Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snabba frågor, Snabba svar


Marooned

Rekommendera Poster

Nej, men man får flytta om objekt så de hamnar sist, tills det objektet man vill ha först ligger överst. Inte Mac tänk.

 

Nja, visst man kan flytta objekten i listan, men det verkar inte som att det förändrar startordningen.

Alltså finns inget inbyggt sätt i OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 3,2k
  • Created
  • Senaste svar

Läste om TinkerTool, det kan väcka en hel del dolda funktioner i Macen. Kan tänkas att det kan ändra både det ena och andra som har "önskats" här ovan.

Har inte provat det än, men vet "från förr" att det är viktigt att "reseta" allt till "default" innan man ev tar bort programmet.

 

PS Användes lämpligen med försiktighet och eftertanke DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jimmybring

Tyckte det var onödigt att starta en ny tråd så jag frågar här!

 

Jag har lagt in alla mina serier i plex, och lagt till databasen TheDVb eller vad den nu heter.

 

Det problem jag får är att alla mina animer och mina svenska serier in får några avsnitt i sitt namn utan endast information. Medans alla andra serier får information, säsonger, etc etc.

 

Finns det på något sätt jag kan lägga in avsnitten manuellt ?

 

Som ni ser till höger så har vissa serier avsnitt men vissa inte. Så kan jag lägga till dom manuellt ?

Screen:http://i166.photobucket.com/albums/u113/jimmyBring/Skrmavbild2010-03-02kl135118.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka filer exakt, vad heter de i biblioteket, är det som jag behöver byta ut, med hjälp av TimeMachine för att återställa "extern internetanslutning via Airport"?

Sen Telia-kraschen i går och efter att jag kört Onyx kommer inte MacBooken åt nätet längre. Väldigt konstifikt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått ett litet problem med Adium. När någon skickar ett meddelande så studsar ju ikonen och det står hur många meddelanden man fått, samt vem som skickat. Problemet är det att namnet på personen som skrivit till mig ligger "bakom" den blå "skylten" så att namnet knappt syns. Någon som vet vad som kan orsaka detta lite märkliga problem? Tacksam för svar :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått ett litet problem med Adium. När någon skickar ett meddelande så studsar ju ikonen och det står hur många meddelanden man fått, samt vem som skickat. Problemet är det att namnet på personen som skrivit till mig ligger "bakom" den blå "skylten" så att namnet knappt syns. Någon som vet vad som kan orsaka detta lite märkliga problem? Tacksam för svar :-)

 

 

Bifogar en bild för att visa hur det ser ut.

 

Adiumfel.png

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har bytt ikoner va? -Försök att ställa in storleken så ikonen blir lite mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort det nu men det blir ingen skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att göra en "säker start" eller att köra skivkontroll. Kan vara ett sånt fel.

Alltid lite lurigt med program som Adium och Quicksilver som "rotar i systemet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu verkar inte nåt som har med Adobes Flash, som tex Smileys, att göra funka eller funka segt.

Får nog göra som i rådet ovan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu verkar inte nåt som har med Adobes Flash, som tex Smileys, att göra funka eller funka segt.

Får nog göra som i rådet ovan

Vad har flash med smileysarna att göra? ermm.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har flash med smileysarna att göra? ermm.gif

-Visningen av dem är väl i Flash om inte jag minns fel. Har just kör Skivkontroll och hittat massor av fel på just Flash.

Hjälpte inte på Smileys, lika blankt -går inte ens att stänga med röda krysset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Visningen av dem är väl i Flash om inte jag minns fel.

Du minns fel.

Hade sannerligen noterat om det varit flash, då jag kör med ClickToFlash...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att jag gör. Kört säker start fick en mycket snabbare dator men inga smileys. Vet inte om det kan ha med Telias om-nånting av epost att göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat säker start också, men har fortfarande samma problem... väldigt störande faktiskt :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag importerade en film i iTunes som var i 4:3 och tänkte använda "Sträck ut"-funktionen som finns till vänster om fullscreen-knappen i vanliga QT, men när jag spelar upp filen i QT via iTunes finns inte den funktionen där. Vad är det för fel och hur kan detta åtgärdas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att jag kan förklara detta så enkelt som möjligt och att någon kan hjälpa mig smile.gif

 

På jobbet har jag en Outlook kalender som jag synkar med min iPhone genom MS Exchange, så långt är allt OK. Men jag använder ju också MobileMe och vill ha en kalender (i min mac, mobileme och iPhone). Men min kalender som utgår från Outlook via Iphone kommer inte upp i MobileMe (me.com). Vad gör jag för fel? Ska jag ta bort kalendern som finns under mobileme-kontot i iPhone och endast ha kalender ibockat under MS Exchange-kontot? Innebär det att min iPhone börjar synka med me.com (så att det som syns i min iPhone) också syns på me.com och sen också i iCal?

