Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mighty Mouse usla precision!


pyr

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har precis köpt en trådbunden Mighty Mouse. Jag är tillfreds med musen i stort, men jag har upptäckt något som stör mig alldeles oerhört. När jag använder musen utan musmatta beter den sig väldigt konstigt, ungefär som en trådlös mus med dålig täckning. Den segar, hackar etc. Klarar verkligen inte denna 500:- mus att köras på andra underlag än musmattor? Tilläggas bör att jag tidigare använt en Logitechmus för 100:- som fungerade alldeles ypperligt på detta skrivbord utan musmatta!

 

Uselt Apple!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det finns ljusa partier på underlaget eller musmattan så kan det påverka musen. Förut hade jag en musmatta som hade vit reklamtext. Då kunde pekaren sticka iväg rätt som det var. Nu har jag en svart som jag köpte billigt på Clas Ohlson och problemen jag förut hade har upphört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag använder en helsvart musmatta. När jag använder musmattan upplever jag inga större problem. Problemen uppstår i stället när jag kör musen direkt på skrivbordet. Skrivbordet är vitt och ganska "glatt". Men det konstiga är att min gamla Logitechmus (köpt för ca 2 år sedan för 100:-) fungerar alldeles ypperligt på detta underlag UTAN musmatta. Är optiken i Mighty Mousen verkligen totalt värdelös? Jag anser i alla fall att musen är obrukbar utan musmatta. Ingen fler som har detta problem, eller använder alla musmattor? Kanske är den trådlösa versionen bättre? Anledningen till att jag köpte trådversionen var att slippa de problem med Bluetooth-möss som många har (seg, hackig osv). Men tji fick jag! Funderar på att lämna tillbaka skiten om det inte finns någon lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Mighy Mouse är den segaste mus jag varit med om. Finns det verkligen inget sätt att snabba upp den? Har ställt in den på max i inställningarna men den är ändå hur seg som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Precision: Min trådlösa Mighty Mouse är helt värdelös, har jag fått ett måndagsex eller är den såhär dålig?

 

Mushastighet: Skriv följande i terminalfönstret;

 

defaults write -g com.apple.mouse.scaling 5

 

Siffran i slutet sätter nivån som ska vara högsta hastighet, normalt är siffran 3. Ändringen kräver en omstart för att fungera.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan man skaffa MouseZoom som är ett gratisprogram som justerar hastigheten.

Själv kör jag Logitech då deras möss är ljusår bättre och skönare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag Logitech då deras möss är ljusår bättre och skönare.

 

Ja jag håller med dig fullständigt, jag bytte ut min mighty mouse till en Logitech MX Revolution och det funkar hur bra som helst. Med styrhjulet vid tummen kör jag exposé, dashboard och spaces :) Mycket smidig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
bjoernowitsch
Ja jag håller med dig fullständigt, jag bytte ut min mighty mouse till en Logitech MX Revolution och det funkar hur bra som helst. Med styrhjulet vid tummen kör jag exposé, dashboard och spaces :) Mycket smidig.

 

Det finns en annan syn på den saken. Innan alla inlägg bara lovprisar Logitech, vill jag bara berätta vad jag har varit med om, och det i den här tråden:

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=93910

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APPLE LOVER

Ja, Mighty mousen är inte precis apples bästa pryl, mitt scrollhjull samla massa smuts jag resna väldigt ofta och nu har det slutat fungera helt o hållet går ej o scrolla men finns ingen smuts som går o ta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var någon som postade i annas tråd där man kunde posta sina supertipps att man kunde rulla kulat mot byxbenet. gärna jeans tyg. så fungerade den normalt igen. prövade själv tippset när kulan bara vill skrolla åt ena hållet. det hjälpte och var verkligen ett "super-tips" har du inte prövat det apple lover så är det ett super tipps jag delar med mig av :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch
Det finns en annan syn på den saken. Innan alla inlägg bara lovprisar Logitech, vill jag bara berätta vad jag har varit med om, och det i den här tråden:

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=93910

 

