Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dåligt ljud i Macbook Pro


advon

Rekommendera Poster

Har bytt från HP bärbar till Macbook Pro och måste säga att jag är besviken på ljudet. Vill gärna kunna höra musik direkt från datorn också utan att bli trött i öronen. Ljudet är skarpt och utan djup. HP-ljudet var riktigt bra.

 

Hur gör man för att få bättre ljud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De inbyggda högtalarna. Det finns ju ingen möjlighet att ställa in ljudet (har i alla fall inte hittat det). Finns det något annat man kan göra? Nytt ljudkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Har bytt från HP bärbar till Macbook Pro och måste säga att jag är besviken på ljudet. Vill gärna kunna höra musik direkt från datorn också utan att bli trött i öronen. Ljudet är skarpt och utan djup. HP-ljudet var riktigt bra.

 

Hur gör man för att få bättre ljud?

 

Ljudet från enbärbar dators integrerade högalare kan aldrig jämföras med ljudet från 'riktiga' högtalare. Ett väldigt bra alternativ är dock att köra vettiga hörlurar och ställa in efter tycka och smak i en bra EQ. Jag rekommenderar Koss Porta Pro - grym kvalitet för småpengar. EQn i VLC är dock skräp. WMP har en schyst EQ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självfallet kan de inte jämföras med riktiga högtalare. Det jag jämför med är HP:s bärbara som slår Macbooken med hästlängder. Klarar inte Apple bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudet från enbärbar dators integrerade högalare kan aldrig jämföras med ljudet från 'riktiga' högtalare. Ett väldigt bra alternativ är dock att köra vettiga hörlurar och ställa in efter tycka och smak i en bra EQ. Jag rekommenderar Koss Porta Pro - grym kvalitet för småpengar. EQn i VLC är dock skräp. WMP har en schyst EQ.

 

 

Lurar är naturligtvis bäst. Tack för tipsen. Men det jag är ute efter är att plocka med mig datorn exempelvis när jag lagar mat. Att stänga in sig i köket och köra lite bra musik, utan några jättekrav på ljudkvalitet.

 

Men jag får väl leva med bookens skarpa ljud eller koppla in högtalare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får intrycket att högtalarna i MBPn aldrig var gjorda för musik. Känns som att de är mer inriktade mot kommunikation, för jag har aldrig hört ett par inbyggda laptop-högtalare som funkar bättre till just det. Vanligt tal blir ovanligt skarpt och krispigt. Dock är det ju, som du säger, inte något vidare bra ljud för musik, särskilt inte om man vill ha någon form av basåtergivning. Då är det helt klart hörlurar / external högtalare som är enda vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kan det ju vara. Då finns det ju en tanke bakom ljudkvaliteten. Lättare att acceptera då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan express som jag kopplat till stereon i vardagsrummet. Har du något tips på bra, hyfsat billiga aktiva högtalare (inga kablar!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara håll med dig, ljudet i den infällda högtalarna i Macbook:en är inte jätte bra. Jag köra dock alltid med externa högtalare eller lurar. Finns flera bra blåtandslurar för den som inte vill ha en sladd

 

Det som gör mig besviken är att högtalarna i Powerbook G4 var riktigt bra. Lånade en sådan för inte så länge sedan. Grymt mycket bättre än i MacBook:en. Vill även minnas att iBook:en också hade rätt skapligt ljud. Helt klart ett nedköp i MacBook:en...

 

Koss Porta Pro är de bästa/billiga lurar världen skådat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, ljudet i MBP är inget att hänga i julgran. Mest ljudinställningar hittar du nog direkt i iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Mmm, ljudet i MBP är inget att hänga i julgran. Mest ljudinställningar hittar du nog direkt i iTunes.

 

Som gammal PC-användare har jag svårt för iTunes. Hela Bibliotek-grejen, som även återfinns i WMP, tycker jag är fullständigt botten. Men det är en smaksak. Jag använde den aldrig i WMP heller under mina säkert 10 år som PC användare.

 

I övrigt tycker jag iTunes är väldigt platt. EQn har jag inte ens orkat leta efter, i WMP står den där rakt upp och ner. Bäst jag kikar i iTunes igen, den står väl säkert där ngnstans också. Hur som helst känns iTunes väldigt klent. Men visst, det är Mac-anpassat och har sina fördelar (Front Row).

 

Vad gäller ljud från MBP så är diskanten strålande, gitarr/instrumental musik och röster är perfekt. Så dialogen i film är strålande. Dock saknas basåtergivning fullständigt. Men jag är nöjd med diskantperfektionen. Kör med lurar om jag vill ha bas.

 

Edit:

Kikade i iTunes och hittade EQn mer eller mindre direkt. Men det var ju bara ett skämt. Nej, det var inget att ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg till en hundring så får du de här istället för Porta Pro...Sennheiser HD-415

post-15761-1197220503_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget som hjälper just frågeställaren, men ljudet är bättre på 17"-versionen är mycket bättre. Det är något som oftast inte nämns i jämförelser mellan de två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som gammal PC-användare har jag svårt för iTunes. Hela Bibliotek-grejen, som även återfinns i WMP, tycker jag är fullständigt botten. Men det är en smaksak. Jag använde den aldrig i WMP heller under mina säkert 10 år som PC användare.

 

Huj, det var ju iTunes som var wow-grejen när jag bytte till Mac. Men det är klart, 2003 var ju WMP ungefär som att spela musik i Quicktime :-)

 

Om du promt måste spela musik via högtalarna så kan du ju prova att slå på "ljudförbättraren" i iTunes. Egentligen så försämrar den ljudet och är fulkomligt gräslig att ha på om man har bra lurar. Men du verkar vara ute efter något som kryddar ljudet och då kan det vara vad du letar efter.

 

Om du inte använder iTunes, vad kör du för program istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...