Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Att tänka på vid utskjutning i Indesign


Tomixen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag slänger ut en (säkert dum) fråga om InDesign och InBooklet SE-funktionen. Saken är den att jag gjort ett 32-sidigt magasin som skall tryckas i USA. Enligt tryckeriet så ville de ha "spreadsheet". Uppslag tänkte jag och placerade sista sidan (32) till vänster om första sidan (sidan 1). Exporterade sedan ut en pdf-fil med efterföljande uppslag 2-3, 4-5 osv.

 

Reaktionen från tryckeriet var att detta var fel. De ville helt enkelt att jag själv skulle skjuta ut dokumentet själv.

 

Normalt sett så arbetar jag i Quark men tänkte för min egen utvecklings skull göra detta i InDesign. Fick av min kontaktperson i USA reda på InBooklet SE-funktionen och det var ju grymt smart. Problemet var bara att jag har lite bilder som går över uppslag (s.k falska uppslag) och detta ställer till problem när jag sparar dokumentet. När man i InBooklet väljer förhandsgranska ser allt helt korrekt ut men när man sedan skapat det nya dokumentet och öppnar det blir det fel. Bilderna lägger sig fel...

 

Finns det någon som har en lösning på detta problem? Kanske skall man dubbla bilderna och låta dem ligga i två bildblock på var sin sida på det falska uppslaget?

 

Grymt tacksam för några idéer

 

mvh

 

thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Olli!

Tusen tack för tipset. :totaltgalen:

 

Dock är problemet att när man gör just så så ser det ok ut på "förhandsvisningen" men sen när man öppnar dokumentet som skapas så blir det ändå fel på de sidor där bilderna går över de "falska uppslagen". Funktionen är dock väldigt användbar...

Alltså när bilden går exempelvis över två sidor, säg 12-13 så blir det ju fel när själva utskjutningen görs.

 

Mvh

 

thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara på vilket sätt bilderna lägger sig fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för din tid!

 

Jo, alltså i det "vanliga" outskjutna grunddokumentet så har jag exempelvis en bild som ligger över ett uppslag, ex. sid 12-13. I mitt fall är det ett 32-sidigt dokument jag har gjort. Detta vill tryckeriet ha utskjutet, alltså att jag själv skall se till att sidorna hamnar rätt. När jag då väljer Inbooklet SE så skjuts sidan 12 ut mot sidan 21 och sidan 20 mot sidan 13.

 

 

Bilden då som fanns ursprungligen på 12-13 försvinner helt i den utskjutna versionen som InBooklet skapar vilket då givetvis resulterar i att texten flödar om. Det märkliga är att det ser helt korrekt ut i förhandsvisningen...sen när man trycker "ok" försvinner bilden i det nya dokumentet som skapas

 

Kanske skall man dubbla bilderna? och liksom låta två bildblock mötas i vikningen så det ser ut om det är en bild som går över uppslaget fast det egentligen är två bildblock som möts i ryggen...?

 

Hoppas jag uttryckt mig någotsånär klart...?

 

Skall nu ta mig till jobbet för att reda ut detta...får bli singel-EPS:ar om det inte går att fixa. Dröjer lite innan jag kikar in här igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skall man dubbla bilderna? och liksom låta två bildblock mötas i vikningen så det ser ut om det är en bild som går över uppslaget fast det egentligen är två bildblock som möts i ryggen...?

Har du provat det? För jag tror att det kan vara en lösning på problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det funkar nog även om det kanske är en liten fullösning...? Men funkar det så är det ju ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...