Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frankrike tänker koppla ner pirater


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Man kan även formulera sig på ett annat sätt: Historien upprepar sig. Vid varje teknikskifte finns det samma kategori stelbenta bakåtsträvare, som missar att se potentialen i den nya tekniken

 

Jo, det är nog sant. Men man kan också övertolka betydelserna av ny teknik och dess innebörder i relation till upphovsrätten. Upphovsrättslagen är indifferent i sin grund - även med de senare förändringarna i lagen i beaktande - i utgångspunkten att upphovsmannen inte ska (behöva) ha personlig kontroll över verkens tillgänglighet. Den omgivande tekniknivån i samhället ska i princip vara oväsentlig. Upphovsrätten är som den alltid har varit, beroende av att folk vill respektera lagen.

 

Och det har allmänheten också gjort förr genom att sällan behöva ägna den en tanke.......och när nu tekniken satt möjligheten rakt i händerna på allmänheten att relativt riskfritt börja bryta mot lagen, så berör detta enligt mig inte så mycket lagens innehåll och syften som de attityder som uppstår i samma ögonblick som allmänheten inser att det går att komma över saker gratis.

 

Att tala för upphovsrätten i sammanhanget av denna teknikutveckling tycker jag alltså inte är att sträva varken bakåt eller inte se potentialen i tekniken. Kopplingen teknik- upphovsrätt har ingen mening alls i mina ögon om den inte inkluderar frågeställningar om upphovsmännens materiella och ideella rätter, överlevnadsmöjligheter och incitament för skapande. Mycket av debatten verkar dock numera gå ut på att peka på den nya teknikska utvecklingsnivån som om den i sig utgjorde ett skäl för att ifrågasätta upphovsmännens rätt. Det tycker inte jag.

 

Det fanns gott om tolkningsutrymme i den gamla lagen, särskilt som den var formulerad i en tid när ingen kunde föreställa sig möjligheten att någon skulle kunna framställa massor av kopior och dela ut dem utan att ta betalt för dem. Detta utrymme överlåter åt rättsväsendet att tolka och anpassa praktiska tillämpningen av lagtexten. Och så länge inga prejudicerande domar visar vägen är det svårt för lekmän som oss att uttala oss om hur lagen ska tolkas i detalj. Dock ligger ju bevisbördan på den som hävdar att något är brottsligt - den som anklagas är ju inte skyldig innan fällande dom så har fastslagit.

 

Jag tror att massproduktion har legat inom föreställningen för lagstiftarna i åtminstone modern tid. Piratkopiering i relativt stor skala fanns före Internet. Vad som tog lagstiftarna på sängen med Internet föreställer jag mig var snarare hur brott i större magnitud blev både vanligare, mer utspridda och accepterade. Frågan om idealism i sammanhanget tycker jag är av underordnad i vikt. Om inte den bokstavliga praxisen fanns i upphovsrättslagen, så finns redan tidigare i samhället praxis kring hur idealism relaterar till brott och påföljd. Praxis är att det räcker inte med att hänvisa till idealism för att gå fri från att dömas till ansvar för brott. Tolkningsutrymmet i upphovsrättslagen uppfattar jag har huvudsakligen handlat om (och fortsätter att handla om) sådant som verkshöjd, vad som är avsiktliga brott, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 81
  • Created
  • Senaste svar
piratkopiering är inte stöld (det försvinner inga cdskivor i butikerna)

 

Nä, det har du rätt i, vad du däremot tar när du piratkopierar är upphovsmannens rätt att själv bestämma över sitt eget verk. Piratens rätt att utan kostnad konsumera väger tydligen mer än upphovsmannens rätt till sina egna skapelser, är det rimligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

piratkopiering är inte stöld (det försvinner inga cdskivor i butikerna)

 

Det är möjligt, och de får inga sålt heller.

Alltså har artisten, hela kedjan ner till butiksinnehavaren gått miste om intäkter.

 

 

Antag att du vill göra en tecknad serie och ge ut en tidning och bli rik och berömd på den.

Men någon köper första numret och lägger ut serien på Internet så alla kan läsa den, ingen köper din tidning...skulle du låta trycka upp tidning nummer 2?

 

Men du kanske tänker om och ritar gratis i stället.

