Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vassaste processorn till G4 Quicksilver 2002


Jöran Fagerlund

Rekommendera Poster

Jöran Fagerlund

Jag har sparkat liv i en gammal G4 Quicksilver 2002. Fyllt på ramminne till 1 gb + nya hårddiskar.

 

Jag funderar på att byta processorn men undrar om det är någon egentlig idé. Går det att förbättra prestandan med en ny processor eller är det annat som begränsar prestandan som bussar, ramminne, hårddiskar, grafikkort etc.

 

Modellnamn: Power Mac G4

Modellidentifierare: PowerMac3,5

Processornamn: PowerPC G4 (2.1)

Processorhastighet: 800 MHz

CPU-antal: 1

L2-cache (per CPU): 256 K

Minne: 1 GB

Busshastighet: 133 MHz

Boot ROM-version: 4.3.3f2

 

Vilken är den vassaste processor man kan sätta in i denna dator?

 

Tack på förhand!

 

Jöran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du två förslag från Sonnet... Det ena 1 GHz kostar ca1600 och den andra 1,8 GHz ca 3000:-

 

http://www.sonnettech.com/product/encore_stg4.html

 

Det har aldrig varit lönsamt att uppgradera gamla Macar.....

 

Visserligen är processorn ny men farten begränsas av i princip allt gammalt runt i kring. Om du hittar en begagnad uppgradering för max 1000:- ohc tycker att det kan vara kul så gör det. Annars spar till en ny Mac. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen finns det ju en 2 x 1,8 GHz för 5000:-..... den skulle jag vilja ha i min G4 1,25...... :travolta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade nyligen ett 1.5ghz kort i min gamla PM G4. Gick på 1900:- inkl. frakt från Macsales i USA.

 

Blev ett rejält lyft jämfört med den gamla 400mhz processorn.

 

Etter värre är ju ett dual-kort förstås, men om det är ekonomiskt försvarbart låter jag vara osagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade för ett tag sedan ett sonnet kort i min G4 AGP. Hoppet från 400 MHz till 1,8 GHz är enormt. Köpte kortet på eBay i england...tror att det blev cirkus 1800 inkl frakt. Funkade perfekt...enkelt att installera och gav bra effekt. Har också köpt ett Belkin tådlöst kort i england via eBay för 180 spänn med frakt. Funkade också klockrent.

 

Känns som man fått en ny dator. Visst, diskarna och minnet begränsar en del men att processorn skuttar snabbare är inte att förakta. Cubase med lite VST-instrument använder nu aldrig mer än 40% av processorn (mot minst 120% tidigare...hackade hela tiden).

 

Internminne till G4'an går också rätt lätt att få tag i billigt begagnat...så maxa det när du ändå håller på.

 

Min AGP är nu 7 år och kommer lätt att jobba på i 3 år till...minst (och kanske ett tag efter det som server)

 

Hittar du billigt så köp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att en processor uppdatering ska märkas i prestandan så säger man att den nya processorn ska vara mins 50% snabbare

 

ex 1ghz först till 1,5ghz 50% snabbare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej!

Jag har uppgraderat min Power Macintosh G4 (Digital Audio) maximalt.

Vet inte riktigt om det är ekonomiskt försvarbart. Följande har gjorts:

 

Processor: 2 x 1,8 Ghz G4 (7447) från Sonnet Technology

Ram: 1,5 GB

Hårddisk: ide RAID, Acard 4 kanaligt Raid-kort. Till kortet sitter 3 st 160 GB hårdiskar i raid 0(straiped).

Grafikkort: Ati Radeon 9600, 256 MB

PCI-kort: Sonnet Allegro USB 2.0 kort

OS: MacOS 10.4.11, Tiger

 

Dator har blivit betydligt snabbare än orginalet 466 Mhz. Tyvärr kommer den inte i närheten av dagens intel Macintoshar. Jag skulle inte rekommendera att uppgradera din processor. Det är betydligt bättre att köpa en bättre begagnad G5.

 

Det som främst begränsar dator är den långsamma systembussen och minnet. Vidare går det inte att installerare något fett grafikkort som accelererar h.264 video. Konfigurationen klarar inte att spela upp HD 1080 p video utan att det hackar rejält. Det blir max 10-15 fps.

 

Den snabbaste processoruppgraderingen på marknaden är dual 1,8 Mhz (7448) från Newer Technology. Den är verkligen inte ekonomiskt försvarbar att köpa. Alldeles för dyr.

 

 

M. v.h

Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jöran Fagerlund

Tack för alla svar och tips. Om något billigt dyker upp slår jag till. Om inte låter jag det bero.

 

/Jöran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...