Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple inte längre störst på MP3 i Sverige


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

1542957348.jpg

Svenska IT Research släppte under fredagen sin rapport om läget på den svenska MP3-spelarmarknaden under årets tredje kvartal. Föga förvånande sjönk försäljningen av hårddiskspelare kraftigt. Något förvånande var dock att Apple inte sålde flest spelare.Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Creative är störst är inte så konstigt. Man säljer billigt skräp överallt... :bla: .... vem har inte en eller ett par trasiga Creativespelare....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är det väl först nu som mina kompisar har börjat titta på iPod istället för andra märken. Apple-skeptisismen sitter djupt i Sverige! Jag tror många väljer Walkman-mobiler istället men det syns väl inte i den här undersökningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Creative är störst är inte så konstigt. Man säljer billigt skräp överallt... :bla: .... vem har inte en eller ett par trasiga Creativespelare....?

 

 

Jag har två trasiga här hemma :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Creative är störst är inte så konstigt. Man säljer billigt skräp överallt... :bla: .... vem har inte en eller ett par trasiga Creativespelare....?

Jag tror att det beror mer på att konsumenter föredrar flash-spelare, spelare som borde vara betydligt mindre känsliga för rörelse, tillfällen då vi faktiskt använder en musikspelare ("Mp3-spelare" låter så föråldrat och "WinPC-aktigt").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander

DN.se skrev vad det gäller den undersökningen att Apple visserligen inte sålde flest spelare, men de hade iaf störst omsättning på MP3-spelare i Sverige. Så de är störst på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det beror mer på att konsumenter föredrar flash-spelare, spelare som borde vara betydligt mindre känsliga för rörelse, tillfällen då vi faktiskt använder en musikspelare ("Mp3-spelare" låter så föråldrat och "WinPC-aktigt").

 

Det är sant. Vi har annars tre trasiga Creativespelare. Äldste sonen blev nöjd. Han fick en 128 MB i födelsedag när den kom. Den pajjade efter mindre än ett år så han fick en 256 MB på garantin som pajjade efter mindre än ett år så han fick en 512 MB med radio på garantin som jag tror fungerar fortfarande..... De mindre barnen har pajjat minst en. Varför köper jag dem då? Jo det var innnan de började pajja i parti och minut....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

jag har haft 2 trasiga Creative. Jag hatar Creative. Inte för att iPod är nåt under, men den har iaf hållt ihop. iRiver tycker jag gör riktigt sköna spelare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Creative är sån skit, varför köper ni dom då ? (och dom flesta verkar ju ha det som en slags grundinställning, förutfattad mening om man så vill, så att man skulle märka det först efter att ha köpt ett par stycken verkar inte helt rimligt)

Jag skulle vilja lägga fram teorin att den som köper en iPod för, säg, 150% av priset som motsvarande Creativspelare kostar, där designen är lika viktigt som funktion, är betydligt mer rädd om den än när man köper en Creativespelare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Creative är sån skit, varför köper ni dom då ? (och dom flesta verkar ju ha det som en slags grundinställning, förutfattad mening om man så vill, så att man skulle märka det först efter att ha köpt ett par stycken verkar inte helt rimligt)

Jag skulle vilja lägga fram teorin att den som köper en iPod för, säg, 150% av priset som motsvarande Creativspelare kostar, där designen är lika viktigt som funktion, är betydligt mer rädd om den än när man köper en Creativespelare...

 

Jag vet inte hur du menar. Som jag skrev ovanför hade vi köpt flera stycken när de började gå sönder. Om jag hade haft en förutfattad negativ mening om Creativespelaren skulle jag väl inte ha köpt dem.... det ju väldigt svårt att jämföra Creative och iPod eftersom vi går över till iPod nu. För en relevant jämförelse bord man haft båda parallellt vilket är lite orimligt. Eftersom väldigt många brättar om trasiga Creativespelare så är det ju svårt att INTE dra slutsatsen att det är dålig kvalite. Det var väl inte så svårt att förstå? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft två ipoddar (nano och nu en touch). Båda låter helt ok, men min Creative Jukebox 3 från 2002 låter faktiskt bättre. Den e sjukt mycket större, visst, men den låter fortfarande bättre.

 

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är det väl först nu som mina kompisar har börjat titta på iPod istället för andra märken. Apple-skeptisismen sitter djupt i Sverige! Jag tror många väljer Walkman-mobiler istället men det syns väl inte i den här undersökningen.