Luft och vatten är gratis, lite morötter kan du så och leva på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

piratkopiering är inte stöld (det försvinner inga cdskivor i butikerna)

Säger en som uppenbarligen inte alls förstått det här med immateriella rättigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

piratkopiering är inte stöld (det försvinner inga cdskivor i butikerna)

 

Själva CD-skivan, plastbiten i sig, kanske har ett värde på under kronan. Resten är det "konstnärliga" alstret, innehållet. Säg att du går in i en skivaffär, snor en CD men lägger, för att vara generös, en hel femma på disken innan du smiter ut. Har då skivaffären gjort en vinst, en hel femma för den där plastbiten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva CD-skivan, plastbiten i sig, kanske har ett värde på under kronan. Resten är det "konstnärliga" alstret, innehållet. Säg att du går in i en skivaffär, snor en CD men lägger, för att vara generös, en hel femma på disken innan du smiter ut. Har då skivaffären gjort en vinst, en hel femma för den där plastbiten?

 

Dumheter - i så fall skulle jag bara behöva betala för plastbiten om jag behöver en ny kopia. Var fanns det där snacket när cd-skivan kom? Själv hade jag drygt tusen LP-skivor som jag i stor omfattning betalade på nytt när jag ville ha dem på cd. Men då handlade det bara om att betala fullpris för plastbiten - ingen ville diskutera det faktum att jag en gång redan hade betalat för det du kallar "det konstnärliga alstret". När det gäller programvara så fungerar det där till stor del i praktiken när man köper licenser. Men inte för musik eller film. Där köper man plastbiten, inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumheter - i så fall skulle jag bara behöva betala för plastbiten om jag behöver en ny kopia. Var fanns det där snacket när cd-skivan kom? Själv hade jag drygt tusen LP-skivor som jag i stor omfattning betalade på nytt när jag ville ha dem på cd. Men då handlade det bara om att betala fullpris för plastbiten - ingen ville diskutera det faktum att jag en gång redan hade betalat för det du kallar "det konstnärliga alstret". När det gäller programvara så fungerar det där till stor del i praktiken när man köper licenser. Men inte för musik eller film. Där köper man plastbiten, inget annat.

 

Du skulle få betala för plastbiten, trycket på plastbiten, plastfodralet samt distributionen. Och detta obeaktat moms och vinstmarginaler. Men i principen tycker jag att du har rätt. Vore CD-skivor dyrare och om vi t ex 'uppgraderade' vår musik (borde vara allas rätt!) så skulle kanske också musik vara licens-kopplad likt dataprogram (digital musik - ettor och nollor - är ju i princip dataprogram; det är mjukvara som säger åt vad hårdvaran, musikspelaren, ska göra).

 

"ingen ville diskutera det faktum att jag en gång redan hade betalat för det du kallar "det konstnärliga alstret". " Försökte du verkligen?! :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumheter - i så fall skulle jag bara behöva betala för plastbiten om jag behöver en ny kopia. Var fanns det där snacket när cd-skivan kom? Själv hade jag drygt tusen LP-skivor som jag i stor omfattning betalade på nytt när jag ville ha dem på cd. Men då handlade det bara om att betala fullpris för plastbiten - ingen ville diskutera det faktum att jag en gång redan hade betalat för det du kallar "det konstnärliga alstret". När det gäller programvara så fungerar det där till stor del i praktiken när man köper licenser. Men inte för musik eller film. Där köper man plastbiten, inget annat.

 

Eftersom ingen köper den där plastbiten, man "fildelar" ju istället, så så blir det ju inte ens skrotvärdet, återvinningsvärdet, kvar att värdera. Glömde iofs fordralet, men såna kan man ju köpa för nån krona, så fortfarande är väl en femma generöst för det paketet?

 

Köpte sju fantastiska CD, inga repor eller skador, på loppis för 30:- förra lördan. Blev jag lurad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte sju fantastiska CD, inga repor eller skador, på loppis för 30:- förra lördan. Blev jag lurad?

 

En musik-källa med fantastiska priser för 'musik som ny' som olagliga fildelare uppenbarligen undviker. Det är bara att konstatera att med Balooba's exempel är även de praktiska argumenten för olaglig nedladdning härmed fullständigt utplånade. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger en som uppenbarligen inte alls förstått det här med immateriella rättigheter.

 

Jag håller naturligtvis med dig, men iMatte kommer nog med en LÅNG föreläsning efter den repliken. Jag har debatterat med hyperliberaler förr... Deras problem är oftast att de tror att deras idéer tillhör framtiden. Jag hävdar bestämt att det tillhör det förflutna. Det digitala är här för att stanna och det måste jämställas med materiella ting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller naturligtvis med dig, men iMatte kommer nog med en LÅNG föreläsning efter den repliken. Jag har debatterat med hyperliberaler förr... Deras problem är oftast att de tror att deras idéer tillhör framtiden. Jag hävdar bestämt att det tillhör det förflutna. Det digitala är här för att stanna och det måste jämställas med materiella ting.

