Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Reducera "skakighet" i bilder


john_e

Rekommendera Poster

Någon som känner till något program som kan reducera bilder som är lite "skakiga"?

Dvs när fotot togs så skakade kameran till lite (för en gångs skull var det jag som blev fotad och nu så här i efterhand så har jag sett bildkvaliteten).

 

Förväntar mig inte på något sätt ett perfekt resultat. Skulle bara vara trevligt om man kunde snygga upp bilderna lite.

 

Helst något program som är billigt eller gratis (typ plugin till Gimp eller liknande då Photoshop + uppgradering av datorn för att kunna köra Photoshop blir ganska dyrt). Alternativt någon metod man kan använda i vanliga bildbehaldningsprogram

 

Skakningarna är ganska linjära i det här fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig hört talas om något bokstavligt skakflter (vore intressant om det fanns), så skärpefilter som "Oskarp mask" i Photoshop är vad jag själv skulle pröva först. Det kanske också finns i Gimp? Det kvarstående problemet är att linjer som uppkommit som resultat av oskärpan lär antagligen se ut som ännu skarpare linjer, och bilddetaljer som inte förekommer alls pga oskärpan lär inte dyka upp genom någon möjlig metod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa filtret Motion Blur (Photoshop) eller motsvarande i samma vinkel men i motsatt riktning som skakningarna. I vissa fall kan det hjälpa lite, speciellt då skakningarna är linjära som du skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...