Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stoppa våldet!


Spynx

Rekommendera Poster

Igår var vi ett 10-tal personer som gick till Dancho Film vid Älvsjö Station för att gemensamt köpa oss en vattenpipa. När vi alla kommer ut från affären så kommer en person och slår mig i bakhuvudet, gjorde riktigt ont. För att undvika bråk så fräste jag bara lite och fortsatte gå gemensamt med mina kompisar. Två av mina kompisar började springa och jag hann inte uppfatta det förrän en av ungdomarna tog tag i min tröja och skrek åt alla att stanna.

 

Min förra mobil blev snodd från omklädningsrummet i skolan, så jag hade bara en skrutten Nokia 3310. Så de tog ingenting av mig. Han som höll fast mig sa att jag inte skulle titta på honom. Men jag hade fått en sådan reaktion att jag hade hamnat i min egna lilla värld. Smack, en rak höger i ansiktet och jag förstod vad han ville och tittade bort.

 

Han höll fast mig ett tag och sen sa han åt mig att springa bort därifrån så fort jag bara kunde. Lättare sagt än gjort då några av mina kompisar var kvar där. Men jag gjorde som han sa och sprang därifrån gemensamt med en annan kompis. Vi sprang hem till mig eftersom jag bodde närmast, och förklarade för våra föräldrar om vad som hade hänt.

 

Sedan kom polisen till en annans kompis hus, så alla föräldrar med barn åkte dit och förklarade för polisen en och en vad som hände i detalj.

 

Så, ser ni nånting på gatorna; så stå på er och bry er. Det ska jag iallafall göra i fortsättningen. En liten sak kan bli stor, och om ni hinner bry er i tid så kan ni hindra en person från att vara rädd när han eller hon går ute på kvällarna. Självklart går man inte fram om det är 20 pers som bråkar, men är ni i tid så kan det påverka många.

 

Flera mobiler och busskort blev stulna. Men det är inte det som är viktigast.

 

Edit. Ändrat ett ord som blev anmält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enormt tråkigt och jag lider (och håller med dig) Rasmus.

 

Men innan tråden spårar ur, kan vi enas om att brott och våld är för jävligt, oavsett vilken härkomst förövaren har? Ursprunget har ju faktiskt inget alls att göra med handlingen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste instämma i ovanstående och tacka dig, johnalder. Tycker också att det är mycket tråkigt när etniciteten måste påtalas så fort ett brott är begånget just av en "invandare" eller en @#%!!!.

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för en totalt idiotisk grej på Östra Hamngatan i oktober, mitt i veckan, lite folk ute, klockan är snart midnatt. Ser en tokfull kille som pratar i telefon och pissar vid ett träd utanför Dubliners. Jag går förbi, mot Brunnsparken, samtidigt som killen ar färdigpissad, hör att han pratar i telefon, hör plötsligt att han pratar om att sparka "han med skägget" (jag hade då ett tydligt skägg), vänder mig om och ser en fot passera framför ansiktet. Jag börjar genast röra mig mot närmsta folksamling, möter en kille som när han ska passera fyllot blir ordentligt tacklad. Ringer polisen, står i kö i omkring 10 minuter, berättar vad som hänt, går in på McDonalds. Efter 5 minuter ser jag tre poliser som söker igenom McD efter killen, jag berättar var jag senast såg honom och polisen letar vidare. Om polisen hittade killen eller vad som hände (LOB???) vet jag inte, men det var trevligt att se snabb reaktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt raderade inlägg hade inte med etnicitet att göra. Jag anser att även svenskar som beter sig på detta viset ska få åka på "värstingresa" dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår var vi ett 10-tal personer som gick till Dancho Film vid Älvsjö Station för att gemensamt köpa oss en vattenpipa. När vi alla kommer ut från affären så kommer en person och slår mig i bakhuvudet, gjorde riktigt ont. För att undvika bråk så fräste jag bara lite och fortsatte gå gemensamt med mina kompisar. Två av mina kompisar började springa och jag hann inte uppfatta det förrän en av ungdomarna tog tag i min tröja och skrek åt alla att stanna.