 

Och om jag förstår dig rätt, håller jag även med dig. Upphovsrätt bygger så betydligt mycket mer på rättsprinciper kring personlig rätt och att hålla information tillgänglig, än vilka medier/tekniker som artisternas verk förvaras på och förmedlas med. Alltså bör det inte vara någon skillnad mellan om tekniken är analog eller digital, materiell eller en ström av ettor och nollor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Deras problem är oftast att de tror att deras idéer tillhör framtiden. Jag hävdar bestämt att det tillhör det förflutna. Det digitala är här för att stanna och det måste jämställas med materiella ting.

 

Kan inte annat än instämma, även om det svider för att det kommer att kosta. Om några år kommer folk att klaga på albumpriser på nätet, även om de bara kommer att kosta en tia. Gratis är alltid roligast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis ska de styrande i Frankrike genomföra detta förslaget så vi får se hur det fungerar i praktiken. :byrakrat:

Blir väl som med förbjudet att gå mot röd gubbe här i Sverige

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det inte tränger in att plastbiten och internet bara är två olika transportemballage för alstret, och att det är stöld oavsett hur man kommer över objektet.

Plastbiten är alltså ointressant att diskutera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis ska de styrande i Frankrike genomföra detta förslaget så vi får se hur det fungerar i praktiken. :byrakrat:

Blir väl som med förbjudet att gå mot röd gubbe här i Sverige

 

Nä, nä, nä...där håller jag inte med dig. Så länge man inte ställde till kaos i trafiken så berörde bara 'röda gubben' ens eget risktagande. Det franska förslaget sätter folk i den rättsligt bakvända situationen att bevisa sin oskuld i sammanhang som även berör andra personers rätt (upphovsrätt). Det är inte jämförbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis ska de styrande i Frankrike genomföra detta förslaget så vi får se hur det fungerar i praktiken. :byrakrat:

Blir väl som med förbjudet att gå mot röd gubbe här i Sverige

 

Men vad är problemet? Problemet är nog att det kommer att uppfinnas så många fulvägar att ta sig runt, så frågan är om det är praktiskt möjligt att genomföra förslaget.

 

Är det förresten nån som grafiskt på en bild av en CD-skiva med tårtbitar kan visa hur kostnader/intäkter fördelar sig på en CD köpt till fullt pris? Om man nu kan visa en CD köpt till fullt pris vill säga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller naturligtvis med dig, men iMatte kommer nog med en LÅNG föreläsning efter den repliken. Jag har debatterat med hyperliberaler förr... Deras problem är oftast att de tror att deras idéer tillhör framtiden. Jag hävdar bestämt att det tillhör det förflutna. Det digitala är här för att stanna och det måste jämställas med materiella ting.

Att du upplever mina "föreläsningar" som långa handlar kanske om du är ovan med att läsa texter med lite substans - korta, inehållslösa klichéer utan vare sig rot eller riktning verkar vara mer din grej. Problemen med det är att det blir mycket fördomsfullt tyckande och väldigt lite att ta på.

Tillvaron blir säkert enklare att hantera på det sättet för dem som inte orkar tugga igenom filosofin bakom frågorna och sätta allt i ett sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"ingen ville diskutera det faktum att jag en gång redan hade betalat för det du kallar "det konstnärliga alstret". " Försökte du verkligen?! :tappahakan:

 

Nej, det gjorde jag inte, men du kan ju göra ett tankeexperiment och fundera över hur folk hade tittat på dig om du hade föreslagit det på åttiotalet eller om du hade bett om att få en ny LP-skiva för materialkostnaden när den första var utsliten. Diskussion om att "köpa en licens att lyssna på musiken" fanns aldrig så länge det kunde vara till nackdel för skivindustrin. Den dök passande nog upp i samband med att kopieringstekniken blev var mans egendom.

Själv har jag som ett exempel köpt tre exemplar av Pink Floyds "Wish you were here" på LP-skiva, eftersom de slets ut och lät illa allt eftersom. Sedan köpte jag den på cd 1987 och nyligen på remastrad cd eftersom den första cd:n jag köpte var ganska pissigt mastrad, vilken gäller för ganska mycket av den musik som hastigt och lustigt skulle digitaliseras under åttiotalet när skivindustrin anade en ny marknad för redan intjänad musik. Jag har alltså betalat för samma rättigheter fem gånger.

 

Svinhugg går igen, som man brukar säga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du upplever mina "föreläsningar" som långa handlar kanske om du är ovan med att läsa texter med lite substans - korta, inehållslösa klichéer utan vare sig rot eller riktning verkar vara mer din grej. Problemen med det är att det blir mycket fördomsfullt tyckande och väldigt lite att ta på.

