Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Safari olydigt;- säger att det har "new settings"?


christinal

Rekommendera Poster

Hej alla!

Nu är det något riktigt konstigt på gång med min webläsare, Safari 3.0.4 (523.12), som jag inte fattar hur jag ska förstå eller lösa. Har sökt i gamla trådar som tar upp problem med Safari men hittar inget som liknar det här. Öppnar därför ny tråd här i hopp om att någon kanske sitter med likadant strul.

Kör en macBook och har haft den i ganska exakt ett år. Safari har under denna tid ibland, men inte regelbundet, avslutats oväntat och jag har inte gått i taket för det. För övrigt har jag en stabil och snabb internetuppkoppling som jag aldrig haft strul med. Surfar därtill trådlöst med NETGEAR. Intensifierade problem började igår och är följande:

 

- Safari avslutas flera gånger under dagen oväntat eller så badbollar det och jag få tvångsavsluta. Vid både oväntad avslutning och tvångsavslutnng händer vid ett par tillfällen att min valda startsida försvinner och istället visas Apples sida. Med flera gånger menar jag sju-åtta gånger och det hela sker då jag är inne på sidor jag alltid surfar på. Typ stora nyhetssajter.

 

- Vid något tillfälle måste jag tvångsavsluta utan att det badbollar. Det som då sker är att inget händer när jag klickar på länkar eller försöker nå ett bokmärke i bokmärkesraden. Markören är emellertid som vanligt och går att styra dit jag vill.

 

- Uppladdning av sidor har sedan igår också gått ovanligt trögt. Får uppdatera sida via innehållsmenyn ibland flera gånger innan den har laddat klart.

 

- Idag har det varit samma problem med oväntade avslutningar alt. tvångsdito. En ny grej har därtill inträffat:

 

Då Safari lägger av visas en skylt där det står:

 

"This application has new settings" och så ska jag välja:

"new settings" eller "original settings"

Har inte vågat klicka ok för new settings utan har valt original.

 

-För en stund sedan inträffade följande paradoxala händelse:

Meddelande om att Safari oväntat avslutats och meddelande om new settings visade sig SAMTIDIGT som programmet INTE kopplade ner eller avslutades.

 

Alltså, fatta att det är förvirrande. Kan det ha med senaste systemuppdateringen att göra eller är det något med inställningarna eller datorn? Sitter långt ute på landet och jag vet att ingen utom jag, på nästan en mils omkrets, har trådlöst så jag tror inte att det är något med att nån surfar på min "lina" s.a.s. Kan någon hjälpa mig att förstå och kanske ge en förklaring om hur jag ska göra så vore jag supertacksam!

 

Hälsningar Christina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att slänga safari.plist eller vad den kan heta...

 

Installera om safari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

jag tror att problemet ligger i något som heter SyndicationAgent, det har med RSS i Safari att göra. Felet ska vara så att efter programmet har kraschat så vill datorn att du ska skicka en rapport till Apple. När du sedan vill öppna Safari igen så kommer pop-upen upp. En ändring är alltså gjord och datorn vill att du ska spara. Prova att klicka på new settings

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tack för två bra svar från er båda.

Jag ska leta efter den där Safari-plist-filen och slänga den. Är inte helt okunnig om datorers inre liv men jag är ganska ojämn och osäker i mina kunskaper så jag måste passa på att be om ett klargörande:

 

- Visst är alltid sådana där plist-filer skräp? Ser dem här och där på datorn i andra sammanhang också men känner mig alltid osäker över om de fyller någon viktig funktion så jag vågar nästan aldrig röra dem. Nåväl det var kanske ett sidospår men Safari-plist ska i alla fall letas upp nu och slängas!

 

Fråga till A-bite-of-the-Apple:

 

- Om jag okeyar "new settings" och slänger plist-filen;- måste jag ändå även installera om Safari (som Joakimromsom också föreslog)?

 

Vidare:

-Som jag förstod ditt svar så har något fel i det där som heter Syndicationagent uppstått i

-s-a-m-b-a-n-d- med krascherna. Jag kan tala om att jag bara vid några av krasch-tillfällena rapporterade till Apple. Var det då ändringar/tillrättalägganden som gjorts på basis av mina rapporter som föranledde pop-up-frågorna om "new settings"?

 

Reflektion:

I så fall är det ju bra att det leder någon vart när man rapporterar. (Kan tala om att jag inte vid alla krasch-tillfällena skrev rapporter;- bara vid några.)

 

Nåväl... Jag var tvungen att gå ifrån datorn ett tag. Därav min litet sena återkoppling på era svar men jag är är jättetacksam! Nu "vill" jag nästan att Safari kraschar en gång till så jag får testa att okeya "new settings". Ja, ni får missförstå mig rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Hej igen!

Tack för två bra svar från er båda.

Jag ska leta efter den där Safari-plist-filen och slänga den. Är inte helt okunnig om datorers inre liv men jag är ganska ojämn och osäker i mina kunskaper så jag måste passa på att be om ett klargörande:

 

- Visst är alltid sådana där plist-filer skräp? Ser dem här och där på datorn i andra sammanhang också men känner mig alltid osäker över om de fyller någon viktig funktion så jag vågar nästan aldrig röra dem. Nåväl det var kanske ett sidospår men Safari-plist ska i alla fall letas upp nu och slängas!

 

Fråga till A-bite-of-the-Apple:

 

- Om jag okeyar "new settings" och slänger plist-filen;- måste jag ändå även installera om Safari (som Joakimromsom också föreslog)?