 

Hoppas någon förstår vad jag menar och är ute efter smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Kan jag sätta in en extern HDD med eSATA på min iMac 20"?

 

*Vad är annars snabbaste sättet att ha en extern HDD på som ska stå igång (alltid när jag sitter vid datorn) och köra mitt iTunes / iPhoto bibliotek etc etc, USB eller FireWire?

 

Peace! smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De nya MacBookarna saknar Firewireport med motiveringen att "det inte är någon praktisk" skillnad numera.

-Har kört båda och har inte märkt någon större skillnad. Verkar mest vara som att "ha en bil som kan gör 400km/tim fast man inte får köra mer än 120 km/tim".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja påstå FW800 alla dagar i veckan. Du kan dessutom koppla fler diskar i serie efter varandra och ändå bara använd en port på datorn, nu sitter väl där bara en port på iMac visserligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

De nya MacBookarna saknar Firewireport med motiveringen att "det inte är någon praktisk" skillnad numera.

-Har kört båda och har inte märkt någon större skillnad. Verkar mest vara som att "ha en bil som kan gör 400km/tim fast man inte får köra mer än 120 km/tim".

Sicken tur att hen har en iMac då. :P

 

Jag skulle vilja påstå FW800 alla dagar i veckan. Du kan dessutom koppla fler diskar i serie efter varandra och ändå bara använd en port på datorn, nu sitter väl där bara en port på iMac visserligen?

Håller med. FW 400 och USB 2 är det ju ingen större skillnad mellan, men FW800 spöar ju skiten ur USB 2.

Skulle nog köra FW800 framför USB 3 också för den delen. Är dock inte insatt i hur USB 3 skiljer sig från USB 2 och 1 mer än till hastighet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat säker start också, men har fortfarande samma problem... väldigt störande faktiskt :S

 

 

Har fått det att fungera nu och skriver det här ifall någon annan får samma problem; felet hade att göra med antingen ett listtema eller färgtema som ställde till det. Jag modifierade istället det vanliga Aqualicious så att det ser ut som det temat som ställde till det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sicken tur att hen har en iMac då. :P

 

 

Håller med. FW 400 och USB 2 är det ju ingen större skillnad mellan, men FW800 spöar ju skiten ur USB 2.

Skulle nog köra FW800 framför USB 3 också för den delen. Är dock inte insatt i hur USB 3 skiljer sig från USB 2 och 1 mer än till hastighet...

-Men för att hämta en bild då och då, undrar om inte hastigheten på hårddisken har större betydelse än "snöret". Har mina RAW på lös hårddisk och jpeg på datorn och jag märker ingen skillnad i öppna / spara-tiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

-Men för att hämta en bild då och då, undrar om inte hastigheten på hårddisken har större betydelse än "snöret". Har mina RAW på lös hårddisk och jpeg på datorn och jag märker ingen skillnad i öppna / spara-tiden

Mja, jag skulle nog säga att det är så att en RAW-fil är så jäkla liten (i de flesta fall) att man knappt hinner märka någon skillnad. Mina RAW-filer per original brukar ju ligga på ~10MB, och det tar ju ingen tid alls att öppna med USB2 eller FW800, däremot kan jag tänka mig att söktiden på HDDen kommer att spela större roll där än kabeln. :)

 

I vilket fall spelar det ju ingen roll med "mindre" filer, men ska du t ex flytta 300GB data så kommer du ju helt klart märka skillnad mellan USB2 och FW800.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart, men hur ofta gör man det? -Är det en engångsföreteelse kan man ju börja flytta gå på lunch och sedan komma tillbaka när det är klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...