Tillvaron blir säkert enklare att hantera på det sättet för dem som inte orkar tugga igenom filosofin bakom frågorna och sätta allt i ett sammanhang.

 

Har inget emot föreläsningar eller långa texter, jag har även läst en del tyngre frihetsliberala dokument. De känns rätt så 1800-tal. Ja, jag tycker mig ha insikt nog för att släppa en del korta fraser jag tror på. Annars är forum.liberaldebatt.com rätt intressant faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela det här temat är VÄLDIGT känsligt för en hel del personer.

Jag vill här uttrycka min mening lite tydligare:

Om man tar digitala produkter såväl som fysiska produkter utan att betala för sig ÄR man en TJUV!

Är det nån som INTE håller med?

Jag är en tjuv. Jag har fildelat "Kalle.Anka.Och.Hans.Vanner.Onskar.En.God.Jul.2006" hela dagen. Såg den (på TV) med dottern förra året, här i Sverige. I år verkar det bli svårare, tror inte New Otani i Tokyo sänder svensk TV på julafton. Och skulle de göra det blir tidsskillnaden så stor att vi skulle behöva gå upp mitt i natten för att titta på Musses husvagnssemester. Känns inte kul alls. Så jag kollade på en piratsida nära mig - och där var den. Bara att tanka hem, med Ingvar Oldsbergs presentation och allt. Bra kvalitet, blir fin på MacBook Pron julafton klockan 15.00 Tokyotid. Visserligen fjolårets, men vad gör det, ska väl vara samma filmer år efter år. Ja, nu kan man åka till Japan och ändå fira den svenskaste av jular. Och dessutom vara en tjuv. Eller?

Ja, jag tänker nog kasta filmen efter att vi sett den. Vill ju inte frestas att se den någon annan tid än på julafton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela det här temat är VÄLDIGT känsligt för en hel del personer.

Jag vill här uttrycka min mening lite tydligare:

Om man tar digitala produkter såväl som fysiska produkter utan att betala för sig ÄR man en TJUV!

Är det nån som INTE håller med?

Och om jag tittar på nya Volvo V70 och sedan bygger en identisk kopia med hjälp av mina goda kunskaper i plåtslageri och motortillverkning så är jag också en TJUV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och dessutom vara en tjuv. Eller?

Ja, faktiskt.

 

Om du däremot spelat in Kalle Ankas jul själv, när den sändes av SVT så hade du inte varit en tjuv.

Upphovsrättslagarna tillåter inspelning för eget bruk av radio och TV. Detta beror på att radio- och TV-bolagen betalar för sändningsrätten och där ingår det att "några" personer faktiskt spelar in sändningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan inte räkna med att alla som laddade ner skivan skulle ha köpt den

Nej, men väldigt många. Kanske inte i procent, men i absoluta tal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och dessutom vara en tjuv. Eller?

 

Ja, faktiskt.

 

Du sysslar med falsk tillvitelse när du kallar folk för tjuvar - något de enligt lagens bokstav inte är. Det är ett allvarligt brott, som kan rendera upp till två års fängelse.

Alltså har vi här en pappa som laddar ned "Kalle Ankas jul", samt en typ som gjort sig skyldig till falsk tillvitelse. Och enligt all rättspraxis är du den grövsta brottslingen i sammanhanget.

Det borde du tänka lite på, innan du gapar "tjuv" nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en tjuv. Jag har fildelat "Kalle.Anka.Och.Hans.Vanner.Onskar.En.God.Jul.2006" hela dagen. Såg den (på TV) med dottern förra året, här i Sverige. I år verkar det bli svårare, tror inte New Otani i Tokyo sänder svensk TV på julafton. Och skulle de göra det blir tidsskillnaden så stor att vi skulle behöva gå upp mitt i natten för att titta på Musses husvagnssemester. Känns inte kul alls. Så jag kollade på en piratsida nära mig - och där var den. Bara att tanka hem, med Ingvar Oldsbergs presentation och allt. Bra kvalitet, blir fin på MacBook Pron julafton klockan 15.00 Tokyotid. Visserligen fjolårets, men vad gör det, ska väl vara samma filmer år efter år. Ja, nu kan man åka till Japan och ändå fira den svenskaste av jular. Och dessutom vara en tjuv. Eller?

Ja, jag tänker nog kasta filmen efter att vi sett den. Vill ju inte frestas att se den någon annan tid än på julafton.

 

Gå i frid och synda inte mer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...