Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Haft Imac i halv år, vad tycker jag?


DruttenSE

Rekommendera Poster

Hej

Ja, snart har jag haft min Imac i halv år och efter att ha varit Windows körare sedan jag lämnade Amigan så är jag helt positiv över det hela.

 

Ett stort tack till det här forumet som har gjort att jag nu mera sitter med en mac istället för en PC och det är dess djupa kunskap i dom frågorna jag hade innan jag köpte macen.

 

Eftersom jag hade en del program som jag inte ville skiljas ifrån så ställde jag frågorna i forumet och fick svar väldigt snabbt men de som verkligen fick mig att välja Macen förre PC var när jag ringde min svåger och fråga vad han pyssla med eftersom han lätt lite frånvarande i telefon. "Jag har lyckas krascha frugans ny pc med Vista på och nu vet jag inte hur jag ska få ordning på det." Det var de som gjorde att jag verkligen bestämde mig, att jag köper mig en mac.

 

Nå vad har hänt under det här halv året som har gått kan fråga och vad är positivt och negativt med macen.

 

Först jag köpte Leopard för att uppgraders från tiger men jag bytet tillbaka till tiger efter en vecka eftersom den viktigaste funktionen ville inte fungera som jag ville.

 

Men annars funka Leopard som de skulle.

 

Jag vänta tills första uppdateringen fanns för Leopard innan jag installera om den till Leopard.

 

Gillar enkelheten när man ska göra något, ta t.ex. det här med att flytta över från en DVI kamera till macen, en firewire kabel in i macen och andra ändan i kammarns, sedan igång med Imovie ställer sedan kameran på pc eller liknade, starta sedan den och vips kommer det fram ett fönster som frågar om man vill importera filmen automatiskt eller inte man säger det sista och går dricker kaffe sedan efter en timma kan man börja redigera filmen.

 

Klart fördel är att jag kan via Chicken VNC kan styra min "Server" som mina bilder och filmer ligger på utan problem men även att kunna köra Parrelles för att kunna köra XP för även om jag gillar macen förre pc så har xp sidan ett program som jag inte har hittat något liknade och det är programmet Photoimpact och de är det enda orsaken till att jag kör VM på macen.

Hade funnits liknade på macen så hade xp legat kvar i lådan över värdelösa CD skivor B)

 

Tittar vi nu vad som inte har funka med macen så är det mest hårdvaror grejer.

Jag har bytt mitt trådlösa tangentbord en gång p.g.a att tagenterna fastnade när man skrev vilket kändes fel, sedan har mus lagt av när det gäller scrollhjulet men de gör ingeting för jag har en blåtands logitech mus som jag har nu och den har mera knappar så jag kan programmera dom med olika funktioner.

 

Annars har det inte varit något som har strulet mera än de vanliga med kraschande program inte samma utsträckning som de hade varit om jag hade en PC.

 

Har jag under den tiden blivet religiös och macfrik då?

Inte om man ska gå efter testen som Macworld hade för en vecka sedan, för enligt den så är jag bara macfrik till 42 % (och jag jobbar på det ;) )

 

Skulle jag rekommendera macen till någon?

Där skulle jag säga verkligen JA för enklare dator får man leta efter och allt prat om att programmen till macen skulle kosta skjortan är verkligen fel (Ilife 745 kr, Iwork 745 kr, Leopard 1195 kr)

 

Sist men inte minst, blir min nästa dator en mac?

 

DE KAN GE ER FAN PÅ :rockapa:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

jag gillar att läsa dina trådar, för de är alltid långa och det är skoj att läsa långa inlägg ibland :D

 

kul att du trivs med macen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bytte för 3 månader sen super nöjd jag med ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, otroligt läsvärd text Leif! Är härligt att höra någon nybörjare ge tillbaka till communityn samtidigt som man får reflektioner över hur det vara att byta platform.

 

PS: Detta är första gången på över ett (kanske 2) år som jag skriver något på Macworld, var bara tvungen att göra det.

