Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snabba frågor, Snabba svar


Marooned

Rekommendera Poster

Som nybliven macägare har jag här en radda småfrågor.

 

1; Bästa torrentklienten? Självklart endast för att ladda ner material som inte är upphovsskyddat

 

2; Mountprogram?

 

3; Program som fixar att packa upp rar. filer

 

4; Program som gör att man kan stänga locket utan att datorn går in i viloläge?

 

5; Brännprogram som klarar IMG. filer

 

6; Hur markerar man flera filer som inte ligger under varandra, ex man ska markera fil 1, 3 och 9, på PC håller man in ctrl. men det verkar inte funka så bra på mac.

 

7; Finns det ingen delete knapp på mac som fyller samma funktion som PCs deleteknapp?

 

8; Nån som har några erfarenheter av airfoil, främst va gäller film, klarar airfoils egna videospelare avi./img smärtfritt?

 

9; hur är det med streamprogram typ sopcast m.m. funkar de till mac? Om inte klarar parallells eller crossover det?

 

10; hur avinstallerar jag program? Måste ha blivit något fel när jag installerade transmission för den finns inte med i program mappen, men det funkar utmärkt ändå, men då det inte finns emd i programmappen e det kanske nått som e fel

 

 

Alla program jag är ute efter ser jag helst är gratis...Tackar så mycket på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 3,2k
  • Created
  • Senaste svar
Som nybliven macägare har jag här en radda småfrågor.

 

1; Bästa torrentklienten? Självklart endast för att ladda ner material som inte är upphovsskyddat

 

2; Mountprogram?

 

3; Program som fixar att packa upp rar. filer

 

4; Program som gör att man kan stänga locket utan att datorn går in i viloläge?

 

5; Brännprogram som klarar IMG. filer

 

6; Hur markerar man flera filer som inte ligger under varandra, ex man ska markera fil 1, 3 och 9, på PC håller man in ctrl. men det verkar inte funka så bra på mac.

 

7; Finns det ingen delete knapp på mac som fyller samma funktion som PCs deleteknapp?

 

8; Nån som har några erfarenheter av airfoil, främst va gäller film, klarar airfoils egna videospelare avi./img smärtfritt?

 

9; hur är det med streamprogram typ sopcast m.m. funkar de till mac? Om inte klarar parallells eller crossover det?

 

10; hur avinstallerar jag program? Måste ha blivit något fel när jag installerade transmission för den finns inte med i program mappen, men det funkar utmärkt ändå, men då det inte finns emd i programmappen e det kanske nått som e fel

 

 

Alla program jag är ute efter ser jag helst är gratis...Tackar så mycket på förhand

 

1. Transmission

 

2. Toast Titanium

 

3. StuffIt

 

5. Toast Titanium

 

6. Håll ner cmd

 

10. Du slänger programmet i papperskorgen och tömmer den. Programmet behöver inte finnas i Program mappen för att det ska fungera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok..tackar

 

Är det meningen att varje gång man sätter igång ex. spotify så kommer den s.k. skivavbilden upp på skrivbordet?

 

Och hur i helsifyr får man upp safari på helskärm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok..tackar

 

Är det meningen att varje gång man sätter igång ex. spotify så kommer den s.k. skivavbilden upp på skrivbordet?

 

Och hur i helsifyr får man upp safari på helskärm

 

Kopiera in detta i ditt adressfält:

 

java script:self.moveTo(0,0);self.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHe

ight);

 

Gör den sedan till ett bokmärke i bokmärkes raden.

 

Klicka bara på länken så blir safari i full skärm.

Du kanske vill byta namn på bokmärket till typ full skärm eller något.

 

Edit: bara kopiera in den i adress fältet, tryck inte på enter så webbläsaren försöker komma till adressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Och hur i helsifyr får man upp safari på helskärm?

Allra enklast är att klicka på den gröna pricken uppe till vänster på fönstret eller att dra i nedre högra hörnet på fönstret. :D

-Det som är svårt på PC är enkelt på Mac -kolla Hjälp där finns det mesta du behöver veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Varför funkar inte "klipp ut" det är gråmarkerat. Vill ju kunna klippa ut mappar och filer när jag vill flytta dom. Är det nån inställning jag missat?