Jo, efter incidenten med min Logitech Trackman Wheel, tog jag med mig min gamla Apple-Mus (inte Mighty) till jobbet, och i dag har jag tagit hem min Mighty Mouse. I början blev det litet inkörningproblem. Att det skulle vara fel på scrollkulan har jag inte märkt, däremot hoppade pekaren plötsligt på skärmen, men jag misstänker att musen är känslig för underlaget. När musen hoppade, var underlaget slätt (ett papper), men bordet som jag har till Macen har en skrovlig yta som tydligen är mumsmums för den här musen. Nu flyter min Mighty Mouse hur fint som helst. Nu kan jag glömma Logitech! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag älskar alla mina 3 Mighty Mouses har en på jobbet också i en skitig lagermiljö, fungerar hur bra som helst. Däremot passar Logitechs möss inte mig känns som man måste sikta mycket noggrannare och tycker att markören darrar, fattar det inte men så är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

alltså ursäkta men ja kan inte hålla med alls mighty mouse är verkligen den dåligaste och sämsta musen ja någonsin ägt!

ja är ingen negativ kille, ja har bytt till MAC pga att ja gillar testa nytt (har kört PC win i över tio år) men precisionen är katastroffal. Finns det inget sätt att fixa detta eller är det till att köra en annan mus för min logitech mus slår appel musen med häst längder!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså ursäkta men ja kan inte hålla med alls mighty mouse är verkligen den dåligaste och sämsta musen ja någonsin ägt!

ja är ingen negativ kille, ja har bytt till MAC pga att ja gillar testa nytt (har kört PC win i över tio år) men precisionen är katastroffal. Finns det inget sätt att fixa detta eller är det till att köra en annan mus för min logitech mus slår appel musen med häst längder!

 

Byt mus då. Vad är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker musen är helt ok, kör med den i soffan, det är väl inte den bästa precisionen. Men vafn det funkar =) Den är ju snygg dessutom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker rent principiellt att vi accepterar för mycket skit! MightyMouse är väl "i princip bra" men att scrollningen slutar funka efter 2-3 månader är oacceptabelt. Vi ska drämma konsumentköplagen i Apple skrivbord och kräva en mus som fungerar i minst de två år som konsumentköplagen kräver.

 

Hej moderator!!!!! -Finns det någon möjlighet att lägga upp en namnlista där vi protesterar hos Apple över den dåliga musen?

:angry2: :angry2: :angry2: :angry2: :angry2: :angry2: :angry2: :angry2: :angry2: :angry2: :angry2:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej moderator!!!!! -Finns det någon möjlighet att lägga upp en namnlista där vi protesterar hos Apple över den dåliga musen?

:angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::angry2::angry2:

Utmärkt förslag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina funkar och har funkat hur bra som helst länge. Kan förstå att ni som drabbats av dåliga möss är besvikna, har ni provat att reklamera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara oerhört många som har problem med MightyMouse så det är alltid bra att få en uppfattning om hur många det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en trådlös och en trådad, och dom är 2 respektive 1,5 år.. Har fått rengöra scrollkulan genom att rulla den mot ett papper då och då, annars inga problem alls...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, Mighty Mouse är verkligen Apples sämsta produkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt mus då. Vad är problemet?

 

det måste va det bästa du kunde komma på som svar på min fråga?

ja har ju köpt musen och tangentbord från appel pga att jag antog

det skulle lira bäst ihop med varandra men ack va fel jag hade .

lika bra byta till Pc igen då eller vad tycker du ??? du har ju rätt bra svar

på frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som har problem med högerklicken på Mightymouse? (trådlös)

Ringde Apple efter en månad och fick byta till en ny som dock var lika kass. Orkade därefter inte lägga mer energi på det då jag utgick ifrån att den helt enkelt var dåligt byggd och att ytterligare en ny bara skulle haft samma problem. :byrakrat:

 

Jag måste alltid klicka absolut längst ut till höger för att få till ett högerklick och samtidigt ha en viss snärt i fingret.

Går alltså inte att hålla som på en vanlig mus trots att den ju ska vara tryck-känslig.

...och ergonomin behöver jag väl inte ens gå in på :toodeloo:

 

Enligt min mening är det näst intill löjligt att en mus för 700:- ska fungera så pass dåligt.

Lockades av den stilrena designen men så här i efterhand skulle jag absolut valt en annan mus.

(har dock inget problem med scrollen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste efter alla dessa negativa åsikter om musen komma med något positivt :) :

Jag har haft min trådlösa mighty mouse i ungefär ett år, köpte den i USA då jag var där och den har funkat sen dess varken seg eller trasig scroll. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hmmm.. Antingen så har jag haft min mus så länge att jag inte märker något eller så suger den.... Det enda som stör mig är passformen och de alldeles för hårda knapparna på sidorna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...