Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbooken DÖD, hjälp.


mdc

Rekommendera Poster

Jag satt utan att göra något speciellt med datorn (bytte skärmsläckare), då börjar ett knäppande ljud innifrån datorn och allt fryser, musen får en badboll. Så efter ett tag så stänger jag av datorn med knappen, när jag startar upp den igen kommer startljudet och grå färg (utan äppel-loggan), ingenting mer händer. Efter någon minut går fläktarna igång på max.

 

Såhär är det varje gång jag försöker starta upp den nu, det knäppande ljudet innifrån datorn uppkommer en kort stund efter jag tryckt på startknappen. Har provat stoppa in en Leopard skiva och hålla inne C men inget händer.

 

Verkar som att jag måste lämna in den (NEJ!!), men vad kan vara fel/ha orsakat det?'

 

Edit. När jag håller inne C så visas endast ett frågetecken, den brukar väl visa hårddisken? Isf lär det vara hårddisken som freakat ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så gjorde min oxå. Det var hårddisken som dött. Hade den sortens hårddisk som macworld rapporterade om för någon vecka sedan. Efter att ha köpt en ny rullar den som vanligt igen. Tyvärr var min lte över ett år så garantin gällde inte, hoppas jag ska få ut en ny från apple ändå.

 

//Zafyr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, dem kommer byta ut hårddisken enligt supporten men datan får man betala för om man vill återställa. Hur blev det för dig? Gick det att återställa datan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade kört en backup 2 veckor innan och de lilla som jag inte hade sparat var inte värt att återställa. Så den kommer jag inte få tillbaka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att ta ur hårddisken själv en gång (om du känner dig bekväm med det, det påverkar inte garantin på något sätt) sätt i den igen och starta om datorn...håll nere alt vid uppstart och se om inte hårddisken dyker upp.

Kan du starta från din OS X DVD nu ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, fungerar icke. Hårddisken ger endast ifrån sig ett klickande ljud.

 

Ge hårddisken en "dask i baken" och sätt in den igen..det var någon här som löste felet på det viset...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit. Inte heller det fungerade. Min hårddisk har inte de serienummer som står på sidan men de har säkert problem med alla 2.5" då. Följer man länken i artikeln så står det att det kan vara omöjligt att återställa data från den.

Har det mesta av värde uppbackat men i total oordning vilket skulle kräva många timmars jobb att fixa till. Hade jag bara formaterat om den externa till HTF snabbare efter leopard-installationen så hade allt varit uppbackat med timemachine idag. Senaste skoluppgifterna som är viktiga är inte uppbackade vilket gör att jag helst vill återskapa datan. GRR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, en dask i baken ? En korrekt avstängd hårddisk tål förvisso en del, men på en hårddisk som inte parkerat läshuvudet ordentligt, till följd av t.ex. en felaktig avstängning (som ofta är fallet vid en hängning som resulterar i en "hård" omstart) så lär en sån sak rendera i en hårddisk som garanterat inte går att fixa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jojomän, och det finns människor som slickar på 9voltsbatterier för att se om det är nån kräm i dom, andra som trär nylonstrumpor över sin svartvita tv för att den ska visa en färgbild, och ytterligare andra som skickat människor i fängelse i tron att man kunnat härröra en specifik kula till en enskild ask ammunition med metallurgi, en del av det är bara korkat, andra saker direkt felaktiga, alla vet ju att kondens är jättebra för elektronik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har liknande återkommande problem med min iMac. har ej hårddisk som byts av apple. HD ej avliden dock, räddar all data m DATARESCUE II. Kräver extern disk att lagra räddade filer på. sedan omformatering, ominstall osv...så funkar det ett tag till innan det börjar om.

Alltså DATA RESCUE II rekomenderar iallafall jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det började väldigt bra tyckte jag, DataRescue bootade upp från skivan, identifierade min hårddisk jag vill återställa (tjoho), jag gick vidare till nästa del där jag skulle välja plats att spara den återställda datan på, jag valde min externa hårddisk. ERROR - boot volume har inte tillräckligt med plats (wtf, jag valde ju inte boot volume ens). Jag försökte gå fram och tillbaka men kom inte förbi felmeddelandet. I efterhand tänker jag att jag borde gått till expert mode och valt hårddisken där istället, då hade det gått tror jag. Det gjorde jag alltså inte - istället startade jag om datorn i hopp om att den skulle hitta den externa hårddisken, SUCCESS! Den hittade den och den hade rätt enhets-namn MEN nu hittar den inte längre hårddisken jag skall återställa(!!!) Vad jag än gör så hittas inte hårddisken längre, tar ut den - stoppar in den - refreshar 100 gånger - stoppar hårddisken i frysen - nada får den att dyka upp igen. Antagligen har jag förstört den helt å hållet nu, skall se när jag lämnar in den för att få en ny imorgon om de kan göra något.

Det som började så bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och senaste händelsen är att jag lämnar in Macbooken på macforum i gbg. De tog hela datorn och inte bara hårddisken tvärt emot vad jag ville =) I vilket fall så sa han att dataåterställning inte skulle kosta extra om det inte var allt för svårt att få fram den. (Vilket jag befarar med tanke på att den inte hittas i Data Rescue 2).

 

För övrigt tar Inet Data (och företaget de sammarbetar med ang. sånt här) i gbg 500kr för felsökningsavgift och sedan ca 1100kr per 700mb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sista kapitlet är att de inte kunde återställa någonting, ska skicka tillbaka disken till Apple och Apple skickar en ny tillabaka. Måste vänta några dar extra på det också, tråkigt tråkigt. Frånomed nu blir det back-up kan jag lova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...