 

Håller med.

 

Tycker att det är först nu som gemene man vet vad en iPod är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Om Creative är sån skit, varför köper ni dom då ? (och dom flesta verkar ju ha det som en slags grundinställning, förutfattad mening om man så vill, så att man skulle märka det först efter att ha köpt ett par stycken verkar inte helt rimligt)

Jag skulle vilja lägga fram teorin att den som köper en iPod för, säg, 150% av priset som motsvarande Creativspelare kostar, där designen är lika viktigt som funktion, är betydligt mer rädd om den än när man köper en Creativespelare...

 

precis som Axelman så fick jag och syrran var sin Creative, som gick sönder, vi fick en ny på garantin, även den gick sönder. Då gav bägge två upp

 

min mamma lyssnade inte och köpte också en Creative. I vilket skick den är nu låter jag vara osagt ;)

 

Creative, både som jag själv upplevt de, och som mina vänner upplevt de, är inget annat än billigt skräp.

 

Varför skulle jag vara mer rädd om min iPod? Det är jag inte, den håller iaf, just för att den är av bättre kvalitet. Mitt och Axelmans delade "hat" mot Creativespelare bottnar inte i att vi är frälsta på iPoden på något sätt, utan det handlar helt enkelt om att Creative i vårt tyckte gör riktigta skitspelare, något som vi nu uttryckte i en tråd som behandlade mp3-spelare i allmänhet och Creative och iPod i synnerhet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis som Axelman så fick jag och syrran var sin Creative, som gick sönder, vi fick en ny på garantin, även den gick sönder. Då gav bägge två upp

 

min mamma lyssnade inte och köpte också en Creative. I vilket skick den är nu låter jag vara osagt ;)

 

Creative, både som jag själv upplevt de, och som mina vänner upplevt de, är inget annat än billigt skräp.

 

Varför skulle jag vara mer rädd om min iPod? Det är jag inte, den håller iaf, just för att den är av bättre kvalitet. Mitt och Axelmans delade "hat" mot Creativespelare bottnar inte i att vi är frälsta på iPoden på något sätt, utan det handlar helt enkelt om att Creative i vårt tyckte gör riktigta skitspelare, något som vi nu uttryckte i en tråd som behandlade mp3-spelare i allmänhet och Creative och iPod i synnerhet

 

Alltså, det var en enkel uppriktig fråga bara. Föörsäljningssiffror säger ju egentligen ingenting annat än hur mycket man säljer, men sett över en längre tid (och mp3 spelaren som produkt är ju tämligen etablerad idag, och dom flesta är idag inne på åtminstone sin 3:e eller 4:e spelare) så tycker jag det är att idiotförklara alla dessa människor som köper, i det här fallet en Creative.

Sen tycker jag inte alls det är konstigt att det rapporteras många fel (om så är fallet) om det skulle innebära att det är en produkt som är dålig, applicera samma logik på datorer så är MacBooken t.ex. av motsvarande dåliga kvalité, om inte ännu värre, det finns helt enkelt andra förklaringar och mekanismer bakom, som förklarar en del av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det var en enkel uppriktig fråga bara. Föörsäljningssiffror säger ju egentligen ingenting annat än hur mycket man säljer, men sett över en längre tid (och mp3 spelaren som produkt är ju tämligen etablerad idag, och dom flesta är idag inne på åtminstone sin 3:e eller 4:e spelare) så tycker jag det är att idiotförklara alla dessa människor som köper, i det här fallet en Creative.

Sen tycker jag inte alls det är konstigt att det rapporteras många fel (om så är fallet) om det skulle innebära att det är en produkt som är dålig, applicera samma logik på datorer så är MacBooken t.ex. av motsvarande dåliga kvalité, om inte ännu värre, det finns helt enkelt andra förklaringar och mekanismer bakom, som förklarar en del av det.

 

Man kanske ska vara tyst med att man har en tre-fyra trasiga Creativespelare...... :totaltgalen: Hur i hela friden kan du få det till att man idiotförklarar folk???? Om det är något så är det konsumentupplysning :utskallning:!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft två ipoddar (nano och nu en touch). Båda låter helt ok, men min Creative Jukebox 3 från 2002 låter faktiskt bättre. Den e sjukt mycket större, visst, men den låter fortfarande bättre.

