Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Snabba frågor, Snabba svar


Marooned

Rekommendera Poster

nämen perfekt! :) nu fick jag igång min lilla dator. tack tack

 

Bra bra, då slipper du gå runt och oroa dig nå mer då :ThumbsUp:

 

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 3,2k
  • Created
  • Senaste svar
Du måste se till under inställningarna för Quicksilver att platsen där ditt script ligger finns i sökrymden. Om du redan har allt indexerat så kan det vara idé att uppdatera genom att starta quicksilver och trycka "command + R"

 

/R

 

Hur kollar jag up om det ligger i sökrymden?

Allting står på engelska, och engelska är tyvärr inte min starkaste sida:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag letar efter ett program som hjälper till avinstallationen av program i OS X. Jag har haft det tidigare, och det har fungerat så att när jag dragit ett program in i papperskorgen har en pop-up meny frågat om jag vill ta bort alla tillhörande filer. Vet inte vad detta lilla smidiga plugin heter, någon idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag letar efter ett program som hjälper till avinstallationen av program i OS X. Jag har haft det tidigare, och det har fungerat så att när jag dragit ett program in i papperskorgen har en pop-up meny frågat om jag vill ta bort alla tillhörande filer. Vet inte vad detta lilla smidiga plugin heter, någon idé?

 

-AppCleaner, finns på Apples downloadsida. Finns flera liknande program men detta är freeware och stämmer med din beskrivning. dessutom funkar det bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, inget verkar hända! Jag testade att kasta ett program i papperskorgen, och därefter tömma den, men ingen pop-up kom upp! Brukade komma upp ett fönster där det stod något i stil med "Vill du ta bort alla filer tillhörande programmet?" med ett val av ja/nej. Jag vet inte vad som hände med pluginet - har tydligen bara slutat fungera..

 

-AppCleaner, finns på Apples downloadsida. Finns flera liknande program men detta är freeware och stämmer med din beskrivning. dessutom funkar det bra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, inget verkar hända! Jag testade att kasta ett program i papperskorgen, och därefter tömma den, men ingen pop-up kom upp! Brukade komma upp ett fönster där det stod något i stil med "Vill du ta bort alla filer tillhörande programmet?" med ett val av ja/nej. Jag vet inte vad som hände med pluginet - har tydligen bara slutat fungera..

-Det var fel, du startar AppCleaner och drar programmet du vill slänga till den lilla grå rutan på programmets fönster. Det är programmet som slänger allt i papperskorgen som du sen får tömma. Kolla om det inte finns instruktioner i programmets hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då är det tyvärr fel program. Det jag söker skickar alltså en popup när programmet kastas i os x papperskorg!

Var så smidigt när det fungerade. Du känner inte till det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då är det tyvärr fel program. Det jag söker skickar alltså en popup när programmet kastas i os x papperskorg!

Var så smidigt när det fungerade. Du känner inte till det?

Tjenare, nabben var på rätt spår... Det är AppCleaner du skall ha, gå sedan in i inställningar för programmet och aktivera funktionen SmartDelete, då får du upp en popup så fort du slänger ett program i papperskorgen...

 

/LexVer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare, nabben var på rätt spår... Det är AppCleaner du skall ha, gå sedan in i inställningar för programmet och aktivera funktionen SmartDelete, då får du upp en popup så fort du slänger ett program i papperskorgen...

 

/LexVer

 

 

Ahh! Tack, det var så det var :) Då är allt frid och fröjd igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går det att "låsa" ett worddokument.. alltså liksom sätta ett lösenord på det så ingen annan kan läsa det än en själv? om man vill ha det som en dagbok eller nåt sånt.. :s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går det att "låsa" ett worddokument.. alltså liksom sätta ett lösenord på det så ingen annan kan läsa det än en själv? om man vill ha det som en dagbok eller nåt sånt.. :s

 

Annars rekommenderar jag att du exporterar till pdf. Ser proffsigt ut också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars rekommenderar jag att du exporterar till pdf. Ser proffsigt ut också.

 

Exportera till pdf så kan ju folk läsa det. Och det vill ju inte personen i fråga.

 

Man skulle kunna ha dokumentet på ett USB-minne som man lösenordsskyddar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exportera till pdf så kan ju folk läsa det. Och det vill ju inte personen i fråga.

 

Man skulle kunna ha dokumentet på ett USB-minne som man lösenordsskyddar.