 

PPS: Extra plus för omnämnadet av Amigan! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan det är ju bara en dator...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...försöker jag intala mig ganska ofta;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

masspier4lobster

Jag kan bara instämma med Leif, jag har aldrig varit så nöjd med en dator, allt inklusive Leopard bara fungerar utan strul. Vill samtidigt passa på och tacka alla på detta forum för en alldeles lysande snabbhet att svara på frågor, samt hjälpa strandsatta med problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaha, lika bra att passa på och tacka, tycker jag med. ^_^

 

Blev Mac-ägare i januari i år och blev omedelbart förälskad. Allt har inte fungerat perfekt (när gör det någonsin det?), men nära nog. Och väldigt mycket bättre än när jag körde Fönster. (Hade förresten också Amiga innan jag bytte till pc-världen...!)

 

Jag hade då en Win-laptop, som jag efter ett tag märkte att jag i princip aldrig använde mer. Så jag har sålt den nu. Jag har även slängt min gamla stationära Win-dator eftersom den inte tålde flytten i somras. Och detta skriver jag på min nästan nya iMac, som jag köpte för någon vecka sedan.

 

Komplett switcher, således. Och under tiden har jag fått (och försökt ge, när jag kunnat) hjälp i detta underbara forum. Ni är otroligt trevliga. Nåja, de flesta av er i alla fall. Hahaha! :P

 

Enda "nackdelen" är att jag inte längre fungerar lika bra som telefonsupport till mina vänner och släktingar. När de frågar hur de lättast ska föra över och retuschera sina bilder från digitalkameran, får jag bita mig i läppen för att inte säga "köp en Mac". I stället säger jag "ehh, det var så länge sedan jag använde Windows, så det minns jag inte".

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma i kören :P

 

Är också en gammal Amiga nörd (A500, A2000 :wub: , A4000) sedan ett antal DELL och hemmabygge maskiner, men har aldrig varit så nöjd med någon dator som efter jag bytt till Mac.

 

kiwi: känner igen det där med att vara supportfunktion till allai omgivningen, antalet suportärenden har minskat kraftigt sen man kunde börja säga som dig..att jag kommer inte ihåg hur man gjorde det i windows :lol: sen brukar jag tillägga är det inte som på macen att det bara är att koppla in / att dra och släppa, då brukar de få en något plågad uppsyn :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag under den tiden blivet religiös och macfrik då?

Inte om man ska gå efter testen som Macworld hade för en vecka sedan, för enligt den så är jag bara macfrik till 42 % (och jag jobbar på det ;) )

Själv anser jag mig ha blivit Macfrik men fick bara 33% så jag anser att 42% är en ganska hög poäng. Fast att jag bara fick 33% beror mest på att jag inte har någon iPod och gjorde testet på jobbPC istället för hemma på Macen.

 

Skulle jag rekommendera macen till någon?

Där skulle jag säga verkligen JA för enklare dator får man leta efter och allt prat om att programmen till macen skulle kosta skjortan är verkligen fel (Ilife 745 kr, Iwork 745 kr, Leopard 1195 kr)

I dag finns ju även många gratisprogram till både PC och Mac men visst är Apples egna program otroligt prisvärda.

 

 

Sist men inte minst, blir min nästa dator en mac?

 

DE KAN GE ER FAN PÅ :rockapa:

Jag kan bara instämma.

 

 

Sedan verkar alla ha kört Amiga här fast jag kanske får vara med ändå fast jag hade en Atari istället. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken funktion var du missnöjd med?

 

Uppgraderade själv nyss till leopard och är jätte nöjd, hade dock hoppats på att time machine skulle fungera via trådlöst nätverk till en extern hårdisk inkopplad i airport extreme. Men det var bara framtidsplaner så därför sänker inte det betyget, en anställd på Macsupport sa att Apple jobbade på en uppgradering som skulle göra det möjligt, men jag vet inte om han var riktigt ärlig. Är det någon annan som hört något liknande?

I vilket fall som helst har macen varit som en gåva från ovan, hade nästan gått så långt som att kasta ut pc:n genom fönstret.

Och det var mitt första forum inlägg någonsin...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Leif för det intressanta inlägget detta gör mig bara ännu mer bestämd att införskaffa en iMAC,är som sagt fortfarande pc ägare men det är snart ett minne blott ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...