Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snabba frågor, Snabba svar


Marooned

Rekommendera Poster

Jag använder ett litet gratisprogram -JPEG4WEB- där kan du bara dra bilden till arbetsytan och ställa in storleken och spara som en kopia, orginalet orört.

Råkade också ut för att en stående bild blev liggande. Jag laddade upp till Google Maps, löste det genom att "öppna kopia" som jag döpte om och sedan fixade till.

Googla på Apertur manual så får du 18 miljoner träff -vore väl sjutton om du inte hittade svaret där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 3,2k
  • Created
  • Senaste svar
När jag använder min MBP (mid 09) i clamshell mode kopplad till extern skärm har jag problem att sätta datorn i sleep mode. När jag släcker skärmen så väcks datorn.

 

Datorn är kopplad till en Dell Ultrasharp med mini displayport/DVI samt USB. Eftersom skärmen har en inbyggd USB hub använder jag den till att koppla vidare till Apples keyboard och en Logitech MX1100.

 

Anledningen till att jag kopplar via skärmens USB hub är att jag i nästa vecka ska koppla in ett externt USB ljudkort för att endast ha två kablar att koppla in och ut.

 

Vad orsakar detta problemet och hur ska jag gå till väga för att lösa det?

 

Tack på förhand

 

Programmet insomnia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon genväg för att hoppa mellan flikar i Safari?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon genväg för att hoppa mellan flikar i Safari?

-Om du laddar ner Glims plugin kan du aktivera tabväxling och växla med komma och punkttangenten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon genväg för att hoppa mellan flikar i Safari?

 

ctrl+tab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ctrl+tab

 

Fantastiskt tusen tack :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ctrl+tab

-det med :DMac är för dig som vill ha valmöjligheter! (snitsig slogan va?) :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-det med :DMac är för dig som vill ha valmöjligheter! (snitsig slogan va?) :D

 

Underbar :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så konfiguerar man ett helt eget, valfritt kommando i systeminställningar -> Tangentbord & Mus...

jag kör exempelvis på cmd + piltangenter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har du helt rätt i, men på den andra datorn som jag nu bytt ut så gick det att dra uppåt/nedåt med tre fingrar t.ex. i Safari, detta fick till resultat att jag direkt antingen hamnade längst upp eller längst ner på sidan jag besökte för tillfället... Detta funkar inte på den dator jag nu har, och därför min fråga, är detta någon inställning man kan göra?

 

/Lasse

 

Har du kolla under Systeminställningar > Trackpad ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Efter att ha pillat lite med olika kortkommandon så fungerar plötsligt inte "F"-knapparna till att t.ex. höja/sänka volymen och byta låt utan att man håller inne "fn"-knappen. Någon som vet hur man åtgärdar detta? Har givetvis gått in på Trackpad och försökt men hittar ingenting där som fungerar.

 

Tack på förhand

/Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Efter att ha pillat lite med olika kortkommandon så fungerar plötsligt inte "F"-knapparna till att t.ex. höja/sänka volymen och byta låt utan att man håller inne "fn"-knappen. Någon som vet hur man åtgärdar detta? Har givetvis gått in på Trackpad och försökt men hittar ingenting där som fungerar.

 

Tack på förhand

/Patrik

Om du provar Keyboard & Mouse istället ska det nog gå bättre ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du provar Keyboard & Mouse istället ska det nog gå bättre ;)

 

Sorry, det jag menade och har alltså kollat där innan. Men nu när du sa det var jag tvungen att kolla det igen och problemet är löst. Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kolla under Systeminställningar > Trackpad ?

 

Yupp, men det finns inga inställningar att ändra för användningen av tre och fyra fingrar. Det enda man kan ändra är alternativen för ett eller två fingrar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yupp, men det finns inga inställningar att ändra för användningen av tre och fyra fingrar. Det enda man kan ändra är alternativen för ett eller två fingrar...

 

Ta en titt på Multiclutch för andra alternativ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Längst ner till höger (på just den widgeten) så ser du ett "i" om du håller musen över. Klicka där och byt stad i menyn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågade för en tid sedan vad det kunde vara för fel då mitt trådlösa tangentbord inte registreras av datorn vid uppstart. Jag har upptäckt att det gäller endast varannan eller var tredje uppstart. Ibland fungerar det utmärkt och ibland får jag starta om datorn och då fungerar det utmärkt. Vet någon vad det kan vara för fel?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag använder Nordea som bank och brukar använda deras e-legitimation när jag använde min PC. Nu verkar det som om det programmet som krävs för e-legget inte går att ha på mac? Så, någon som vet om det går på nåt annat sätt eller blir jag tvingad att använda PC'n när jag måste använda mig av e-legget?

 

Edit: Det är e-legitimation på fil som jag använder, om det gör någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag använder Nordea som bank och brukar använda deras e-legitimation när jag använde min PC. Nu verkar det som om det programmet som krävs för e-legget inte går att ha på mac? Så, någon som vet om det går på nåt annat sätt eller blir jag tvingad att använda PC'n när jag måste använda mig av e-legget?

 

Edit: Det är e-legitimation på fil som jag använder, om det gör någon skillnad.

 

För mig fungerar E-leg. Men jag har ju Swedbank och Bank-ID, vet inte om Nordea har samma system. Där används iaf ett program som heter Personal och görs av Nexus. Jag kan garantera dig att Nordea har något på sina sidor om Mac och E-leg. I annat fall tycker jag du ska klaga och om de inte löser det så ska du byta bank. Om de inte stödjer Mac så ska man inte stödja dem :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig fungerar E-leg. Men jag har ju Swedbank och Bank-ID, vet inte om Nordea har samma system. Där används iaf ett program som heter Personal och görs av Nexus. Jag kan garantera dig att Nordea har något på sina sidor om Mac och E-leg. I annat fall tycker jag du ska klaga och om de inte löser det så ska du byta bank. Om de inte stödjer Mac så ska man inte stödja dem :P

 

Ja, nu hittade jag det! Det var väldigt undangömt, blev lite rädd där ett tag, haha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två frågor till:

 

1. När jag försöker skicka mejl med Mail så får jag detta meddelande "(mejladressen) godkändes inte av servern smtp.live.com." Vad ska den utgående servern för hotmail vara? Jag kan ta emot mejl.

 

2. Jag köpte inte Apple Care till datorn, -om- något skulle hända, har man garanti och service på något sätt ändå? Eller är Applöe Care nödvändigt?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Jag köpte inte Apple Care till datorn, -om- något skulle hända, har man garanti och service på något sätt ändå? Eller är Applöe Care nödvändigt?

 

Tack på förhand!

 

Apple Care är, vad jag förstått det som, bara en utdragen garanti på din dator. Alltså 3 år istället för 1 år.

Dessutom fri telefonsupport under den tiden också...

 

(Jag har också hört att man kan komma fram lite snabbare på serviceställen om man har Apple Care)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ändrar man till en 24-timmarsklocka i iCal?

Jag tror att det är systemets inställningar som styr det. Har du testat att ändra i systeminställningar/internationellt/fomat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...