Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snabba frågor, Snabba svar


Marooned

Rekommendera Poster

katzenklavier

Det är klart, men hur ofta gör man det? -Är det en engångsföreteelse kan man ju börja flytta gå på lunch och sedan komma tillbaka när det är klart.

Jupps. Men det kan ju vara något man gör rätt ofta om mna bara öppnar någon större fil. Men om man ska ställa det i perspektiv till frågan så tror jag faktiskt att USB2 räcker. Just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 3,2k
  • Created
  • Senaste svar

I MacWorlds artikel om att Steam kommer till Mac står det "Tack vare den nya tjänsten Steam Play kommer det bli möjligt att ladda ner versioner till såväl Windows som Mac OS X utan att riskera att betala dubbelt. Därmed kan man ha en version av favoritspelet på jobbdatorn och en annan på hemdatorn." Jag har nu orange box till PC, kommer jag då kunna ladda ner via steam play och spela på en mac dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tycker det är precis så det står i texten du själv citerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tycker det är precis så det står i texten du själv citerar?

 

 

Bra då är det confirmed :D, hittade något som var ännu tydligare i en annan artikel här på macworld "Avslutningsvis tycks det som om Valve kommer låta användare som köpt ett spel till PC använda sig av samma serienummer även för Macversionen. I så fall innebär det att man slipper betala två gånger för samma spel"Tack för det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg

Bla bla bla... "Tack för det :)

 

Ville bara nämna att du har ett vackert användarnamn! Sofistikerat, respektingivande och snyggt som attan!

 

Måste vara fett upptaget på engelskspråkiga forum?

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag convertera en extern hårddisk till ett format som kan läsas på en Windows dator, Mac och koppla den till TV via usb så att jag kan se filmer?

Om det går, måste jag då radera allt från hårddisken eller kan man bara convertera den?

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FAT32 stöds av båda OS, men kan bara ta filer < 4GB. Vad jag vet krävs formatering vid filsystem-byte. Dvs total rensning av hdd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FAT32 stöds av båda OS, men kan bara ta filer < 4GB. Vad jag vet krävs formatering vid filsystem-byte. Dvs total rensning av hdd

 

Ajdå, tråkigt. Vill ju fortfarande kunna se mina HD-filmer som ligger en bit över 4 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå, tråkigt. Vill ju fortfarande kunna se mina HD-filmer som ligger en bit över 4 GB.

 

Då är lösningen att antingen formatera disken i NTFS som OS X kan läsa och installera programvara för att få skrivstöd. Finns gratis alternativ som MacFUSE/ntfs-3g och betalalternativ som ParagonNTFS.

 

Eller så formaterar man disken i HFS+ och installera programvara så att du kan läsa/skriva åt disken från windows med MacDrive

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är lösningen att antingen formatera disken i NTFS som OS X kan läsa och installera programvara för att få skrivstöd. Finns gratis alternativ som MacFUSE/ntfs-3g och betalalternativ som ParagonNTFS.

 

Eller så formaterar man disken i HFS+ och installera programvara så att du kan läsa/skriva åt disken från windows med MacDrive

 

Vad bra att det funkar med ParagonNTFS, får nog ta och formatera. Just nu är den i HFS+ och jag kör bootcamp så windows kan läsa den. Men grejen är den att jag har köpt ny tv och den hittar inte hårddisken när jag kopplar in den i USB:n.

Tråkigt bara att jag måste radera allt för att ändra till NTFS, har ingen annan hårddisk att spara det i. :(

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg

Kan jag convertera en extern hårddisk till ett format som kan läsas på en Windows dator, Mac och koppla den till TV via usb så att jag kan se filmer?

Om det går, måste jag då radera allt från hårddisken eller kan man bara convertera den?

Tack!

 

Sorry om jag börjar fråga irrelevanta frågor men eftersom infon du ger är ganska sparsam så...

 

I fallet där du vill ta disken och koppla in den i dessa tre olika varianter var för sig behöver du givetvis få disken att fungera med respektive.

 

Om du har Win och Mac i samma nät kan du med fildelning till exempel lösa saken utan att ändra filsystem. Du kan välja andra tekniker för att nå samma resultat men med lite olika för respektive nackdelar.

