Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Felix får inte vara tomte i luciatåget"


snowreeler

Rekommendera Poster

Länk

 

För er som inte behagar klicka på länken så handlar det om att lille Felix, 9 år, inte får vara tomte i luciatåget som går av stapeln i kyrkan. Prästen där tycker att tomtar är för hedniska för att få vara med i ett luciatåg. Gjorde han rätt som förbjöd tomtar i tåget? Jag anser att han gjorde fel. Vad man än tror på så är traditioner viktiga för oss alla.

 

Prällen i Ryssby, Torbjörn Stille, tycks vara omedveten om att Lucia här i Sverige egentligen också är en hednisk gestalt, enligt legender från Västsverige har det egentligen med en jungfru att göra som bringar ljuset åter. Av vissa tolkningar att döma kommer det från riktigt gamla traditioner som är flera tusen år äldre än kulten av Lucia. Det hänger snarare ihop med firandet av vintersolståndet.

 

Att det idag är på 13 december beror på att det var denna dag som Lucia blev martyr där nere på Sicilien, i Syracusa. Man delade alltså ljusets återkomst i två delar, en för martyren från Sicilien och en för frälsis från Mellanöstern. Det har ytterst med skillnaderna mellan den julianska kalendern och den gregorianska kalendern att göra. Det är den senare vi använder idag. Det var när man räknade om från den förra till den nuvarande som man skilde Luciadagen och själva julen åt. Lite förvirrande är det men jag kan återkomma om detta senare.

 

Martyren från Sicilien är alltså fernissa på denna jungfru. Stjärngossar och tärnor är också hedniska figurer. Det var lite onödig fakta så nu kan vi väl börja diskutera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

julle_ironrose

Tomtar är precis som vi människor -

vissa är hedningar, andra är kristna... :jultomte:

Hur det var med denna blott nioåriga tomte kan inte jag säga.

Helt säker kan bara den som kan se in i människors hjärtan vara.

Vad jag vet är det bara två som kan göra det - och jag är inte en av dem.

GOD JUL och FRID PÅ JORDEN :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är då pepparkaksgubbar? De fick ju inte heller vara med.

 

Jag har ett svagt minne av en dokumentär jag sett att tomten tros ha existerat på riktigt i Turkiet, dock inte i sagoformatet, och att dagens tomte baseras på honom. Kan någon upplysa mer om det, eller spelar minnet mig ett spratt?

 

Står inget utförligt eller djupgående i svenska Wikipedia.

Jultomten får heller inte förväxlas med den svenska tomten.

 

---

 

Barnen ska väl få vara vilken figur de vill i ett luciatåg. Minns två olika tillfällen, en gång då alla var lucia och en annan gång då alla var tomtar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:chockadskeptisk:

 

Konstigt med vissa attityder.

Ska vi inte vara öppna och söka gemenskap, religioner emellan? :geros:

 

På våra barns skolor är samtliga barn i "Lucia klassen" med i kyrkan som

lucior, stjärngossar, tomtar och pepparkaksgubbar :jultomte:

och på dagis är samtliga barn med, vilket innefattar barn i familjer från

Kristna, Muslimska, Bahaí, Judiska, Agnostiska och andra trosuppfattningar.

 

Det är ju stämningen, samvaron och barnens glädje att få visa upp sig,

förutom ihågkomsten av Jesu liv, som ska vara fokalpunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De borde inta ha någon betydelse, eftersom allt som har med julen att göra

har ett hedniskt ursprung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som kristen är jag imponerad över de vettiga svar denna tråden fått hittills.

Såna här diskussoner spårar så lätt ur.

Fortsätt så.

 

Min kommentar i övrigt. Låt killen vara tomte! Hur farligt kan det vara då?

Tomten är ju knappast antikrist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är då pepparkaksgubbar? De fick ju inte heller vara med.

 

Jag har ett svagt minne av en dokumentär jag sett att tomten tros ha existerat på riktigt i Turkiet, dock inte i sagoformatet, och att dagens tomte baseras på honom. Kan någon upplysa mer om det, eller spelar minnet mig ett spratt?

 

Står inget utförligt eller djupgående i svenska Wikipedia.

Jultomten får heller inte förväxlas med den svenska tomten.

 

---

 

Barnen ska väl få vara vilken figur de vill i ett luciatåg. Minns två olika tillfällen, en gång då alla var lucia och en annan gång då alla var tomtar.

 

Japp jultomten var från Turkiet. Nikolaus är ett helgon. Jultomtens dag firas i många katolska länder den 6e dec, då man får små presenter och godis, firas bland annat i Tyskland (även i norra Tyskland som mest är luteranskt), Polen och Frankrike.

I ortodoxa länder är han också ett skyddshelgon (Rysslands och Greklands skyddspatron) och firas även där 6e dec.

 

Tycker att vi i Sverige också borde införa 6e dec, en trevlig dag där man får lite godis och småpresenter :)

 

/Jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som kristen är jag imponerad över de vettiga svar denna tråden fått hittills.

Såna här diskussoner spårar så lätt ur.

Fortsätt så.

 

Min kommentar i övrigt. Låt killen vara tomte! Hur farligt kan det vara då?

Tomten är ju knappast antikrist.

 

Tycker också han kan få vara tomte. Konstigt att svenska präster inte känner till Nikolaus (Nikolaus undergöraren kallas han i ortodoxa länder)!

 

"Enligt legenden fick Nikolaus som biskop upp ögonen för tre unga jungfrur. Deras far hade förlorat hela sin förmögenhet, och nu hotades de av att förbli ogifta, eller av i värsta fall prostitution, eftersom fadern inte kunde betala deras hemgift. Nikolaus kastade då nattetid in tre säckar med guld till de unga flickorna, och de hade då tacksamma fått sin hemgift. Av Nikolaus givmildhet har sedan utvecklats våra tiders jultomte."

 

 

/Jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har ju rent allmänt börjat förekomma lite "utrensningar" på sista tiden.

Minns att det var lite snack om "Lilla Idas sommarvisa" också.

 

Personligen tycker jag att kyrkan endera släpper in barnens luciatåg som dom är med tomtar och pepparkakor osv eller också bestämmer man att luciatåg i sig inte är tillräckligt "heligt"

I sammanhanget kan man ju passa på att berätta om traditioner, tro och vad som man ser som det viktiga i det.

En glad fd tomte som minns en präst eller diakon som berättade en intressant historia är nog betydligt troligare att återvänder till kyrkan i andra sammanhang än en fd missnöjd stjärngosse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad löjligt att han inte får vara tomte!! Om tomten är från Turkiet, hur kommer det sig att man berättar för barn att han bor på Nordpolen? (eller Sydpolen, kommer inte ihåg)

 

Med tanke på att det är skolan som har fixat till detta så borde väl barnen få bestämma vad dem vill vara och prästen får väl sköta sin del av det hela, läsa bibel citat eller nått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...