Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Windows kompatibel?

Blide

Recommended Posts

Hej, jag har ingen mac än men är väldigt sugen på att skaffa en. Jag har funderat lite på det här med att OS X faktiskt inte är Windows och att de flesta programen som jag, som PC-användare, är van vid är skapade för windows. Min fråga är alltså: Finns det några program till OS X som gör att man kan köra program/spel som är skapade för Windows?

/Blide

Ja, det finns program som Crossover och Parallells, som gör att du kan köra vissa windowsprogram i OS X, men det finns också Bootcamp som gör att du kan välja att installera Windows på en del av hårddisken.

Lycka till, Trew

ok, tack så mycket. Hur menar du med att installera Windows på en del av hårddisken? Är det som att ha både Windows och Linux installerat på en PC så man väljer vilket man vill använda?

/Blide

Ungefär ja... Ganska precis så vid närmare eftertanke... Använder mig själv inte av bootcamp så jag vet inte mer exakt, men det finns ju andra här som kanske har närmare detaljer?

Lycka till, Trew

ok, vad kör du för metod då? Något att rekomendera?

Om det är någon anna som använder Bootcamp så skulle jag vara jätte tacksam om jag kunde få det lite närmare förklarat för mig.

/Blide

Boot Camp använder du bara för att partionera (dela upp hårddisken). Sedan installerar du Windows på den delen av disken (det kräver förstås att du har köpt en version av Windows. Vista eller XP spelar ingen roll, båda fungerar bra).

Sedan väljer du vilket operativsystem du vill köra, när du startar upp datorn.

Fördel: När du startar i Windows blir din Mac som "vilken Windows-PC som helst, dvs. hur har full prestanda och kompatibilitet (för det mesta).

Nackdel: Du måste starta om datorn för att köra byta mellan Windows och Mac OS X.

För dig som spelar spel så tror jag att Boot Camp är det som du skall välja! :)

ok, tack så mycket. Det låter ju som ett bra alternativ tycker jag. Men dom andra programen som finns, hur fungerar dom? De flesta websidor stöder väl inte OS X?

/Blide

"Vista eller XP spelar ingen roll, båda fungerar bra"... <- Ingen kommentar men fattar du hur dumt det där låter?

Crossover funkar helt okey, körde ett rätt så tungt fysikprogram på det ifredags utan några problem. Men om du har en windows disk liggandes hemma är det nog bättre med Bootcamp efter som att Crossovers (och paralels?) bara gör en windows emulator.

Lycka till !

Edit: jag har iofs inte använt mac så länge men jag har inte hittat nån hemsida som inte funkar. (förutom vissa funktioner på dom tex sf anytime)

"Vista eller XP spelar ingen roll, båda fungerar bra"... <- Ingen kommentar men fattar du hur dumt det där låter?

Jag syftade på att båda systemen kan installeras via Boot Camp (rätta mig om jag har fel). Huruvida de fungerar bra i sig är en annan sak.

ok, tack så mycket. Det låter ju som ett bra alternativ tycker jag. Men dom andra programen som finns, hur fungerar dom? De flesta websidor stöder väl inte OS X?

Som det sades tidigare här, så fungerar i princip alla webbsidor på OS X. De som inte funkar är sådana som kräver DRM, vilket gör att bl.a. SF Anytime och liknande inte fungerar.

Jag bytte själv från Windows till Mac OS X för snart ett år sedan. Jag installerade (via Boot Camp) Windows XP på en egen partition, vilket fungerade utmärkt. Där har jag nu installerat alla program jag tidigare körde på en "ren" Win-dator och har hittills inte haft några problem. Spelen flyter på bra och jag kan använda datorn fullt ut. (Och SF Anytime & Co funkar förstås perfekt då.)

Därför kan en Mac sägas vara det bästa av två världar. Du använder den i "Mac-läge" när Du känner för det och i "Win-läge" när Du känner för det.

Gå in i en butik som säljer Apple och känn lite på dom. Jag tror Du kommer att gälla dom. :ThumbsUp:

/ Kiwi

Ja, det finns program som Crossover och Parallells, som gör att du kan köra vissa windowsprogram i OS X, men det finns också Bootcamp som gör att du kan välja att installera Windows på en del av hårddisken.

Lycka till, Trew

Det lilla som jag har testat både Crossover, Parallels och Fusion, så får jag nog anse att Fusion fungerar bäst och Crossover sämst. Har inte testat att använda mig av Bootcamp, så det kan jag inte uttala mig någonting om.

Om du är student, har tillgång till Studentkortet och tänker köpa en mac innan årsskiftet, så kan man kostnadsfritt få en licens till Parallels Desktop om man köper datorn via Studentkortets Applestore. Mer info finns någonstans på forumet.

De flesta program funkar på precis samma sätt i Macversion som i Windowsdito. Det som skiljer är att ctrl-knappen i snabbkommandon byts ut mot cmd (äpple). Detta såklart om aktuellt program finns till båda plattformarna, men det gör ju de flesta stora program.

Men det är klart, har man investerat en del i programlicenser, då är det ju dyrt att switcha rakt av...

Och sen är det ju så att många program som man tror är gjorda för Windows ursprungligen, faktiskt kom till Macen först... men det är en helt annan historia! :borstatanderna:

Tack så mycke för alla jättebra svar. Någon nämde studentkort (CSN) och det hade jag helt glömt men ett sånt har jag ju faktiskt :) Nu handlar det bara om ett smått finansiellt problem :mellow: Men det ska nog ordnas :P

/Blide

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...