Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny intern hårddisk- vill ha automatisk backup


boevil

Rekommendera Poster

Jag har haft en intern 80GB intern hårddisk, har nu köpt en 500GB hårddisk som jag har jag också har stoppat in i min G5:a. Jag vill ha den nya hårddisken som backup- bla.

 

Så här vill jag ha det:

 

Jag skulle vilja ha en automatisk backup av det som jag har på min 80GB-till min 500Gb, dvs när jag har ändrat något på 80 GB :aren vill jag att det skrivs till 500 GB-aren. Kan man sköta det här med "RAID" ... som jag inte vet nå't om?

 

På 500GB-aren vill jag också installera Leopard, jag bör väl partionera hårddisken då? ska det vara 80 / 420 GB ?

 

 

Ja, är det nå'n som vet hur man gör?

 

ps. Jag vill helst slippa röra nå't på den befintliga 80GB...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerar du Leopard så har du redan Time Machine..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerar du Leopard så har du redan Time Machine..

 

Men det är ju åt "fel håll" - det är 80GB-hd:n med Tiger/Classic som ska backupas till till den andra hd:n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste galet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste galet..

 

Är tanken att dela 500 GB i två eller fler partitioner, varav du tänkt ha Leopard på en partition.

Sedan köra backup från 80 GB till en annan partition på 500 GB.

 

Finns ju SuperDuper som du kan schemalägga, men det finns ju mer sofistikerade program som Retrospekt osv...

 

Jo, so har jag tänkt... har också tänkt på superduper.. men borde man inte kunna göra nå'n form av RAID-

 

Jag vet inte hur raid fungerar men har för mig att raid kan använda två diskar och automatiskt spara filerna till två diskar .. eller ... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag ändrade mig och du hann citera

 

Aldrig testat mede RAID, men om du startar Skivverktyg och kollar i dess Hjälp, så finns där lite att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst hjälp avsnitten.... det verakr som om jag ska använda "Speglad Raid".. tror jag.. ?

 

Men jag törs inte riktigt...

 

Vad händer egentligen om jag drar min HD80 till min HD500GB som RAID.. o som speglad,,, kopierar den öbver vad som finns på 80:an eller.. ? är 80:an oförändrad eller .. och kan man vara säker på att kopiering fungerar.. jag skulle villja ha lite mer information.. var hittar man det ?

(Skriven på relativt lättfattlig svenska eller engelska)

 

 

Hade MacWorl nå't reportage om RAID ... ? minns inte --- får väl leta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med att partitionera en disk och raid:a en av partitionerna mot en annan disk låter inte helt praktiskt om jag ska vara ärlig. Jag har precis gjort en spegel-raid i min PM G5:a. Men jag gjorde det enklaste(?) som jag rekommenderar att du också gör; installerade TVÅ likadana 500 GB-diskar och ställde in spegel-raid och nu är datorn lite säkrare + att jag använder den som filserver för övriga datorer hemma.

 

 

 

 

Säljes: 300 GB SATA-disk + 150 GB... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med att partitionera en disk och raid:a en av partitionerna mot en annan disk låter inte helt praktiskt om jag ska vara ärlig. Jag har precis gjort en spegel-raid i min PM G5:a. Men jag gjorde det enklaste(?) som jag rekommenderar att du också gör; installerade TVÅ likadana 500 GB-diskar och ställde in spegel-raid och nu är datorn lite säkrare + att jag använder den som filserver för övriga datorer hemma.

Säljes: 300 GB SATA-disk + 150 GB... :-)

 

Det får kanske bli mitt nästa projekt... men kan man spegla hela disken om den är partitionerad? Jag tänker ha både Tiger/Classic och Leopard på min G5:a.

 

Jag har just ägnat två timmar tillsammans med SuperDuper - vi kopierade originaldisken till en 80GB partition på 500 GB-aren.

 

Vi får se vad vi gör härnäst :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha lite mer flexibla lösningar eller bygga på efter hand med RAID så ska du nog titta på SoftRaid.

 

Verkar bra.. men ganska dyrt $129.00.. får se om jag har behovet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...