Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ansluter inte til Internet via Telia Bredband


triumphtrident

Rekommendera Poster

triumphtrident

Hej

Min nya IMAC jag köpte för 3 månader sedan vill inte ansluta til nätet via ethernet cabel mot Telia ADSL modem. Det skal vara bara och ställa in DHCP och öppna for Ethernet anslutning under systeminställningar, start aom och köra. Med det går bara inte MAC support har inget svar , ´hällre inte Telia Support.

 

Har inte prövt å kobbla in en router imellan ADSL modemet och MACén men det blir kanske lösningen om jag inte kommer vidare.

 

Hjälp! Om jag inte kommer vidare måste jag prova sälja MACén , den gör inte mycket smart det den står uten nät anslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ansluter du modemet då datorn är igång, eller har du provat med att stänga av el

till både dator och modem, då du kopplar in modemet.

 

Jag hade samma problem då jag anslöt mitt modem och fick det tipset från modemtillverkaren.

Samma sak gäller om man skall koppla in en D-link.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låt modemet stå avstängt i 20-30 minuter, slå sedan på det med mac'en ansluten.

 

telia använder sig av "mac adress låsning" och det tar ett tag innan du kan ansluta en ny dator till modemet och få ip adress. så det går inte att bara swappa över till en ny dator och få ip adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag körde med kabel och växlade mellan Windows och Mac var jag tvungen att stänga av modemet en stund (tror det var minst en halvtimme). Sedan fungerade det, men jag var tvungen att göra så varje gång jag växlade mellan Windows och Mac. Jag hittade en förklaring till det, men kommer tyvärr inte ihåg det.

 

Med trådlöst fungerar det direkt.

 

Edit: Där ser man, andra är mycket snabbare och hade dessutom förklaringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm, macen fungerar mycket bra trådlöst. Om du känner någon som äger en trådlös router kan du låna hem den och prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...