Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför syns inte CD-ikonen på desktop?


ingvarlnilsson

Rekommendera Poster

ingvarlnilsson

Hej,

jag köpte idag ett fristående minne "My Book Pro" på 320G och firewireanslutning, eftersom mitt gamla minne med USB bara klarade MacOS 10.3....

 

Detta verakar ju vara utpräglad Plug-and-Play, eftersom det hela startade av sig självt med att göra en backup på hela hårddisken.

 

Nu hade jag ju förväntat mig att se en ikon som visar att My Book är ansluten, men det blir ingen sådan, men vad märkligare är, är att när jag stoppar i den medföljande CD-skivan så får jag dels ingen ikon på desktop dels så spottas skivan ut igen. När jag tittar på skivan på min PC så är den fullt läsbar.

 

Jag får heller inte någon ikon om jag stoppar i en tom skiva, och bränna en CD-skiva var verkligen inte busenkelt. Jag frågade en arbetskamrat som kört Mac sedan 80-talet, och han sa att han heller inte lyckats något vidare med sin MacBook Pro, utan rekommenderade programmet Toast.

 

Givetvis har jag försökt få klarhet via machjälp-programmet, men jag måste nog inse att jag är för dum för att ens få någon hjälp där, utan det blir detta eminenta forum eller så ringer jag den stackars supporten.

 

( Kanske skall tillägga att jag kör allting på engelska sedan jag en gång blivit "bränd" på Microsoft Excel som alltså saknade vissa funktioner i den svenska utgåvan fast priset var detsamma, samma versionsnummer etc... )

 

Någon som kan ge mig en hint?

 

 

Bästa hälsn. Ingvar , i ett blåsigt och givetvis regnigt Borås

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Finder/Inställningar/Allmänt; kolla att det är ikryssat att visa hårddiskar och CDs på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingvarlnilsson

Tack för svaret Justitia,

 

Jo, det är ikryssat.

 

Faktum är att backupminnet visar sig som en appikation i Time Machine på skrivbordet, men det som står i manualen till My Book är rena nyset eftersom jag aldrig fick upp den som icon.

 

Om jag stoppar i en tom cd-skiva så får jag upp en ruta med fysiska enheter (disk utility), där jag kan välja Matsushita CD/DVD-enehet. Öppnar jag den så ser man att det finns en skiva i enheten som är tom, och jag ombeds att radera innehållet på den antingen "quick" eller "completely" (vilket skall ta en timma enligt bitexten) - dock är knappen ERASE gråad och inaktiv, men det enda man kan göra är att klicka på ejectknappen brevid. Väljer jag att stänga detta fönster, så kan jag inte få ut skivan ur cd-enheten! Alla iconer i huvudet av disk utility är gråade utom mikroskopet. Men om jag matar ut skivan och stoppar i den med Disk utilities öppen, då är även Burn och Info klickbara.

 

Jag tycker detta är underligt...

 

Bästa hälsn. Ingvar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...