 

Ni var 10st och han var ensam? Verkar vara tuffa polare du har som inte hjälper en vän utan sticker. Hade det varit jag eller någon av mina polare hade han fått på flabben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt raderade inlägg hade inte med etnicitet att göra. Jag anser att även svenskar som beter sig på detta viset ska få åka på "värstingresa" dit.

OK, vi skickar våra brottslingar någon annanstans, så vi slipper ta reda på dem själva? :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, vi skickar våra brottslingar någon annanstans, så vi slipper ta reda på dem själva? :chockadskeptisk:

 

 

Kanske en bra idé, det går ju rätt bra för Australien idag :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni var 10st och han var ensam? Verkar vara tuffa polare du har som inte hjälper en vän utan sticker. Hade det varit jag eller någon av mina polare hade han fått på flabben.

Jag läste det oxå så. J-a polare då då som bara springer iväg. Nu var det kanske så att det var en ledande person i ett gäng som gick på, men ändå dålig stil av ens sk "polare" att inte backa upp en. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De var mer än oss.

De ville bara ha värdesaker, så de hade släppt mina kompisar när de var färdiga.

Men visst, jag kanske är en ynkrygg som sprang iväg. Men jag var i chocktillstånd så vad skulle jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De var mer än oss.

De ville bara ha värdesaker, så de hade släppt mina kompisar när de var färdiga.

Men visst, jag kanske är en ynkrygg som sprang iväg. Men jag var i chocktillstånd så vad skulle jag göra?

Jag förstår inte vad du menar. I första inlägget så sprang ju de andra medans du var fasthållen i tröjan av en av ungdomarna o nu säger du att du sprang iväg? :propellerbaver:

 

Ja ja, det viktigaste var / är väl att ingen blev allvarligt skadad, och ja, man ska stå på sig o säga ifrån när man inte trivs i en situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, först blev jag fasthållen och fick ett slag i ansiktet bland annat. Sen sa han åt mig att springa, för han var ju klar med att titta i mina fickor.

 

Så gjorde de med alla. Och två stycken var kvar för att de inte hade hunnit tömma deras fickor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, först blev jag fasthållen och fick ett slag i ansiktet bland annat. Sen sa han åt mig att springa, för han var ju klar med att titta i mina fickor.

 

Så gjorde de med alla. Och två stycken var kvar för att de inte hade hunnit tömma deras fickor.

 

 

Visst, alla reagerar olika och det är lätt för mig att vara tuff nu när jag inte är i den situationen. Men jag skulle endast ha gett dom mina saker om jag var under kniv- eller pistolhot. Man behöver inte ta till våld utan bara var aggressiv utav bara s*tan. Är de hobbyrånare som är osäkra längst inne så kommer dom nog sticka, annars, tja.. Det kan du nog tänka ut :P Men aggressivitet utan handling räcker väldigt långt! Har själv tagit mig ur en del situationer med enbart aggressivitet.

 

Annars tycker jag, som rickard antydde, att din historia inte går ihop riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, alla reagerar olika och det är lätt för mig att vara tuff nu när jag inte är i den situationen. Men jag skulle endast ha gett dom mina saker om jag var under kniv- eller pistolhot. Man behöver inte ta till våld utan bara var aggressiv utav bara s*tan. Är de hobbyrånare som är osäkra längst inne så kommer dom nog sticka, annars, tja.. Det kan du nog tänka ut :P Men aggressivitet utan handling räcker väldigt långt! Har själv tagit mig ur en del situationer med enbart aggressivitet...

 

En av mina tränare i jiu jutsun sa att om man "skriker" teknikens namn samtidigt som man gör den så överraskar man "motståndaren" / sin träningspartner o får (förhoppningsvis) ett bättre självförsvarsresultat.

 

Ser man stor o tuff ut eller bara ser ut att ha ett bra o stabilt självförtroende så drar sig nog en "hobbyrånare" för att gå på en. H*n tänker att det alltid finns nån liten svag person att råna istället.

 

Som det heter... Stå på dig, annars gör nån annan det. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar varför inte butikspersonalen ingrep eller ringde 112.