 

Om du inte behöver skriva både från Win och Mac utan att det räcker med att kunna skriva från ena bara så kan Mac och Win läsa varandras 'native/default'-filsystem (HFS+ respektive NTFS). Vad TV:n fixar vet jag ej men jag antar att den kan nå film-filer via nätverket?

 

Passar dessa saker inte in, du vill kunna fysiskt ta disken hit och dit till Mac, Win och TV som inte når varandra via ett LAN eller ruskigt snabbt WAN så behöver du som tidigare nämnts få något OS att skriva motpartens FS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu är hårddisken kopplad till en iMac där jag har OS X och Win via bootcamp. Använder endast OS X för att ändra/skriva till den. När jag vill kolla på filmer via datorn så kopplar jag in hårddisken till min MacBook Pro och via en minidisplay>HDMI>TV. Nu vill jag slippa ha en dator där emellan och köra direkt från hårddisken.

Jag kan koppla min TV till ett nätverk men vill gärna inte dra sladd från den till TV då det inte blir så snyggt i mitt rum, sladden blir för synlig och det vill jag helst inte ha.

Sen har jag en XBOX360 också och idag lyckades jag fixa så att jag kan se filmerna med xboxen via Connect360 men den stödjer inte .mkv. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är lösningen att antingen formatera disken i NTFS som OS X kan läsa och installera programvara för att få skrivstöd. Finns gratis alternativ som MacFUSE/ntfs-3g och betalalternativ som ParagonNTFS.

 

Eller så formaterar man disken i HFS+ och installera programvara så att du kan läsa/skriva åt disken från windows med MacDrive

Funderar på om det inte var den programvaran som hindrade min dator från att gå i viloläge förut. Avinstallerade den och nu somnar datorn som den ska. Kan vara bra att veta om du får problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu är hårddisken kopplad till en iMac där jag har OS X och Win via bootcamp. Använder endast OS X för att ändra/skriva till den. När jag vill kolla på filmer via datorn så kopplar jag in hårddisken till min MacBook Pro och via en minidisplay>HDMI>TV. Nu vill jag slippa ha en dator där emellan och köra direkt från hårddisken.

Jag kan koppla min TV till ett nätverk men vill gärna inte dra sladd från den till TV då det inte blir så snyggt i mitt rum, sladden blir för synlig och det vill jag helst inte ha.

Sen har jag en XBOX360 också och idag lyckades jag fixa så att jag kan se filmerna med xboxen via Connect360 men den stödjer inte .mkv. :(

Förstår inte riktigt, men det finns ju routrar med både Ethernet och USB anslutning om det kan vara en lösning för dig? Blir ju dessvärre en ganska stor burk vid TV:n om du nu är rädd för att det inte är snyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu är hårddisken kopplad till en iMac där jag har OS X och Win via bootcamp. Använder endast OS X för att ändra/skriva till den. När jag vill kolla på filmer via datorn så kopplar jag in hårddisken till min MacBook Pro och via en minidisplay>HDMI>TV. Nu vill jag slippa ha en dator där emellan och köra direkt från hårddisken.

Jag kan koppla min TV till ett nätverk men vill gärna inte dra sladd från den till TV då det inte blir så snyggt i mitt rum, sladden blir för synlig och det vill jag helst inte ha.

Sen har jag en XBOX360 också och idag lyckades jag fixa så att jag kan se filmerna med xboxen via Connect360 men den stödjer inte .mkv. :(

Förstår inte riktigt, men det finns ju routrar med både Ethernet och USB anslutning om det kan vara en lösning för dig? Blir ju dessvärre en ganska stor burk vid TV:n om du nu är rädd för att det inte är snyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt, men det finns ju routrar med både Ethernet och USB anslutning om det kan vara en lösning för dig? Blir ju dessvärre en ganska stor burk vid TV:n om du nu är rädd för att det inte är snyggt.

 

Stor burk? En WD MyBook svart skulle bli rätt snyggt bredvid tv:n i och med att tvhyllan också är svart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tackar tackar!

 

Synd att det finns så få 16:10 skärmar. Men det får nog bli den där som är 16:9. Bra är den nog inte, men det behöver inte vara en bra skärm, bara en skärm. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg

Just nu är hårddisken kopplad till en iMac där jag har OS X och Win via bootcamp. Använder endast OS X för att ändra/skriva till den. När jag vill kolla på filmer via datorn så kopplar jag in hårddisken till min MacBook Pro och via en minidisplay>HDMI>TV. Nu vill jag slippa ha en dator där emellan och köra direkt från hårddisken.

