Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trådlöst nätverk


Jocke_um

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag var hemma hos en kompis ikväll och hans inneboende och jag började snacka om nätverk. Han sa att dom inte kör med trådlöst nätverk för grannarna kan ju ta sig in på deras trådlösa nätverk och köra genom dom - gratis, och sega ner deras lina.

Jag frågade om inte deras grannar är tvugna att skriva in lösenord för att ta sig in på deras nätverk, men han sa att "nä, inget sånt behövs. dom får upp en lista över trådlösa nätverk närheten och trycker bara på det så är dom inne i det."

 

Jag blev ju hispig när jag hörde detta eftersom att jag kör med trådlöst nätverk här hemma.

Jag har inte gjort några särskilda inställningar med det. Jag har bara installerat det och kör bara med WEP-lösenord. Jag trodde att det skulle räcka, men kanske inte?

 

Kan jag göra nåt för att det ska bli säkrare och för att te.x grannarna inte ska kunna komma in på mitt nätverk?

Kör med det trådlösa modemet från Bredbandsbolaget som följde med, om det spelar någon roll.

 

Tack!

Jocke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du med WEP måste personen som vill in ha lösenord, så du stänger i princip ute alla "vanliga" datoranvändare iaf. Dock är det relativt jättelätt att knäcka WEP, så de som kan lite mer eller bara googlar upp första bästa WEP-crackingprogram kommer kunna använda sig av din lina.

För att säkra ditt nät så mycket som möjligt skall du använda WPA2 med AES-kryptering istället. Har ingen aning om hur BBBs trådlösa modem ser ut, men med största sannorlikhet har den stöd för WPA2.

Det går även att säkra ytterligare genom att göra så att endast datorer med känd MAC-adress kan koppla upp sig, så du kan ju se efter ifall det finns några sådana möjligheter BBB-mojängen också.

 

Värt att veta är väl att det inte går att säkra upp sig till 100% hur du än gör, eftersom någon som verkligen vill ändå kan ta sig in, men om du kör WPA2 samt begränsar till kända MAC-adresser så bör du hålla ute 99.99% av alla skurkar iaf, samt definitivt 100% av alla vanliga datoranvändare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. WPA2, alltså? Jag gick in i nätverksinställningar och ändrade från WEP till WPA2 Personal. Men jag har ingen aning om jag har gjort rätt. Jag kan ingenting. Jag var inte tvungen att ändra lösenord eller nåt sånt, jag ändrade bara från WEP till WPA2 Personal. Internet funkar fortafarnade iaf. Vad behöver jag göra egentligen? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. WPA2, alltså? Jag gick in i nätverksinställningar och ändrade från WEP till WPA2 Personal. Men jag har ingen aning om jag har gjort rätt. Jag kan ingenting. Jag var inte tvungen att ändra lösenord eller nåt sånt, jag ändrade bara från WEP till WPA2 Personal. Internet funkar fortafarnade iaf. Vad behöver jag göra egentligen? :)

 

Det är ju precis vad du ska göra :ThumbsUp:

Tänk också på att välja ett långt och bra lösenord, och macfiltrering borde du kunna sätta på nånstans inne bland inställningarna...

 

Sen har du nästan ett fort ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"nä, inget sånt behövs. dom får upp en lista över trådlösa nätverk närheten..."

Ni glömde nämna att man kan dölja nätverket också. Det är bara att leta bland inställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...