Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fotografdator - PC eller Mac Pro?


Tonka3000

Rekommendera Poster

Tagen bild är alltid tagen och du behöver inte fixa den på något sätt, det gör du när du väl behöver den. Så tänker jag åtminstone. Sen förstod jag inte om det var ur yrkesperspektiv datorinköpet handlade om.

Jag tror att peranders menar att man inte gör iordning bilden förrän man fått en beställning på den och därför vet hur den ska göras iordning. T.ex. filformat, färgrymd, antal pixlar, skärpning och ev. andra redigeringsjobb på bilden. Varje kund har ju sina krav och önskemål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar
Nästa uppgradering av iMacen borde rent statistiskt komma om 68 dagar. (det var 117 dagar sedan den uppgraderades och i snitt uppgraderas den var 185 dag) Just iMacen har haft väldigt ojämna tidsintervall så det är ganska osäkra siffror.

Okej. Hur VET du sånt här? :) Var får man reda på sånt?

 

Jag tror att peranders menar att man inte gör iordning bilden förrän man fått en beställning på den och därför vet hur den ska göras iordning. T.ex. filformat, färgrymd, antal pixlar, skärpning och ev. andra redigeringsjobb på bilden. Varje kund har ju sina krav och önskemål.

Absolut. Dock fungerar det ju oftast så att bilden ska levereras "så snart som möjligt" efter fotograferingen. Så först så organiseras och arkiveras alla filer man tagit, sen gör man ett urval på de bästa och efter kundes önskemål gör det som krävs. Men då arbetar med en annan fil, man rör aldrig originalet. Då skapar man en derivatfil som sparas på en helt annanstans än originalen. DE filerna är det som brukar bli sjukt stora.... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte främst på bildbehandling. Om inte funktionsmakrona i PS har utvecklats anmärkningsvärt sedan min gamla 7.0 version, så gäller väl fortfarande att möjligheten att använda konditionella villkor slår de begränsade makrona i flexibilitet? Problemet med färdiga lösningar brukar ju vara att de inte överenstämmer med exakt vad man behöver få utfört i precis alla aspekter. Fast jag påstår å andra sidan inte att AppleScript är direkt smidigt (det kräver ju en del kunskap, vanligen en hel del 'trial-and-eror', och inte sällan nödrop ut i någt nät-forum för att få det att fungera). Fast själv sätter jag ändå stort värde på möjligheten att köra AS.

Du skapar helt enkelt makron eller sk action i PS för de saker du vill göra för en trave bilder. Vi kan säga att du har 50 bilder för att publicera på webben. Om de är obehandlade direkt från kamera och har liknande värde när det gäller exponering osv då spelar du helt enkelt en action med som följer: nivåer, kontrast, bildens storlek, skärpa och slutligen optimering för webben. Sedan lägger du alla bilder i en mapp och kör makron. Enklare än så kan du inte göra i AppleScript.

De automatiseringsmöjligheter som finns i PS är svåra att överträffa. Det som sätter gränsen det är användarens kunskaper om bildbehandling och fantasi. Med action kan man spara mycket tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket sant. Det utrustning du talar om låter finemang, det lär absolut inte bli några problem med bildhanteringen då. Med de där grejerna klarar jag att leverera bilder till de flesta superstora kunderna...

 

Dock har jag ju inte dem än. Och jag har heller inte pengarna... Jag söker efter den gyllene medelvägen. Den infon du ger är guld värd när jag väl ska skaffa fetedatorn men fram tills dess behöver jag en dator som är extremt prisvärd och som precis tillgodoser mina behov. Behoven gäller fortfarande redigering av 1-2 gig stora bilder, men jag kan tänka mig att sitta och vänta lite mer på datorn just nu... Det måste inte flyta på som smör. Jag levererar heller inga bilder till stora kunder just nu så en kalibrerad superskärm för 15-20 000 behöver jag inte.

 

Vad tror du om den gyllene medelvägen? Har läst mycket om 24" iMac. Den verkar ha ställt till med stora problem hos många som haft fel på skärmen. Har läst massor om en slags vinjettering på skärmen med olika varma och kalla ljus. Sådant kan man inte ha när man redigerar bilder. Skulle datorn i praktiken kunna hantera dessa filer? Jag måste så klart trycka i 4 gig ram, det förstår jag...

 

Skärmen säger ju Apple är superbra och väldigt snyggt kalibrerad när den kommer. Förutom de defekta skärmar som jättemånga verkar ha fått så verkar den skärmen kunna hålla för mina behov JUST NU...