 

Vidare:

-Som jag förstod ditt svar så har något fel i det där som heter Syndicationagent uppstått i

-s-a-m-b-a-n-d- med krascherna. Jag kan tala om att jag bara vid några av krasch-tillfällena rapporterade till Apple. Var det då ändringar/tillrättalägganden som gjorts på basis av mina rapporter som föranledde pop-up-frågorna om "new settings"?

 

Reflektion:

I så fall är det ju bra att det leder någon vart när man rapporterar. (Kan tala om att jag inte vid alla krasch-tillfällena skrev rapporter;- bara vid några.)

 

Nåväl... Jag var tvungen att gå ifrån datorn ett tag. Därav min litet sena återkoppling på era svar men jag är är jättetacksam! Nu "vill" jag nästan att Safari kraschar en gång till så jag får testa att okeya "new settings". Ja, ni får missförstå mig rätt!

 

Första gången du valde att skicka felrapport till Apple blev det denna inställning. Har läst om andra med samma problem. Jag säger inte att det absolut är så, men jag TROR att detta kan vara felet.

 

Prova först att kasta Safaris plistfil, att ominstallera nu är bara onödigt.

 

och angående just plistfiler, de ska du ABSOLUT INTE ALLS in och rota i om du inte vet vad du gör. De är mkt viktiga filer som håller koll på alla inställningar i dina olika program. Slänger du en plistfil försvinner alltså, nollställs, alla inställningar i det programmet. Safari kommer med andra ord se ut som den gjorde precis när datorn var ny.

 

Iaf, du kan slänga Safaris plist, men låt de andra plisterna ligga kvar!

 

Prova även att ladda ned en annan webbläsare och se om den uppför sig likandant. Rekommenderar Shiira, Omniweb (kostar dock pengar) eller Firefox

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej en plistfil är inte skräp, det är en inställningsfil som håller reda på programmet du använder.

Den kan bli korrupt och då är det skräp. Skapas en ny så fort du startar programmet igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

SyndicationAgent är iaf det som ser till att Safari uppdaterar RSS.

 

Prova först att okeja new settings INNAN du först kastar plisten som heter com.apple.Safari.plist

 

Skulle problemet kvarstå kan du även välja att slänga följande plistfiler

 

 

com.apple.SyndicatonAgent.plist

com.apple.Syndication.plist

 

Lycka till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett snabbt och mycket klargörande svar på många vis;- och konkret och pedagogiskt! Vill bara säga att jag blir alldeles varm i hjärtat av den positiva respons man får här på forumet!!!

 

Ska testa annan webläsare också som ett led i felsökningen! Men som sagt först okeya new settings och sedan slänga diverse plist-filer .

 

En fråga till bara angående dessa plister:

 

Kanske låter konstigt men jag har inte förstått innan att plist-filer har med programinställningarna att göra. De ser så oansenliga ut.

Men hur ser man att de blivit "korrupta" och således då blivit till skräp? Och varför-hur blir de det???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

om ett program bråkar eller kraschar eller ser konstigt ut brukar det vara plistfilen

 

EDIT: om du vill leta efter korrupta plistfiler i Macen och även nörda runt i Terminalen (själv tycker jag sånt är skitkul) så kan du starta Terminalen och skriva

 

find ~/Library/Preferences /Library/Preferences -type f -name "*.plist" | sed -e "s/\(.*\)/\"\1\"/" | xargs plutil -lin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det bra att ta bort den oavsett hur den ser ut då? Som jag förstått det så bildas en ny "fräsch" plist när jag öppnar programmet igen efteråt. Är det rätt?

 

hmm... Det där och "nerda runt i terminalen" verkar litet för avancerat för mig. Tror inte jag törs ge mig på det. Men tack ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Går det bra att ta bort den oavsett hur den ser ut då? Som jag förstått det så bildas en ny "fräsch" plist när jag öppnar programmet igen efteråt. Är det rätt?

 

hmm... Det där och "nerda runt i terminalen" verkar litet för avancerat för mig. Tror inte jag törs ge mig på det. Men tack ändå!

 

ja ta bort den, men observera då att alla inställningar (som ex. vilken sida du valt som ska visas varje gång Safari startas ändras tillbaka till www.apple.com. Du kan givetvis ändra detta senare)

 

kort sagt, slänger du plistfilen ändras allt du gjort under "inställningar" i Safari

 

du ska INTE kasta plistfiler hej villt, det ska bara göras när program krånglar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, jag ska inte gå loss på plistfilerna hur som helst. Ska göra de kontrollerade manövrarna först som jag fått lära mig om tidigare i tråden. Det är nog ungefär så långt jag är kapabel vad gäller administratörskompetens i detta nu.

 

Har vissa tendenser till övermod när det gäller att rota runt i datorn men jag vet med mig att jag kan för litet:- trots att jag mångdubblat mina kunskaper under året med booken. Skulle behöva gå en kurs där man kan testa sina hypoteser om hur jag själv kan åtgärda fel, göra förbätttringar, rensningar osv innan jag börjar möblera om "bakom kulisserna" s.a.s i maskinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

skaffa en extern HD, lägg in OS X på den och lek runt bäst du vill :ThumbsUp:

 

blir det fel, ja, då gör det inte så mkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var en god idé! Det är ju ofta just det där ohämmade testandet och trail-and-error-beteendet som ger en hel del nya kunskaper;- om datorers inre liv såväl som det mänskliga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...