Jag kan koppla min TV till ett nätverk men vill gärna inte dra sladd från den till TV då det inte blir så snyggt i mitt rum, sladden blir för synlig och det vill jag helst inte ha.

Sen har jag en XBOX360 också och idag lyckades jag fixa så att jag kan se filmerna med xboxen via Connect360 men den stödjer inte .mkv. :(

 

Jag tar det sista först. Matroska (.mkv) formatet är bara ett containerformat. Det finns en videofil och en audiofil där inne i .mkv-containern. Med QuickTime till exempel kan du konvertera till något annat container-format utan att 'röra' nyttodatan. Om nyttodatan är i ett format som stöds av ett annat containerformat, till exempel h264 och AAC (som är mpeg4) som är vanligt i .mkv kan du konvertera till MPEG4 med samma h264- och AAC-filer. Kolla vad .mkv-filen innehåller från QuickTime. Det vill säga att om du väljer att visa info 'cmd + I' i QuickTime med en film öppen, klickar på info i någon meny i Quicktime, får du information om innehållet. Memorera det och när du exporterar kan du exportera till ett annat containerformat med samma video och audio-format. Går inte det kan du pröva att exportera rätt audio ena gången och rätt video andra gången och sedan göra en ny QuickTime-film och importera audio- och video-filerna.

 

Som jag förstår behöver du bara läsa från ena varianten och kunna läsa/skriva från Mac. Jag menar inte att tjata men en sladd går att dra hyfsat snyggt i en plast-ränna. Du har redan strömsladd till TV:n men den kanske går åt annat håll? En annan variant är att dra den i en golvlist som ändå sitter där men det kräver byte av golvlist. Plast-rännor brukar vara diskreta. Framförallt så kan utseendet bli bättre med vetskap om att du har ett reptilsnabbt gigabit-nät hemma och inte något trött trådlåst skräp. Det kan dock vara svårt att övertyga andra om att det är snyggt på grund av tekniska data. Det har jag hemma. Fiber in och ethernet i rännor till varje rum. Hos mig är det hårddiskarna som begränsar hastigheten, inte nätverket 8) Trådlöst är för trött och är inte lika felfritt som trådat. (Detta måste mätas om man vill se hur skåpet ligger).

 

En annan variant är ett trådlöst nät. Jag vet inte vad du behöver till TV:n för att få tillgång till WLAN. Om du kan hitta något lagom kan du ha en trådlös accespunkt kopplat till LAN någonstans.

 

Det är mina förslag. Som jag ser det är du hemma i samma hus eller lägenhet och vill ta disken och flytta den. Jag har min smak och du din men att ha ett fast nät hemma och låta disken sitta där är snyggare trotts kablar eller accesspunkter enligt mig. Men jag är teknikvänlig i min smak och tycker närmast att ett gigabitnät i plastrännor är snyggt. Snyggare än utan ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket text...

 

Tack så mycket för dina tips. Har redan sladdar under golvlisten i rummet och det går inte att få i en till. Ska försöka få till det på ett annat sätt med sladden.

Nu har jag kopplat TV till routern och kör XBMC eller EyeConnect för att kunna se filmerna via DLNA. Alla filmer som är i .mkv spelar den inte upp, står unsupported format, men om jag byter namn till .avi så funkar det bra med bilden men inget ljud :(.

 

Nu börjar den här tråden spåra ur men jag tackar så mycket för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis slutat använda mobile me och nu vill jag bli av med cirkeln som sitter uppe i högra menyn (brevids timemachine i mitt fall). Cirkeln var till för synkning för mobileme, hur fasen får man bort den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finder.inställningar

 

var det ett svar till mig?

För jag hittat inget relaterat till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Har precis slutat använda mobile me och nu vill jag bli av med cirkeln som sitter uppe i högra menyn (brevids timemachine i mitt fall). Cirkeln var till för synkning för mobileme, hur fasen får man bort den?

var det ett svar till mig?

För jag hittat inget relaterat till det.

Öppna Systeminställningar och gå till MobileMe-->Sync och bocka ur "Visa status i menyraden" (eller något i den stilen).post-16598-126894708487_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...