inbyggd funktion för att spara all den infon? så att jag bara kan flytta över musiken till min bärbara dator och allt ser ut som tidigare även där.

 

När jag uppdaterade till en nyare version av iTunes så försvann av någon anledning mitt bibliotek och jag blev tvungen att göra om allt arbete. Det vill jag gärna undvika framöver.

 

 

Nej, nu är klockan snart 6 på morgonen, och dags för lite sömn.

Hoppas inte mina frågor blivit ställda alltför ofta ;)

Alla svar tas tacksamt emot.

 

Gonatt !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnad Macbook/MacBook Pro:

Det du nämnde. Verkar som att Apple slänger in nya grejer först i Pro-modellerna, men i princip samma. Dessutom har Pro-modellerna FireWire 800 samt en annan expansionsplats som jag glömt namnet på. Och aluminiumskal.

 

Skärm:

Standardgrejer funkar, kontrollera vad datorn klarar för upplösning.

 

Extern disk:

Standardgrejer funkar, FireWire är att föredra, ska vara långsammare (400 Mbits) än USB 2 (480 Mbits) i teorin, men snabbare i praktiken. Finns även FireWire 800 (800 Mbits).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller tangentbord och möss så behövs det inte heller där vara Apple-grejer. Men å andra sidan är Apples nya tangentbord så j-la snyggt (och skönt att skriva på)... :borstatanderna:

 

iTunes: All info sparas väl i id3-taggarna, om inte så i libraryfilen, som är en xml-fil (plattformsoberoende alltså), så du bör kunna få med all info.

 

Om du köper begagnad, kolla batteristatusen (men det kanske du redan tänkt på), samt se till så att du får datorns originalskivor med. En säljare som inte har dessa kan ha orent mjöl i påsen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Platt Skärm, ca 19".

- HP:s W-serie (19"-varianten). Notera att 19- och 20-tummaren saknar DVI (återfinns i 22" och större). Blank skärmyta.

- Samsungs BW-serie (20"-varianten). Har DVI, matt skärmyta.

 

Extern Hårddisk.

My Book Premium Edition 500GB, två stycken eller en större ur samma serie. Snygga, snabba, tysta och billiga. Jag är grymt nöjd med min.

Trådlös mus & tangentbord.

Blåtandsmus och tangentbord är kanske att föredra eftersom MB/MBP har inbyggd mottagare för blåtand och därmed slipper du koppla in en extern mottagare. Apples egna grejer är riktigt fina, men kostar något mer.

 

Möss & tangentbord

 

Hoppas jag kunde vara till hjälp! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...