Jump to content
Just nu i M3-nätverket

MBP till Samsung 40" HD-READY LCD-TV

Jägermeister

Recommended Posts

Jägermeister

Hej alla glada forumiter! =)

Jag har just köpte HDMI-DVI och Toslink-3.5mm kablar så jag får styr på ljud och bild till min externa hemmabio. Ljudet fungerar perfekt, när jag t.ex. kör en x264-film i VLC så puffar den ut 5.1 ljud till mina högtalare. Bilden är dock inte lika tillfredställande, jag vill köra Skärmdubblering helst - jag tycker det är väldigt mycket smidigare än att köra det andra normala läge. Råder ni mig att använda det 'vanliga'/förlängda läget eller att använda skärmdubblering? Hur som helst; bilden jag får på tvn - oberoende av vilken upplösning jag väljer - är för liten. Det blir alltså en svart list runt hela bilden, förutsatt att jag inte valt att sträcka ut hela bilden till "maximal yta" för TV-utgången, men väljer jag detta så beskär TVn bilden. Den justeras efter bredden. Således försvinner topp (meny) och botten (Dock) utanför skärmen. Detta resulterar i problem då jag vill komma åt dessa samt att undertexterna till en film kapas.

Kan ni hjälpa mig att få bilden korrekt? Har ni några tips?

Tack för er hjälp!

Mvh, Jonas

Thomas Ytterberg

Lite äldre Samsung-modeller brukar endast pixelmappa på vga-anslutningen. Så kör med vga istället.

Jägermeister
Lite äldre Samsung-modeller brukar endast pixelmappa på vga-anslutningen. Så kör med vga istället.

Tack för ditt svar.

Men VGA stödjer väl inte HD-upplösning? Eller misstar jag mig?

Eller misstar jag mig?

Både och.

VGA är både kontakt och en bildstandrad med dålig upplösning och är därmed inte HD. Men de signaler du kan skicka via en VGA-kontakt (SVGA, XGA och allt vad de heter) kan mycket väl vara HD.

Jägermeister
Både och.

VGA är både kontakt och en bildstandrad med dålig upplösning och är därmed inte HD. Men de signaler du kan skicka via en VGA-kontakt (SVGA, XGA och allt vad de heter) kan mycket väl vara HD.

Jo precis, att jag kan skicka HD material via VGA vet jag - men frågan är vad jag får ut. Jag vill ju få ut samma kvalitet och inte "S-video skräp" =P

Jo precis, att jag kan skicka HD material via VGA vet jag - men frågan är vad jag får ut. Jag vill ju få ut samma kvalitet och inte "S-video skräp" =P

Det ska bli HD, men som Thomas Ytterberg skrev: Det beror allt på TVn det! Kolla manualen om den stödjer datoranslutning och i så fall på vilken upplösning.

Jägermeister
Det ska bli HD, men som Thomas Ytterberg skrev: Det beror allt på TVn det! Kolla manualen om den stödjer datoranslutning och i så fall på vilken upplösning.

TVn har ett PC IN som är VGA. Men den har ju även HDMI IN (fast den är väl egentligen tänkt för t.ex. satellitmottagare eller liknande, vet ej 100% säkert. Jag har iaf DVI-HDMI kabel nu ju så jag körde in MBPn där (i HDMI IN). Jag får väl testa med VGA-DVI då.

Återkommer...

Jägermeister
TVn har ett PC IN som är VGA. Men den har ju även HDMI IN (fast den är väl egentligen tänkt för t.ex. satellitmottagare eller liknande, vet ej 100% säkert. Jag har iaf DVI-HDMI kabel nu ju så jag körde in MBPn där (i HDMI IN). Jag får väl testa med VGA-DVI då.

Återkommer...

Enligt uppgift är det tydligen VGA-VGA som gäller, samt en VGA-DVI adapter (helst från Apple av ngn anledning...).