 

T

 

Jag har en sådan också och den är helt suverän som biljukebox inkoplad till min Sony bilstereo.Slipper en massa cd skivor liggande överallt i bilen. Köpt till ett par nya batterier från ebay för under 400 spänn och den klarar över 15 timmar speltid med dessa.

Fördelen med denna spelare är att den läser in 10-20MB i sin flashminne och kan under tiden spinna ner hdd-n som sparar på batterierna och som du säger den låter bra också :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är jag frälst av iPod. Älskar att skrolla runt och kolla på Podcast. (Och musik)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föörsäljningssiffror säger ju egentligen ingenting annat än hur mycket man säljer, men sett över en längre tid (och mp3 spelaren som produkt är ju tämligen etablerad idag, och dom flesta är idag inne på åtminstone sin 3:e eller 4:e spelare) så tycker jag det är att idiotförklara alla dessa människor som köper, i det här fallet en Creative.

Du lägger alldeles på tok för mycket vikt i vad många andra gör. Har du frågat dem vad de tycker?

Dessutom avskriver du ditt eget kritiska tänkande och omdöme om saker och överlåter det till andra genom detta ständiga hänvisande till vad de flesta andra gör. Hur vore det med att tänka lite själv för omväxlings skull?

 

Jag för min del lyssnar till mitt eget omdöme först, jämför det med andras åsikter och lägger väldigt liten vikt på vad andra gör, om jag gjort det så hade jag väl köpt en PeCe istället. ;)

 

Dessutom är det en väldig skillnad i felfrekvens om en eller ett par procent MacBooks är trasiga jämfört med 30, 40 eller kanske rent av 50% trasiga Creative-spelare. Apples datorer har dessutom fått oproportionerligt mycket media-exponering genom åren, se iPhone som bara ett exempel, och kanske det beror på allt skryt om att Apples apparater bara funkar?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lägger alldeles på tok för mycket vikt i vad många andra gör. Har du frågat dem vad de tycker?

Dessutom avskriver du ditt eget kritiska tänkande och omdöme om saker och överlåter det till andra genom detta ständiga hänvisande till vad de flesta andra gör. Hur vore det med att tänka lite själv för omväxlings skull?

 

Det är just det jag menar med att idiotförklara människor, varför menar du att människors agerande (och konsumtion) inte speglar dom som människor ? Är det bara när man köper en produkt från Apple som man kan sägas ha gjort ett aktivt val genom kritiskt granskande ?

Du vill få det till att man köper en andra eller tredje Creativespelare (för att ta aktuellt exempel) trots att man egentligen tycker den är dålig, och DU vet ju att alla Apples produkter skulle svara mot deras behov på ett bättre sätt, varför ser inte marknaden ut så då menar du ? Det måste vara jättejobbigt att leva i en värld där människor inte vet sitt eget bästa och där Apple inte har den status dom borde ha-

 

Har DU frågat dom vad dom tycker ? (och, eftersom jag vet att du inte har gjort det, är det inte mer rimligt tycker du, att anta att dom gjort ett aktivt val i linje med vad dom vill, istället för det omvända ? ungefär som att vi väl får anta att resultatet på valnatten visar...ja...eller är det samma sak där, dom vill egentligen samma sak som du men vet inte hur dom ska uttrycka det bara ?)

 

Sen är det ju inte så att jag, bara för att jag väljer att inte påtvinga mina åsikter, mitt tänkanden och omdöme,på andra, avskriver mig rätten, eller möjligheten, till det, men jag inser att andra människor, med andra erfarenheter, andra behov, genom sitt kritiska tänkanden, kan komma fram till andra slutsatser än mig, och att dom sen låter det speglas i sina handlingar, det kanske är något för dig att reflektera över...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här hör inte hit men ett litet forumtips kan ju vara att undvika ord som t ex idiot eftersom det svårligen kan uppfattas som annat än personangrepp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att många som skulle köpt en ipod väntar med att köpa en mp3 spelare, dom väntar på att köpa både en ipod och en telefon innanför samma skal därav tappet i försäljning :P

 

Kallas iphone :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog aldrig köpt en iPod om det inte vore för att jag fick den gratis när jag köpte min MacBook. Hade nog köpt en iRiver i annat fall. Kan egentligen inte säga vad jag har emot iPod (det är ju en bra spelare), men någonting är det. Kanske bara är att den är så kommersiell. Tycker var och varannan människa har en iPod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...