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min ljudingång krånglar... det blinkar röd på hörlurar ingången o jag får inte ljud ibland från högtalare... vet någon vad det kan bero på ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

meh... jag sökte ju men hittade inte nåt vettigt. Men det första man blir blind på är ögonen säger de så! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

meh... jag sökte ju men hittade inte nåt vettigt. Men det första man blir blind på är ögonen säger de så! ;)

No problem. Sökfunktionen är inte den bästa här. (Mitt trick är att alltid gå in på avancerad sökning, fylla i ett nyckelord, klicka i sökning endast i rubriker, och - voila - oftast hittar jag vad jag söker. :kaffe: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett att många har sin MSN-lista på skrivbordet. Hur går jag till väga för att få det? Jag kör Adium; funkar det med det eller måste jag köra något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JoppePloppe

Hej alla. Tänkte plugga in en av mina sdkort i min nya Macbook pro. Men inget händer. Vilken jag än provar så får jag det inte att funka. Läste på apples hemsida, och typ den enda hjälp jag kunde få där var att man skulle föra in kortet snabbt annars kunde den få svårt att mounta. Hjälp mig med detta. Måste man aktivera den på nåt sätt? Kan påpeka att jag är hyffsat ny inom macvärlden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boot camp fråga:

 

Apple säger så här: Viktigt: För en Windows XP-installation måste din Microsoft Windows XP-installationsskiva ha Service Pack 2 (SP2) eller Service Pack 3 (SP3). Boot Camp 2.1 måste vara installerat innan du uppgraderar Windows XP till Service Pack 3 (SP3) eller Windows Vista till Service Pack 1 (SP1).

 

Betyder det att jag ska uppgradera boot camp från 2.0 till 2.1 för eller efter jag installerat Xp? Om xp är SP3 innan jag installerar xp, ska jag då installera 2.1 eller inte?

 

 

Tack på förhand.

 

Jakkra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett att många har sin MSN-lista på skrivbordet. Hur går jag till väga för att få det? Jag kör Adium; funkar det med det eller måste jag köra något annat?

 

Du går in i Inställningar->Avancerat->Kontaktlista och väljer "visa kontaktlistan under andra fönster". Håller med om att det är sjukt svårt att hitta.

 

Boot camp fråga:

 

Apple säger så här: Viktigt: För en Windows XP-installation måste din Microsoft Windows XP-installationsskiva ha Service Pack 2 (SP2) eller Service Pack 3 (SP3). Boot Camp 2.1 måste vara installerat innan du uppgraderar Windows XP till Service Pack 3 (SP3) eller Windows Vista till Service Pack 1 (SP1).

 

Betyder det att jag ska uppgradera boot camp från 2.0 till 2.1 för eller efter jag installerat Xp? Om xp är SP3 innan jag installerar xp, ska jag då installera 2.1 eller inte?

 

 

Tack på förhand.

 

Jakkra

 

Bäst är nog att uppgradera till Bootcamp 2.1 innan du installerar. Nästan alltid bra med den senaste versionen. Kom ihåg att ta en backup på datorn innan du börjar installera XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du går in i Inställningar->Avancerat->Kontaktlista och väljer "visa kontaktlistan under andra fönster". Håller med om att det är sjukt svårt att hitta.

Tack min gode herre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst är nog att uppgradera till Bootcamp 2.1 innan du installerar. Nästan alltid bra med den senaste versionen. Kom ihåg att ta en backup på datorn innan du börjar installera XP.

 

 

Okay tack, är det inte konstigt att man måste installera senaste boot camp variationen genom att ladda ner den hos apple. Varför går det inte att typ bara uppdatera det i program uppdateraren?

 

Lös på denna sidan:

http://support.apple.com/downloads/Boot_Ca...vers_Update_2_1

 

Vad jag förstår ska den inte installeras för än efter win xp är installerat eller är jag helt fel på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar det som att Boot Camp 2.1 stödjer SP3, vilket inte 2.0 gör. Om dom skulle slopa någon typ av bakåtkompatibiltet så tror jag att dom skulle vara väldigt tydliga med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar det som att Boot Camp 2.1 stödjer SP3, vilket inte 2.0 gör. Om dom skulle slopa någon typ av bakåtkompatibiltet så tror jag att dom skulle vara väldigt tydliga med det.

Bootcamp 2.1 är en .exe fil, så måste vara något för Windows bara. När jag körde i Leopard skivan för att installera drivrutinerna så blev Boot camp till 2.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grodkungen

hur citerar man flera olika inlägg i ett inlägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur citerar man flera olika inlägg i ett inlägg?

Klicka på "Multi" på de inlägg du vill citera och sedan klickar du på "Svara" längst ner på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grodkungen
Klicka på "Multi" på de inlägg du vill citera och sedan klickar du på "Svara" längst ner på sidan.

 

Tack :P:bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att från sin MacBook dela internet till sin iPhone, om datorn är kopplad till internet via WiFi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din dator har ett WiFi-nätverk tillgängligt kan väl iPhone koppla upp på samma? Tycker det verkar onödigt att gå via datorn isåfall..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men har sån jäkla dålig signalstyrka redan på datorn, så iPhonen har svårt att ens hitta kontakten.. tänkte mig att datorn typ skulle kunna agera som en signalstärkare för telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...