Det är väll som alltid, folk vågar inte ingripa, jag tror det var på någon reklamskylt där det stod att sexuella övergrepp är vanligare på bussen (än i en mörk gränd) trots att den är full med folk.

Jag undrar vad som skulle hända om man skulle bryta upp en snackautomat i t-banan med kofot, jag tror folk bara skulle låtsas som om inget hände.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väll som alltid, folk vågar inte ingripa, jag tror det var på någon reklamskylt där det stod att sexuella övergrepp är vanligare på bussen (än i en mörk gränd) trots att den är full med folk.

Det är nog olika typer av sexuella övergrepp som sker på de olika ställena dock. De som sker på bussen är det nog väldigt få som ser...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överfallsvåldtäkter är totalt sett rätt ovanliga. Den stora majoriteten våldtäkter sker i hemmet, eller i andra "bekanta" miljöer, och oftast känner offer och förövare varandra. Den andelen våldtäkter är nog också större än vad statistiken visar, för anmälningsbenägenheten är förmodligen ganska låg i såna situationer. Överfallsvåldtäkterna lider inte lika mycket av det problemet.

 

Vad gäller våldtäkt på buss, så minns jag att jag läst om en riktig, fullbordad våldtäkt mitt i en buss med andra passagerare ombord. Ser våldtäktsmannen tillräckligt farlig ut, vågar inte andra ingripa för att stoppa det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överfallsvåldtäkter är totalt sett rätt ovanliga...

...Överfallsvåldtäkterna lider inte lika mycket av det problemet.

 

Sgs som alla våldtäkter man läser om i media är ju överfallsvåldtäkter.

Offren för överfallsvåldtäkter lider iaf väldigt mycket av problemet. :huh:

 

 

Vad gäller våldtäkt på buss, så minns jag att jag läst om en riktig, fullbordad våldtäkt mitt i en buss med andra passagerare ombord. Ser våldtäktsmannen tillräckligt farlig ut, vågar inte andra ingripa för att stoppa det hela.

 

Där kan jag hålla med. Blev knivhotad på vagnen en tisdag em för några år sen av en haschpåverkad, psykotisk ung man. Jag sa med hög röst "ta bort kniven" så fort jag fick syn på den. Till slut gick han av, men under tiden så rörde sig inte en enda passagerare på vagnen. Alla satt knäpptysta o lyssnade på oss. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Offren för överfallsvåldtäkter lider iaf väldigt mycket av problemet. :huh:

 

Blev nog ett missförstånd där. Det jag menade var att problemet med att folk inte anmäler är ett problem som inte överfallsvåldtäkter lider lika mycket av. Olyckligt att ordet "lider" råkade ha en dubbel betydelse just här...

 

När offer och förövare känner varandra är det inte lika lätt att anmäla som när gärningsmannen är en okänd person.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...När offer och förövare känner varandra är det inte lika lätt att anmäla som när gärningsmannen är en okänd person.

Nä, tyvärr är det väl så i många fall. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar varför inte butikspersonalen ingrep eller ringde 112.

Det är väll som alltid, folk vågar inte ingripa, jag tror det var på någon reklamskylt där det stod att sexuella övergrepp är vanligare på bussen (än i en mörk gränd) trots att den är full med folk.

Jag undrar vad som skulle hända om man skulle bryta upp en snackautomat i t-banan med kofot, jag tror folk bara skulle låtsas som om inget hände.

 

 

 

Varför ska man ingripa om någon bryter upp en snackautomat?! Risken finns bara att man hamnar i slagsmål, nej, ringa polisen är bättre då än leka polis själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar om våldet och att försäkringsbolagen nekar ersättning i dagens Plus på SVT 1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på Argument på torsdag kl 22, som tar upp ämnet Civilkurage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar om våldet och att försäkringsbolagen nekar ersättning i dagens Plus på SVT 1

 

 

Lite OT men vill bara säga att jag är riktigt nöjd med vårt försäkringsbolag TryggHansa. Säkerligen fått 20 000kr totalt för ett par skador som uppkommit i samband med matcher.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

När man läser sånt här så kan man undra varför inte personalen går ut och tar hand om ungdjävlarna och sätter in dem på hemmet, för de verkar höra hemma där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...