 

Alla gyllene medelvägar är kompromisser. Den jag kan rekommendera är MP2.26 GHz med minst 8Gb minne. Det är minne Apple använder i MP som är dyra. De minne köper du billigare hos en välsorterad butik billigare än hos Apple. En pc som använder sig av samma sorts minne blir lika dyr.

Jag kan säga så här: Med en dator i 12-15 K kr klassen och 2-4 GB minne får du vänta läääänge på dina 1-2 GB stora bilder. Här spelar processor mindre roll än mängd minne du har i burken.

 

Skärmarna? Jobbar du professionellt med bilder som fotograf då finns det inga snyggt kalibrerade skärmar direkt från fabriken. Eftersom skärmarna ändras med tiden så ska de kalibreras i jämna mellanrum och alltid innan ett stort viktigt jobb.

 

Kalibreringsverktyg börjar bli billigare nu så det är en investering som betalar sig ganska fort.

Jobbar man professionellt så det är dina kunder som i slutändan betalar dina investeringar och bra verktyg sparar tid och tid är ju pengar som man säger.

Vill man leka lite med semesterbilder då behöver man inte prestandadator och kanske duger en 20" enklare skärm för 3000 kr. Men som sagt resultatet blir därefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skapar helt enkelt makron eller sk action i PS för de saker du vill göra för en trave bilder. Vi kan säga att du har 50 bilder för att publicera på webben. Om de är obehandlade direkt från kamera och har liknande värde när det gäller exponering osv då spelar du helt enkelt en action med som följer: nivåer, kontrast, bildens storlek, skärpa och slutligen optimering för webben. Sedan lägger du alla bilder i en mapp och kör makron. Enklare än så kan du inte göra i AppleScript.

De automatiseringsmöjligheter som finns i PS är svåra att överträffa. Det som sätter gränsen det är användarens kunskaper om bildbehandling och fantasi. Med action kan man spara mycket tid.

 

Jag har använt funktionsmakron i Photoshop 7.0. Men jag förmodar att de fortfarande inte inkluderar kondtionella villkor i de senare versionerna av programmet?

 

Skriptspråk som AppleScript ger en flexibilitetsnivå som modul-automatiseringar (som Automator) eller inspelnings-makron inte når upp till vad gäller att täcka alla behov av automatiserade arbetsflöden inom yrkesbranschen (även om de tycks räcka för 'Tonka3000'). Går man in på webb-sidorna för Adobes forum för Photoshop och AppleScript går där att konstatera att det finns en uppsjö av yrkesbehov av programmeringslösningar för Photoshop inom bildbehandlingsområdet som försöker finna och ofta finner lösningar genom AppleScript. Och då talar jag förstås om behov av högre flexibilitet än vad makron vanligen klarar.

 

Sen klarar förstås inte AppleScript allting heller. Och jag talar heller inte mot fördelarna med funktionsmakron; räcker det enkla alternativet så är det förstås bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shit. Snacka om användbar sida! Nu är det bara för mig att vänta runt 2 månader tills nästa uppdatering av iMac kommer. Hoppas de förstärker den och inte bara sänker priset. En anställd på MacForum här i Göteborg sa dock att de alltid brukar uppgradera hårdvaran och sänka priset när de uppdaterar.

 

Alla gyllene medelvägar är kompromisser. Den jag kan rekommendera är MP2.26 GHz med minst 8Gb minne. Det är minne Apple använder i MP som är dyra. De minne köper du billigare hos en välsorterad butik billigare än hos Apple. En pc som använder sig av samma sorts minne blir lika dyr.

Jag kan säga så här: Med en dator i 12-15 K kr klassen och 2-4 GB minne får du vänta läääänge på dina 1-2 GB stora bilder. Här spelar processor mindre roll än mängd minne du har i burken.

 

Skärmarna? Jobbar du professionellt med bilder som fotograf då finns det inga snyggt kalibrerade skärmar direkt från fabriken. Eftersom skärmarna ändras med tiden så ska de kalibreras i jämna mellanrum och alltid innan ett stort viktigt jobb.

 

Kalibreringsverktyg börjar bli billigare nu så det är en investering som betalar sig ganska fort.

Jobbar man professionellt så det är dina kunder som i slutändan betalar dina investeringar och bra verktyg sparar tid och tid är ju pengar som man säger.

Vill man leka lite med semesterbilder då behöver man inte prestandadator och kanske duger en 20" enklare skärm för 3000 kr. Men som sagt resultatet blir därefter.