-Det går att lösenordsskydda pdf. Läs i hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur lösenordsskyddar man ett usb-minne? förlåt för att jag är okunnig :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur lösenordsskyddar man ett usb-minne? förlåt för att jag är okunnig :P

Det gör man inte, man gör däremot en lösenordsskyddad skivavbild som man lägger på USB-minnet. Öppna Skivverktyg, klicka på "Ny avbild".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör man inte, man gör däremot en lösenordsskyddad skivavbild som man lägger på USB-minnet. Öppna Skivverktyg, klicka på "Ny avbild".

 

ok, tack. fick det att funka nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått ett litet miniproblem med messenger-klienterna - varje gång jag startar Microsoft Messenger (har även prövat aMSN) så ändras mitt smeknamn till mitt förnamn från mitt hotmail-konto, vilket innebär att man måste ändra efter varje login, vilket blir irriterande. Jag har även hört att Aduim-användare haft samma problem.

 

Några uppdateringar och eventuella åtgärder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mitt filmregister infört i Numbers. Just nu står längden av filmerna i en kolumn på formen minuter, dvs. 90 för en film som är på 1tim 30min. Kan jag på något sätt få dessa minuter konverterade till just timmar och minuter utan att behöva ändra var och en för sig?

 

Jag såg att det fanns en inbyggd funktion för att göra om timmar till timmar och minuter, så att 1,5 blir till 1tim 30min; men även detta skulle ju innebära att jag måste göra om alla minuter till timmar först, fast det kanske är enklare eftersom jag i så fall endast behöver dela varje tal med 60?

 

Tacksam för svar :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ändrade min dock igår så att den ser ut så här och som ni ser så är det lite jobbigt när det är så där genomskinligt.. skulle helst vilja ha den helsvart, men jag lyckas inte göra det i docker eller candybar.. nån som vet hur jag kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mitt filmregister infört i Numbers. Just nu står längden av filmerna i en kolumn på formen minuter, dvs. 90 för en film som är på 1tim 30min. Kan jag på något sätt få dessa minuter konverterade till just timmar och minuter utan att behöva ändra var och en för sig?

 

Jag såg att det fanns en inbyggd funktion för att göra om timmar till timmar och minuter, så att 1,5 blir till 1tim 30min; men även detta skulle ju innebära att jag måste göra om alla minuter till timmar först, fast det kanske är enklare eftersom jag i så fall endast behöver dela varje tal med 60?

 

Tacksam för svar :-)

 

Så här ska du göra!

Markera en kolumn bredvid dina minuter, och gå in i granskaren->celler->Cellformat och välj TIDSLÄNGD. Välj sen minuter och timmar. Därefter sätter du en funktion i en av cellerna i samma kolumn som delar minuterna i cellen bredvid med 60, så att 90 minuter blir 1,5. Nu ska svaret visas i timmar och minuter. Dock verkar Numbers ha problem med att automatiskt uppdatera svaren till rätt format - för mig fungerar det ibland som det ska, men ibland måste jag istället markera cellerna var för sig och knacka in det värde som står där, och trycka enter. Hoppas det hjälper!

Enkelt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en egen fråga också!

Kan man på något sätt välja ordningen av startobjekt när os x startar? Jag vill göra så att Quicksilver startar först av allt, så att jag så snabbt som möjligt kan börja använda det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en egen fråga också!

Kan man på något sätt välja ordningen av startobjekt när os x startar? Jag vill göra så att Quicksilver startar först av allt, så att jag så snabbt som möjligt kan börja använda det..

Sitter inte vid min Mac, så jag kan inte kolla, men kanske kan man dra dem man vill ska öppnas först, högst upp i listan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter inte vid min Mac, så jag kan inte kolla, men kanske kan man dra dem man vill ska öppnas först, högst upp i listan?

Nej, men man får flytta om objekt så de hamnar sist, tills det objektet man vill ha först ligger överst. Inte Mac tänk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför får jag inte ett passpartou (den vita ramen) på alla mina foton i Finder?

Alla ligger i samma iPhoto-album. Jag verkar dock bara bli utan den vita ramen på nya foton jag lägger in,

är det nånting jag ändrat?

post-51032-126728070695_thumb.png

 

 

Passar på att ställa en annan fråga också.

Kan man ändra färgen på texten i Finder?

Jag vill t.ex. ha svart bakgrund för mina foton, men då syns inte filnamnen eftersom de står med svart också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...