Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hypercard


jpalme

Rekommendera Poster

Jag har flera för mig mycket viktiga applikationer i Hypercard. Än så länge går det bra, för jag har en Mac som kan köra i Classic-läge. Men nästa gång jag måste uppgradera min dator blir det till en Intel-Mac, som inte kan köra Classic längre.

 

För att uppgradera köpte jag för dyra pengar Supercard, men det var en stor besvikelse. Deras automatiska översättare från Hypercard till Supercard klarade inte alls av mina Hypertalk-program, och de har tyvärr ingen bra dokumentation om hur man översätter från Hypertalk till Supertalk.

 

Funderar på att skriva om mina Hypercard-ark till Realbasic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att ladda ner en trial version av Revolution, http://www.runrev.com/

Såg att det finns en guide för hur man ska konv HyperCard stackar, http://support.runrev.com/resources/hypercard.php

 

Synd att Apple lade ner HyperCard :( Men satsa på att Applescript Studio i xCode istället för Realbasic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Min i HYPERCARD uppgjorda kokbok(receptsamling) är bara åtkomlig i OS9.

Söker ett alternativt program, men vill inte programmera från scratch.

Har hittat två kokböcker YummySoup! och MacGourmet.

Båda är tänkbara men inte idealiska.

Det måste finnas fler! - Det måste rimligen finnas någon som bygger på FileMaker!

Tacksam för rekommendationer!!!

(Skriva till Apple och be dem uppdatera Hypercard, men det har säkert gjorts för länge sedan om Apple nu varit intresserade ....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer i synpunkterna om HyperCard. Jag var tvungen att gå över från HC till REALBasic för säkert 10 år sedan (kodar ytterst sporadiskt). Gjorde för länge sedan (början på 90-talet) ett grammatikövningsprogram i HC. Tyvärr saknade HC en del funktioner, t ex tidmätning på en hyfsad skala.

 

Upplever inte RB som svårare direkt, så länge man gör enklare applikationer. Lustigt förresten att den här diskussionen kom upp nu...i det här århundradet.

 

Jag misstänker att FileMaker också borde gå för kokbokens del. Man kan automatisera en hel del procedurer. Använder själv FMP i kombination med RB. Båda funkar i Windowsmiljö.

 

Glöm HC om du vill sälja till folk utanför Mac-sfären.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Ingemar Ragnemalm
Prova att ladda ner en trial version av Revolution, http://www.runrev.com/

Såg att det finns en guide för hur man ska konv HyperCard stackar, http://support.runrev.com/resources/hypercard.php

Hur gick det, någon som testade Revolution? Det var ju tråkigt att höra att SuperCard inte dög, så då undrar man om det finns en annan väg.

Synd att Apple lade ner HyperCard :( Men satsa på att Applescript Studio i xCode istället för Realbasic.

Rena vansinnet, de satt med nyckeln till multimedia och kastade den i sjön. Troligen hänger det ihop med att någon viktig person slutade, och sedan fanns inte intresse, motivation och expertis kvar. Grejen är ju att ett stort företag inte är en homogen klump, varje bra produkt kommer från någon som tror på den och orkar driva den hela vägen till att den kommer i en låda på hyllan. Men sedan måste någon ta den vdare till låda 2.0 etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag fick Hypercard med min Macintosh + 1988.

 

Jag byggde en "Internetmiljö" utan att veta att det skulle komma att heta Internet några år sedan, en Hemsida dit man klickar sig från ca 100

andra sidor/buntar i mitt Hypercard. Jag valde t o m en ikon av ett "Hus" som länkknapp till ursidan/hemsidan (Bas som Hypercard benämnde det...).

 

Hela mitt hem, hela livet finns organiserat i Hypercard...till denna dag! Ett helt sanslöst enkelt, smart och roligt program.

 

Budget, bankaffärer, kassaböcker, hemmets samlade bibliotek, dagböcker m.m. länkade med varandra så att aktuella fält och siffror/data uppdateras i andra "buntar" om jag ändrar i en post i en specifik bunt/"applikation" (t ex bankernas räntehöjning, matar jag in nya räntan på våra lån i bunten "Banklån" så uppdateras samtidigt bunten "Hushållsbudget" där hushållets intäkter minskar med motsvarande belopp som räntehöjningen....och tusen andra fantastiska kopplingar och "program" för att förenkla tillvaron.

 

Jag lyckades exportera mitt Hypercard till nästa Mac, och nästa...mnen nu närmar sig vägs ände....

 

O vojne vojne.

Varför slängde Apple detta fantastiska programverktyg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hypercard var suveränt. Länge leve dess minne!

Min kokbok i Hypercard har jag nu överfört till ett kokboksprogramsom heter Yum (www.creativebe.com)

Hittade ingen genväg för överföringen, men nu fungerar min receptsamling igen.

Yum kostar 24 Euro, finns som gratis demo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Pengarna rullar...och jag får inte igång Hypercard.

 

Jag köpte en skiva Mac OS 9.2 och installerade i min G4 (Classic).

Jag kunde ändå inte få igång Classic mode.

 

Lämnade så in datorn och fick tillbaka den idag, "nu funkar Classic" sa handlarn.

 

Bra, men OS 9.2 vägrar starta Hypercard i alla fall. Det blir bara "gråa" oidentifierade

ikoner av mina buntar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...