Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro vill inte vakna


TheSeal

Rekommendera Poster

Jag har på senare tid börjat få problem med att min MBP inte vill starta när jag försöker väcka henne från vila. Man hör att den kollar dvd-sloten och fläktarna börjar surra lite, men det blir aldrig någon bild, och om man stänger locket igen och sen öppnar en stund senare blir det samma reslutat, så det enda som funkar är att tvinga henne till döds :P

 

Vet inte riktigt om det började före jag installerade Leopard eller om det kom efter. Det mest logiska kanske är att det är efter.

Finns det någon känt fel som detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, har gjort det nu. Får se hur det går i framtiden nu bara :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälpte tyvärr inte :( Kan detta kanske betecknas som en Leopardbugg då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med att bocka ur Minska skärmens ljusstyrka...vila i Systeminställningar / Strömsparare /Alternativ. Om det nu kan vara så enkelt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr inte.

Satt dock och googlade lite idag på jobbet och hittade att jag inte var ensam med problemet, och det fanns flera teorier om vad som var fel, bland annat de tips du nämt.

Någon trodde att det kunde vara iStat med, så nu kör jag utan istat och sofar så funkar det, men det kan vara en tillfällighet, får se lite framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämta Hibernate och ställ om den till sleep så får du omedelbar vila och uppstart. Kanske hjälper.

Vad är skillnaden? Riskerar jag att förstöra något? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämta Hibernate och ställ om den till sleep så får du omedelbar vila och uppstart. Kanske hjälper.

Vad är skillnaden? Riskerar jag att förstöra något? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är skillnaden? Riskerar jag att förstöra något? :P

 

Tvärtom. Hårddisken stannar nästan omedelbart till skillnad från nu. Din MBP kommer att gå i vila på ett par sekunder och starta lika fort. Det kan dröja upp till en minut innan en sleepimage ( lika stor som internminnet) har skrivits till din disk. Stoppar du då ner din MBP hastigt i väskan med hårddisken igång så ökar ju chansen att läshuvudet på din HD inte hinner parkera och nästa gång du startar din MBP så är din HD trasig - en tramsfunktion från Apple. Dessutom kan den äta upp 4 GB av din hårdisk om det är en senare modell av MBP - till vilken nytta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, men då byter jag till Sleep på en gång! Får se hur det går :) Är det något dom ändrat på senare tid eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, men då byter jag till Sleep på en gång! Får se hur det går :) Är det något dom ändrat på senare tid eller?

 

Kom med intelmacarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget verkar tyvärr hjälpa, även fast nu på senare har det varit med sällan än tidigare. Kanske bara tillfälligheter, vem vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du lägga upp vad du får om du skriver

 

pmset -g

 

i terminalen.

Här har du en sida som förklarar vad du kan göra med pmset.

 

Du kan t.ex skriva

sudo pmset lidwake 0

innan du sätter din mac i vila och säkra att datorn inte vaknar om du har locket öppet eller stoppar ner den i väskan. Väck den genom att trycka på någon tangent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Active Profiles:

Battery Power -1*

AC Power -1

Currently in use:

sleep 60

sms 1

acwake 0

displaysleep 5

hibernatefile /var/vm/sleepimage

hibernatemode 0

halfdim 0

lidwake 1

ttyskeepawake 1

disksleep 10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som skiljer på min MBP är - hårddisken är urbockad för hårddiskvila när det är möjligt och att datorn inte ska vila när den är inaktiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade på apples supportforum ett tips om att ta bort com.apple.powermanagment.plist att det tydligen skulle funka. Så jag har provat nu det. Hoppas på det bästa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick inte så bra :P

Den startade efter vila, men musen och allt grafisk hackade som bara den. Så jag satt den i vila igen, och sen startade den inte alls.

Så vad vet jag. Får väl vänta på ett patchat leopard kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade på apples supportforum ett tips om att ta bort com.apple.powermanagment.plist att det tydligen skulle funka. Så jag har provat nu det. Hoppas på det bästa :)

Det var den vi läste av med pmset och där fanns inget fel vad jag kunde se. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, där ser man. :P Får väl prova mig fram för att se om det är nå program som strular då, för det verkar ju inte vara något annat som är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...