Den dator jag har nu är en PC med Core 2 Duo och 2 gig minne, den har jag redigerat 2 gig stora bilder med. Det tar ju sin tid att göra stora ändringar på filerna men det är absolut något jag kan leva med.

 

Ang. skärmen så var det någon som sa att den är bra kalibrerad när Macen kommer. Dock så spelar det inte så stor roll eftersom man måste ta hänsyn till ljuset i rummet osv. I sinom tid ska jag nog fixa en kalibreringsspindel också, annars ändras de ju med tiden, precis som du säger..

 

Grejen är att jag antagligen kommer att köpa en Mac Pro när jag har cash. Det hade väl alla gjort om de haft cash, hehe, men nu får det nog räcka med en iMac... 17 000 svider i fickan ändå.

 

Jag har använt funktionsmakron i Photoshop 7.0. Men jag förmodar att de fortfarande inte inkluderar kondtionella villkor i de senare versionerna av programmet?

 

Skriptspråk som AppleScript ger en flexibilitetsnivå som modul-automatiseringar (som Automator) eller inspelnings-makron inte når upp till vad gäller att täcka alla behov av automatiserade arbetsflöden inom yrkesbranschen (även om de tycks räcka för 'Tonka3000'). Går man in på webb-sidorna för Adobes forum för Photoshop och AppleScript går där att konstatera att det finns en uppsjö av yrkesbehov av programmeringslösningar för Photoshop inom bildbehandlingsområdet som försöker finna och ofta finner lösningar genom AppleScript. Och då talar jag förstås om behov av högre flexibilitet än vad makron vanligen klarar.

 

Sen klarar förstås inte AppleScript allting heller. Och jag talar heller inte mot fördelarna med funktionsmakron; räcker det enkla alternativet så är det förstås bäst.

Jag arbetar ju mest i Bridge och Photoshop med bilder, så bildmakron och automatiseringar är det enda jag behöver. Det låter som om AppleScript kan göra massor av roliga saker? Nämn gärna några exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shit. Snacka om användbar sida! Nu är det bara för mig att vänta runt 2 månader tills nästa uppdatering av iMac kommer. Hoppas de förstärker den och inte bara sänker priset. En anställd på MacForum här i Göteborg sa dock att de alltid brukar uppgradera hårdvaran och sänka priset när de uppdaterar.

Tänk bara på att sidan bara bygger på historiska data, det är ingen källa på Apple som läcker information...

 

Stämmer som du säger att det brukar ske en uppgradering, dock inte alltid en prissäkning. Iofs kan ju en uppgradering till oförändrat pris ses som en prissänkning... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att sidan bara bygger på historiska data, det är ingen källa på Apple som läcker information...
Det är egentligen bara en gissning. Det tänkta lanseringsdatumet stämmer sällan (titta t.ex. på Xserve, borde ha uppgraderats för länge, länge sedan). Däremot kan det vara bra för att se om en maskin är nyligen uppgraderad eller om det är länge sedan.

 

http://guides.macrumors.com/Buyer%27s_Guid...time-ordered%29

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag arbetar ju mest i Bridge och Photoshop med bilder, så bildmakron och automatiseringar är det enda jag behöver. Det låter som om AppleScript kan göra massor av roliga saker? Nämn gärna några exempel.

 

Det är nästan omöjligt att välja något enstaka exempel bland en nära oöverskådlig mängd möjligheter. AppleScript är ett programspråk som inte klarar allt, men det klarar av väldigt mycket.

 

I princip innebär att gå från funktionsmakron till AS, att kunna programmera bildbehandlingsflöden som kan pröva enskilda bilders status för att därefter behandla dem individuellt. Enstaka bilder kan ges olika behandling följande faktorer som när de är tagna, om de ligger i höjd-eller tvärformat, om de ligger i någon viss mapp, om de har något visst filformat, upplösning, osv. Om man vill kan man t o m programmera att bildbehandlingen sker från olika mappars innehåll efter angelägenhetsgrad (t ex följande vilken dag i veckan det är eller vilken tid på dagen). Begränsningar vid bildbehandling brukar främst ligga vid behov av ögats bedömning och exakta markeringar av arbetsområden, än att hindren liggger i AppleScript. Om man vill kan man även koppla ihop AS med makron.

 

Är du mer intresserad av ämnet än vad detta säger dig föreslår jag att du kastar en blick på innehållen i de script-forum som finns på webben kring ämnet bildbehandling (Adobe's forum för script av Photoshop, som sagt - och jag skulle tro att även "macscripter.net" har någon underavdelning för bildbehandling).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...