Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Var köper man Windows XP SP2 billigast?


knugge

Rekommendera Poster

Hej, är det någon som har tips på var man kan köpa en licens av XP SP2 billigt? Kan man köpa OEM och installera på en mac?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite lat var jag faktiskt. Sjukt dyrt system det där XP. Över 3000kr för full licens (WOA). Hoppas jag aldrig behöver Windows!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade ett ex för tusenlappen men säljaren har inte hört av sig. Undrar dock vad det beror på att Windows är så mycket dyrare än X? Det borde vara billigare med tanke på volymerna. Men vad vet jag, kanske det är ett mycket mer kostsamt projekt att utveckla och upprätthålla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite lat var jag faktiskt. Sjukt dyrt system det där XP. Över 3000kr för full licens (WOA). Hoppas jag aldrig behöver Windows!!!

profesinal ja, vanliga home är inte så dyrt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

anledningen till att Windows är dyrare än OS X är för att Microsoft är ett mjukvaruföretag (därav namnet Microsoft) som tjänar större delen av sina pengar på just mjukvara som ex. Windows eller Officepaketen.

 

Apple å andra sidan är ett hårdvaru och mjukvaruföretag vars största inkomst är hårdvaruförsäljningar (Macar och iPodar). Anledningen till att OS X är billigare är för att den bara får användas på en Mac, som är rätt dyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
profesinal ja, vanliga home är inte så dyrt

 

Hittade tråden med sökfunktionen :)

Är det stor skillnad på windows xp home och pro? Börjar bli alltmer intresserad av att skaffa Windows till min MacBook, Har inte råd att köpa en PC nu men saknar Microsoft trotts allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XPpro fungerar bättre i nätverk, på företag och vissa program som t.ex. Inventor kräver Pro enligt specen. För övrigt är de likvärdiga vad jag vet så för hemmabruk och spelande så borde home fungera lika bra.

 

En anledning till att Windows är dyrare än OSX är att Windows inte uppdateras lika ofta som X och därför får de större utvecklingskostnader per version. Dessutom säljs de flesta Windows förinstallerade som billiga OEM-licenser. Men man kan tycka att en fullversion borde var billigare med tanke på den enorma volymen som Microsoft säljer. Sen antar jag att Microsoft har större kostnader för virusbekämpning än vad Apple har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Festaloss-Mikke

Vad gäller Microsoft's OEM licenser så är det INTE i enlighet med MS licenser ok för en slutanvändare att installera en OEM licens på en Macintosh. En MS OEM skall för att licensen skall gälla säljas förinstallerad tillsammans med en dator, dvs det är enbart ok för en återförsäljare att sälja och för slutanvändare att använda på mac om köpet skett i samband med datorn (inte i efterhand!).

 

Det finns dock EN bakväg för de som vill köpa OEM och följa ms licensregler. Iom hemmabyggen och uppgraderingar i moment av datorer så är det enligt MS också ok att köpa och installera en OEM licens i samband med köp av ny Hårddisk som är tänkt till maskinen. Mig veterligen finns det ingen regel i licensavtalet som säger att det inte kan vara en extern hdd eller att licensen måste installeras på just den disken.

 

Sen är ju nästa fråga hur i enlighet med svensk lag MS licens egentligen är.. Dvs om dessa villkor gäller rent lagligt på svenska marknaden eller inte... Men vill man följa licensavtalet och köpa billig oem licens så är det alltså detta som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller Microsoft's OEM licenser så är det INTE i enlighet med MS licenser ok för en slutanvändare att installera en OEM licens på en Macintosh. En MS OEM skall för att licensen skall gälla säljas förinstallerad tillsammans med en dator, dvs det är enbart ok för en återförsäljare att sälja och för slutanvändare att använda på mac om köpet skett i samband med datorn (inte i efterhand!).

 

Det finns dock EN bakväg för de som vill köpa OEM och följa ms licensregler. Iom hemmabyggen och uppgraderingar i moment av datorer så är det enligt MS också ok att köpa och installera en OEM licens i samband med köp av ny Hårddisk som är tänkt till maskinen. Mig veterligen finns det ingen regel i licensavtalet som säger att det inte kan vara en extern hdd eller att licensen måste installeras på just den disken.

 

Sen är ju nästa fråga hur i enlighet med svensk lag MS licens egentligen är.. Dvs om dessa villkor gäller rent lagligt på svenska marknaden eller inte... Men vill man följa licensavtalet och köpa billig oem licens så är det alltså detta som gäller.

 

vad e de där oem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM står för Original Equipment Manufacturer (om jag minns och stavar rätt). När det handlar om datorer och Windows är det alltså en licens som datortillverkaren köper och sedan installerar på en dator innan den levereras till kund. Det finns som sagt OEM-skivor att köpa också. Förutom de speciella licensreglerna levereras en OEM-skiva utan kartong och manual och Microsoft ger ingen support - det är det tänkt att datortillverkaren ska stå för.

 

När man köper cd/dvd-brännare eller externa hårddiskar ingår ibland light-versioner av Toast eller något backup-program, de räknas då också som OEM-licenser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...