Så nu har jag en ClickTronic kvalitets-VGA-VGA, DVI-VGA adaptern var slut i hela Europa menade inLife försäljaren så jag skrev upp mig på reservationslistan och får vänta. Under tiden kör jag en noname DVI-VGA adapter. Fungerar bra så när som att det trots allt blir lite svart list kvar runt bilden. Eller i det bästa läge är det bara 1 cm svart list på höger sida om bilden, samtidigt som bilden kapas ca. 1 cm på vänster sida, om jag skulle kunna knuffa bilden 1 cm åt höger skulle alltså alla mina bekymmer vara över. Men icke har jag lyckats med detta trots anv. av SwitchResX och DisplayConfigX. Det förstnämnda buggade så nu kör jag det senare.

Snälla, har ni några tips på hur jag kan lösa detta? Som van PC användare (vilken har nVIDIA 7800 GTX) var detta inga problem. Nu är det ju Mac och nVIDIA 8600 GT. Jag hajjar inte att det inte finns enklare metoder. I Windows var det bara högerklicka nere i aktivitetsfältet och välja att klona bilden med TVn som primär skärm (då optimeras upplösningen för TVn), sedan gör en inställning en gång för alla vad gäller storlken/formatet på bilden såden passar in perfekt i rutan. Det blir lite custom men fungerar perfekt, proportionsförvrängningarna är så små att det inte märks av det minsta.

Men, nu till saken - hur löser jag detta på min MBP?

Tack på förhand!

Btw, rekommenderar ni VLC för uppspelning av .mkv x264?

PS. När jag väljer HDTV 720p från DisplayConfigX upplösningarna passar bilden in perfekt, men då jag kör igång en film (jag kör VLC) så kommer likförbaskat en duktigt fet och osymmetrisk svart list in runt bilden. Helt värdelöst.

Min TV är som sagt en Samsung 720p, ca 2 år gammal och har VGA som PC IN och en upplösning på 1366x768, 16:9.

Tack för er hjälp!

varför väljer du 1280*720 i upplösning när din panel har 1366*768? självklart får du då inte optimal bild.

Släng alla displayconfig x ditta o datten o vad det heter, behövs inte, är helt meningslöst och kan i ditt fall bara försämra och inte förbättra.

Du ska koppla din mac med vga kabel till din tv, det är allt fysiskt som du ska göra, sedan går du in under bildskärmsinställningar och väljer rätt upplösning för din panel dvs 1366*768 sen är det klart och fungerar.

Varför krångla till det?

Jägermeister
varför väljer du 1280*720 i upplösning när din panel har 1366*768? självklart får du då inte optimal bild.

Släng alla displayconfig x ditta o datten o vad det heter, behövs inte, är helt meningslöst och kan i ditt fall bara försämra och inte förbättra.

Du ska koppla din mac med vga kabel till din tv, det är allt fysiskt som du ska göra, sedan går du in under bildskärmsinställningar och väljer rätt upplösning för din panel dvs 1366*768 sen är det klart och fungerar.

Varför krångla till det?

Hur vet du att programmen kommer försämra det? För övrigt tankade jag ner programmen för att 1366x768 inte fanns som förval under bildskärmsinställningar.

Vidare svarar inte TVn logiskt mot de upplösningar jag testar. Som jag nämnde passade exempelvis HDTV 720p preset prima på alla sätt ända tills jag startar en film. Medan 1600x900 som bör sträcka sig långt utanför bildytan bara täcker upp en 4:3 yta i mitten på TVn, anpassad efter höjden.

Nåväl, jag testar väl att ta bort alla tredjeparts freeware och ser hur det går då - inte för att jag inte redan har testat just det men visst..

Thomas Ytterberg
Vidare svarar inte TVn logiskt mot de upplösningar jag testar. Som jag nämnde passade exempelvis HDTV 720p preset prima på alla sätt ända tills jag startar en film. Medan 1600x900 som bör sträcka sig långt utanför bildytan bara täcker upp en 4:3 yta i mitten på TVn, anpassad efter höjden.

Normalt får du möjligheten att växla mellan 4:3- och 16:9-bild via teven så pröva det på samsungen.

Den upplösning du bör pröva via Displayconfig X är 1360x768 vid 60 Hz.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...